کمیسیون ملی یونسکو و توانمندسازی الکترونیکی معلولان

دکتر شیدا مهنام استاد دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات گفت: شهرداری ها به عنوان متولی اصلی شهرها باید تغییرات و فضاسازی در شهرها را به گونه ای انجام دهند که مشکلات معلولان کاهش یابد و تغییرات زیر ساختی فرهنگی و اجتماعی و تغییر نگاه افراد جامعه به این گروه حق طبیعی معلولان را به آنها باز گرداند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز معلولیت ها متاثر از دلایل مختلفی مانند مشکلات مادرزادی،جنگ، حوادث و اتفاقات است هر چند برای بهبود معلولیت های ذهنی محدودیت هایی وجود دارد اما نمی توان منکر شد که رشد تکنولوژی برای معلولان جسمی -حرکتی یا نابینایان و ناشنویان تا حدودی توانسته مشکل این گروه را کمتر کرده و آنها را به داشتن یک زندگی عادی ترغیب کند.

با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات که سخت‌ترین کارهای دیروز را به آسان‌ترین کارهای امروز تبدیل کرده است باید دید سهم معلولان از این امکانات چقدر بوده است؟

دکتر علی‌اکبر جلالی، موسس نخستین روستای الکترونیکی و پدر علم فناوری اطلاعات ایران با اشاره به قطعنامه‌ای که برای توانمندسازی معلولان در پاریس تصویب شده است گفت: فناوری اطلاعات در سال های اخیر توانسته تغییرات زیادی را در زندگی معلولان و افراد کم‌توان به وجود آورد و سازمان های جهانی نیز فعالیت های زیادی برای استفاده معلولان از فناوری انجام داده‌اند تا آنها بتوانند مانند افراد سالم از خدمات فناوری اطلاعات استفاده کنند.

اقدامات کمیسیون ملی یونسکو در توانمند سازی معلولان

دکتر شیدا مهنام، مسئول امور اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این باره به خبرنگار ایسکانیوز گفت: درنشستی ظرفیت‌ها و کاستی‌هایی که در حوزه معلولیت وجود دارد موردبررسی قرار گرفت و برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای توانمندسازی معلولان از طریق پیشرفت فناوری انجام شد که نظرات متفاوتی به دست آمد.

این استاد دانشگاه علوم و تحقیقات ادامه داد: قصد داریم به عنوان یونسکو پورتالی را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم از فعالیت هایی که در این زمینه در سرتاسر کشور انجام می شود مطلع شویم و با معرفی دستاوردهای دانشمندان ایرانی و خارجی و در راستای توان افزایی معلولان سهیم باشیم.

مهنام با اشاره به اینکه جلسات متعددی در این مورد با سازمان بهزیستی برگزار شده است افزود:در این مورد راهکارهای خوبی مطرح شده است و قصد داریم نکاتی را در برنامه ششم به سیاستگذاران ارائه دهیم.

وی گفت: اگر برای معلولان فقط توانمند سازی الکترونیکی در نظر گرفته شود ممکن است در زندگی با مشکلات حرکتی و مکانیکی مواجه شوند و بنظر می رسدبا دقت و مدیریت معایب،بتوان معلولان را در استفاده از خدمات فناوری اطلاعات یاری کرد.

مسئول امور اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو در ایران ضمن تاکید به آموزش معلولان بیان کرد :در جامعه امروز که نگرش ها تغییر پیدا کرده کمتر به موضوع دسترسی پذیری خدمات شهری برای معلولان در کلانشهرها پرداخته شده اما در شهرهای کوچکی مانند زنجان امکانات خوبی برای معلولان فراهم شده است.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که شهرداری ها به عنوان متولی اصلی شهرها ،تغییرات و فضاسازی در شهرها را به گونه ای انجام دهند که مشکلات معلولان کاهش یابد و تغییرات زیر ساختی فرهنگی و اجتماعی و تغییر نگاه افراد جامعه به این گروه ،حق طبیعی معلولان را به آنها باز گرداند.

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 888761

وب گردی

وب گردی