ایران سوژه هفته نامه فرانسوی «لوپوئن» شد

هفته نامه لوپوئن شماره اخیر خود را با عنوان «سرزمین پارس؛ از سیروس بزرگ تا ایران امروز» به معرفی برخی ابعاد تاریخی و فرهنگی ایران اختصاص داده است.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این هفته نامه در روز 6 ژانویه 2018 منتشر شد. بخش ویژه ایران در هفته نامه لوپوئن صفحات 133 تا 212 این شماره را در بر می گیرد و در چارچوب سه بخش امپراطوری، مواجهه با اسلام، ایران مدرن، مقالات و گفتگوهای مختلفی را از نویسندگان فرانسوی و ایرانی در خود جای داده است.

شماره اخیر هفته نامه لوپوئن کوشیده است تا با به تصویرکشیدن بنیان های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی ایران باستان و نیز میزان اثرگذاری ادوار اسلامی، به واکاوی برخی از مولفه های کنونی ایران مدرن بپردازد. مجموعه مقالات بخش نخست به معرفی ابعاد تاریخی مذهبی ایران باستان می پردازند.

این بخش آغاز شکوفایی تمدن ایران را با تشکیل امپراطوری هخامنشی همزمان می داند و به معرفی عناصر هنری، معماری و مذهبی این دوره اشاره دارد.

عناوین مطالب این بخش عبارت است از: نخستین امپراطوری، نقطه اوج یک قدرت، داریوش شاه شاهان، وقتی تخت جمشید، فانوس راهنمای جهان بود، مانی: پدر مانویت، زرتشت اینگونه می زیست، نگاهی به گوهرهای ایران در موزه لوور، گنجینه تاج های پادشاهی ایران (ثروتی بزرگ در اختیار بانک مرکزی ایران)، بخش دوم که شامل ورود اسلام به ایران است به بررسی ارتباط میان دین اسلام و فرهنگ ایرانی پرداخته و چگونگی اثرگذاری متقابل اسلام و فرهنگ ایران باستان را مورد تحلیل قرار می دهند. تعاملی فرهنگی که در پی خود سبب ایجاد فرهنگ ایرانی- اسلامی می شود و شامل عناوینی همچون: سرنوشت شگفت زبان پارسی، ققنوس ایران، ایران شیعه می شود، رویارویی با اهل سنت، می خواستند در اصفهان بهشت بسازند، و قالی های ایرانی، می شود.

در پایان بخش سوم، ابتدا طی مصاحبه ای با یان ریشارد، استاد بازنشسته دانشگاه پاریس به معرفی توسعه مدرن ایران پیش از انقلاب اسلامی پرداخته و سپس با ترسیم چشم اندازی کلی از ایران امروز به تبیین برخی شاخصه های نوین ایران می پردازد. همچنین در انتهای این قسمت تحت عنوان راهنمای ایران چند صفحه ای را به جاذبه های گردشگری ایران اختصاص داده است.

502

کد خبر: 894107

وب گردی

وب گردی