دانشجویان آمریکا روی ستون های لرزان ایستاده اند

سالیانه حدود 65000 دانش آموز پناهجو از  دبیرستان های ایالات متحده، فارغ التحصیل می شوند. اگرچه تحصیلات این دانش آموزان در مدارس دولتی ، طبق قانون ،منعی ندارد اما این افراد برای ادامه تحصیل در مدارج بالاتر و دانشگاه ها دچار مشکل می شوند حتی با وجود قانونی مثل داکا.

گزارش اختصاصی ایسکانیوز- داکا برنامه‌ای است که در سال ۲۰۱۲ میلادی در دولت باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا، آغاز شد و مربوط به مهاجرانی است که در کودکی با پدر و مادرانشان به طور غیرقانونی وارد خاک آمریکا شده‌اند.

بر اساس برنامه داکا، این مهاجران به طور موقت اجازه اقامت قانونی در ایالات متحده آمریکا را دریافت می‌کنند و از کشور اخراج نمی‌شوند در حالی که به آنها شرایطی مانند تحصیل در دانشگاه، امکان اخذ گواهینامه رانندگی و یافتن شغل داده می شود.

این برنامه به گونه ای است که به مهاجرین اجازه می دهد به مدت دو سال در آمریکا بمانند و بعد از آن دوباره درخواست خود را تمدید نمایند.

در این شرایط افراد زیادی که در کودکی پناهنده شده اند و به سن دانشجویی می رسند برای مدت 2 سال که تحت این قانون هستند، امکان حضور در دانشگاه را پیدا می کنند. " این افراد به « رویاپردازان » یا همان « دریمرها » معروف هستند."

پیش از این پلیس آمریکا تعداد 30 نفر از استادان منطقه بوستون را که ضد سیاست های مهاجرتی ترامپ و در حمایت از حقوق دانشجویان، دست به اعتراض زده بودند دستگیر کرده بود.

کریستین ولد، استادیار تاریخ در دانشگاه هاروارد که این اعتراضات را سازماندهی کرده بود ،گفت: "ما می خواهیم این پیام را به گوش دانشجویان برسانیم که برای آن ها مبارزه می کنیم."

این افراد با این اعتراضات، برخورد عملی خود را نشان داده اند وگرنه این اعتراضات می توانست از طریق نوشتن تقاضا و جمع کردن امضا نشان داده شود.

هر ساله حدود 10 هزار نفر از 800 هزار نفری که داکا را دریافت کرده اند، از دانشگاه ها و کالج ها فارغ التحصیل می شوند.

دانشگاه کالیفرنیا تعداد 4 هزار دانشجوی تحت قانون داکا را در سیستم آموزشی خود دارد.

"منگ سو" مدیر برنامه دانشجویان مهاجر دانشگاه کالیفرنیا، گفته بود که اگر دانشگاه های دیگر در مبارزه قانونی آن ها برای احقاق حقوق دانشجویان شرکت کنند، می توان جلوی اخراج دانشجویانی که ثبت نشده اند را گرفت. دانشگاه کالیفرنیا همه دانشگاه های سراسر آمریکا را برای پیوستن جهت پیروزی در مساله دریمرها دعوت کرده بود.

برخی از دانشگاه های آمریکا مانند دانشگاه وسلیان و کالج رید، سال گذشته اعلام کرده بودند که با مقامات فدرال در جهت اخراج دانشجویان همراهی نخواهند کرد اما منافع مقامات دانشگاه ها اقتضا می کرد که در نهایت با قانون مهاجرت مطابقت داشته باشند.

دانشگاه ها به دنبال این هستند که برای دانشجویان دریمر خود حمایت قانونی رایگان ارائه دهند.

پس از اعلام داکا، دانشگاه های جورج تاون، سن دیگو و دانشگاه آیوا شروع به ارائه یا افزایش خدمات خود به این دانشجویان کردند.

پس از سخنان ضد و نقیض رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لغو قانون داکا، دانشجویان می توانستند در دوره دو ساله مشغول به تحصیل شوند و دانشگاه های آمریکا نیز با این شرایط آن ها را برای دوره های دو ساله ثبت نام می کردند، چون معلوم نبود بعد از پایان دو سال بازهم این قانون در مورد آن ها تصویب گردد یا خیر. مشکلی که این شرایط به وجود می آورد، سرنوشت نامعلوم این دانشجویان بود که بعد از اتمام دوره دو ساله آیا دیپورت خواهند شد و سرنوشت تحصیلی آن در نیمه راه ناتمام خواهد ماند یا خیر؟!

دانشجویان همواره از این که ممکن است هر لحظه دولت وارد کلاس های آن ها شود و آن ها را از بین دیگران بیرون کشانده و اخراج کند، واهمه دارند.

از زمانی که داکا مطرح شد تعداد 16 ایالت میزان پذیرش دانشجویان پناهجو را در دانشگاه های خود افزایش داده اند.

با توجه به شکل زیر دانشجویان می توانند در ایالت هایی که با رنگ آبی مشخص شده اند «« مانند ماساچوست»» برای شرکت در دانشگاه مبلغ 13.230 دلار به جای 230.13 دلار پرداخت نمایند.

نمودار زیر شرایط دانشجویان پناهجو را قبل و بعد از داکا نشان می دهد:

رابرت گونزالس استاد دانشگاه هاروارد، گزارشی را منتشر کرد که نشان می داد داکا چگونه زندگی را برای افراد، عادی تر کرده است. یافته های او نشان می دهد که 59 درصد از جوانان، تحت شرایط داکا، شغل جدید یافتند و تقریبا نیمی از درآمد خود را افزایش داده اند.

حدود 57 درصد افراد گواهینامه رانندگی دریافت کرده اند. نیمی از آنها اولین حساب بانکی خود را باز و یک سوم برای اولین بار کارت اعتباری درخواست داده اند و تقریبا یک چهارم مراقبت های بهداشتی دریافت کرده اند.

نمودار اینفوگرافی زیر نشان می دهد که 45 درصد از کسانی که داکا را دریافت نموده اند در دانشگاه ها ثبت نام و 72درصد از این افراد در مقطع کارشناسی و یا بالاتر مشغول به تحصیل هستند.

همه این آمارها وجود دارد درحالی که این دانشجویان هرساله با سیاست های مختلفی روبرو می شوند، این روزها دولت دونالد ترامپ نیز سیاست از این شاخه به آن شاخه پریدن را پیش گرفته است و سرنوشت این افراد را بیش از پیش در هاله ای از ابهام قرار داده است. هرچند که قانونگذاران و نمایندگان مجلس آمریکا بارها مقابل تصمیم لغو داکا از سوی دونالد ترامپ ایستاده و جلوی آن را گرفته اند اما این شرایط نامعلوم قطعا روی آینده تحصیلاتی این دانشجویان تاثیر می گذارد.

کد خبر: 897380

وب گردی

وب گردی