صدور 10 مجوز برای افزایش ظرفیت تولید پلی پروپیلن ایران

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از صدور بیش از 10 مجوز برای احداث طرح های PDH و GTPP برای افزایش ظرفیت تولید پلی پروپیلن در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، علی محمد بساق‌زاده درباره برنامه های افزایش ظرفیت تولید پروپیلن و پلی پروپیلن ایران، گفت: برای افزایش ظرفیت این محصولات پلیمری اجرای دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه برنامه کوتاه مدت تامین خوراک و افزایش ظرفیت تولید در واحدهای موجود است، تصریح کرد: هم اکنون پروپیلنی که در پالایشگاه های نفت همچون پالایشگاه شازند و آبادان تولید می شود به عنوان خوراک مورد استفاده واحدهای پلی پروپیلن صنعت پتروشیمی قرار می گیرد که به دنبال برنامه ریزی برای تامین خوراک بیشتر این واحدها هستیم.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه علاوه بر این تامین خوراک مایع و گازی از واحدهای الفینی که تامین کننده خوراک واحدهای پروپیلن و پلی پروپیلن هستند از دیگر برنامه های در دست اجرا است، افزود: بر این اساس خوراک مجتمع هایی مانند پتروشمی تبریز، امیرکبیر و جم که خوراک مایع یا مایع و گاز دارند یکی از محصولات تولیدی آنها پروپیلن بوده هم در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه و در تشریح برنامه های میان مدت افزایش ظرفیت تولید پروپیلن و پلی پروپیلن در صنعت پتروشیمی کشور هم توضیح داد: منبع دیگری که می شود استفاده کرد تولید پروپیلن از پروپان (پی دی اچ) است که تاکنون 6 مجوز داده شده و این طرح ها آماده کارهای اجرایی هستند.

بساق زاده از طرح های پتروشیمی سلمان فارسی، انتخاب، جم، سهامداران پتروشیمی پلی نار (برای ساخت یک واحد در جنوب) و ... به عنوان مهمترین پروژه‌هایی نام برد که برای آنها مجوز احداث طرح های PDH صادر شده است، تاکید کرد: علاوه بر این ساخت طرح هایی در قالب GTPP به منظور تبدیل گاز متان به پروپیلن و پلی پروپیلن له عنوان یکی از سناریوهای افزایش ظرفیت تولید این دو محصول پلیمری در برنامه ریزی‌های کلان قرار گرفته است.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین از صدور دست کم چهار مجوز اجرای طرح های تولید GTPP برای افزایش ظرفیت پلی پرووپیلن در صنعت پتروشیمی خبر داد و یادآور شد: در مجموع پیش بینی می شود با اجرای طرح ها و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت ظرفیت تولید پلی پروپیلن صنعت پتروشیمی کشور از حدود یک میلیون تن فعلی به بیش از چهار میلیون تن تا پایان برنامه ششم توسعه افزایش یابد.

گفتنی است، ساخت اولین طرح PDH صنعت پتروشیمی ایران با دانش فنی یک شرکت روسی در ماهشهر قدیمی‌ترین هاب پتروشیمی کشور آغاز شد.

هدف از طراحی و ساخت پتروشیمی کوروش در ماهشهر تبدیل سالانه 185 هزار تن پروپان به پروپیلن و سایر زنجیره‌های این محصول پرطرفدار پلیمری در صنعت پتروشیمی همچون آکریلیک اسید، اکسو الکل‌ها، استرهای آکریلات، پلیمرهای سوپر جاذب بوده و این مجتمع در صورت ساخت از ظرفیت تولید سالانه 395 هزار تن محصول برخوردار است.

برای طراحی و ساخت این مجتمع پتروشیمیایی باید حدود 190 میلیون دلار در مدت زمان سه سال سرمایه گذاری انجام شود. نکته مهم ساخت پتروشیمی کوروش آن است که هم اکنون شرکت UOP آمریکا (شعبه اروپایی) برای اجرای اکثر طرح‌های PDH صنعت پتروشیمی همچون پتروشیمی سلمان فارسی و جم مذاکراتی را برای ارائه لایسنس و انجام مطالعات مهندسی آغاز کرده و درست در نقطه مقابل شرکت UOP آمریکا در طرح پتروشیمی کوروش از دانش فنی شرکت Yarsintez روسیه استفاده شده است.

402

کد خبر: 891175

وب گردی

وب گردی