کانال ارتباطی کره شمالی با جنوبی دوباره فعال شد

کره شمالی امروز(چهارشنبه) اعلام کرد یک کانال ارتباطی خود با کره‌ جنوبی در مرز دو کشور را مجددا بازگشایی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این موضع کره شمالی این نشان می‌دهد که سطح خصومت‌ها میان این دو کره بعد از یکسال تنش بر سر آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی رو به کاهش گذاشته است.

این خبر از سوی یک رادیوی دولتی کره شمالی که از سوی سئول رصد شد، منتشر شده و پیش از این نیز کره‌ جنوبی روز سه‌شنبه پیشنهاد مذاکرات عالی رتبه با کره شمالی را به منظور یافتن راه‌هایی برای همکاری در برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی ماه آینده میلادی مطرح کرده بود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز دوشنبه گفته بود که ممکن است کره شمالی هیاتی را به بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ در کره‌ جنوبی بفرستد.

با وجود آنکه این تحولات نشانه مثبت است مبنی بر این که دو کره برای بهبود روابط خود تلاش می‌کنند اما هیچ تضمینی برای اینکه تنش‌ها کاهش یابد، وجود ندارد.

در سال‌های اخیر دو طرف تلاش‌های مکرری برای مذاکرات انجام دادند و حتی زمانی که دیدار کردند تلاش‌ها به خصومت بیشتر و بن‌بست منجر شد.

کره شمالی مشخص نکرد که آیا پیشنهاد کره‌ جنوبی برای مذاکرات را پذیرفته است یا خیر.

وزارت اتحاد کره‌ جنوبی که رسانه‌های دولتی کره شمالی را رصد می‌کند اعلام کرد: کره شمالی برنامه‌ریزی کرده تا کانال‌های ارتباطی در روستای پانمونجوم را اواخر امروز بازگشایی کند. این کانال‌های ارتباطی پیشتر با متشنج شدن روابط دو طرف بسته شده بود.

ری سون گوون، رئیس کمیته "اتحاد صلح آمیز" در کره شمالی طبق اعلام وزارت اتحاد سئول این خبر را به نمایندگی از کیم جونگ اون اعلام کرده است.

براساس اعلام این وزارتخانه ری گفته است: کره شمالی تلاش خواهد کرد تا به شیوه‌ای "صادقانه و محتاطانه" و با "رعایت اراده رهبر معظم" با کره‌ جنوبی تعامل داشته باشد.

کد خبر: 892641

وب گردی

وب گردی