بیم و امید دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور/ نرخ پایین اشتغال نوابغ و سرمایه های ملی را کوچ می‌دهد

مهاجرت نخبگان، بازار پر درآمد و بی حاشیه ای را برای موسسات اعزام دانشجو فراهم کرده است که با اخذ مبالغ کلان یا از غفلت دانشجویان با مدارک دانشگاهی سطح پایین سوءاستفاده می کنند و یا برای نخبگانی دام پهن می کنند که خروجشان به صلاح کشور نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شاید یکی از دلایل عمده‌ی دانشجوها برای تحصیل در خارج از مرزهای کشور، بحران کنکور باشد که در تمام مقاطع تحصیلی همچون سدی است برای دانشجو. اگرچه در سال های اخیر کنکور در برخی رشته ها برداشته شده و دانشگاه آزاد در این موضوع پیشگام است اما دغدغه‌ی تحصیل و آینده‌ی شغلی جوانان همچنان برای خانواده‌ها وجود دارد. هم‌چنین در دهه‌های گذشته افرادی که نمی‌توانستند از سد کنکور پیروزمندانه گذر کنند، با صرف هزینه‌های گزاف، راهی کشورهای خارجی می‌شدند تا در رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود تحصیل کنند و باید گفت مقصد غالب ناکام‌های قبولی کنکور، کشورهای ترکیه، اوکراین، هند، مالزی و استرالیا بود.

تقاضای بالا برای مهاجرت دانشجوها به کشورهای دیگر برای تحصیل سبب شد تا موسسات اعزام دانشجو نیز در سال های اخیر قارچ‌گونه رشد کنند که در این میان گاهی افراد و موسساتی نیز بدون مجوز از وزارت علوم و با اخذ مبالغ گزاف اقدام به اعزام دانشجو می‌کنند و دانشجو پس از گذشت سال ها و صرف هزینه‌های کلان متوجه می‌شود که مدرک او در ایران اعتباری ندارد، پس قبل از هر اقدامی جهت تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور لازم است فرد، ابتدا دانشگاه‌های معتبر را از روی سایت وزارت علوم جستجو کند و هم‌چنین جهت بررسی اعتبار و صلاحیت موسسات اعزام، لازم است به لیست موسسات خدماتی اعزام دانشجو که در وب سایت اداره بورس دانشجویان خارج وزارت علوم منتشر شده scholarship.saorg.ir مراجعه کند.

شایان ذکر است که افزایش بی رویه‌ی صدور مجوز موسسات اعزام دانشجو عملکرد نامطلوب بسیاری از موسسات را شامل شده است که با عدم رضایت دانشجویان، خانواده ها و شکایت های فراوان از این موسسات، کارنامه‌ی غیرقابل دفاعی را از خود به جای گذاشته‌اند، تاحدی که برخی از این موسسات به اصطلاح مجوز‌دار، از مقررات صدور پذیرش دانشگاه ها بی اطلاعند.

نکته‌ی دیگری که شبهات فراوانی نیز به‌وجود می آورد، عدم ابطال مجوز موسسات اعزام دانشجو است که در صورت تخلف نیز مجوز برخی از این موسسات ابطال نمی شود و فقط از تمدید مجدد آن خودداری می‌کنند و برخی از موسساتی که مجوزشان تمدید نشده، هم‌چنان فعالیت می‌کنند و جالب اینجاست که طبق گفته‌ی مسئولان وزارت علوم، موسساتی که تمدید نشده‌اند می‌توانند با احراز شرایط جدید مجوز خود را تمدید کنند که این موسسات تمدید نشده، حتی در روزنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی تبلیغات می‌شوند و هیچ ارگانی بر روند این تبلیغات نظارت ندارد اما لازم است روزنامه‌ها برای درج آگهی تبلیغاتی استعلام کنند تا از سوءاستفاده‌های بدین شکل جلوگیری شود.

در همین خصوص خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در تماس تلفنی با برخی از این موسسات به موارد جالبی دست یافت تا جایی که گاهی صحبت‌های این موسسات به اصطلاح مجوزدار، با یکدیگر تناقص داشت.

یکی از کارشناسان یک موسسه اعزام دانشجو در این خصوص گفت: برای اعزام دانشجو به کشور اسپانیا اقدام می‌کند که دوره های دکترا در اسپانیا به صورت تحقیقاتی و طول دوره بین ۳_۵ سال است که هزینه‌های آن تقریبا رایگان و سالانه حدود ۶۰۰ یورو هزینه دارد.

او افزود: در کشور اسپانیا دانشگاه‌های دولتی را پذیرش می‌گیریم که مورد تایید وزارت علوم هستند، چون موسسه‌ی ما زیرنظر وزارت علوم فعالیت دارد و اجازه ندارد در دانشگاه های بدون مجوز پذیرش بگیرد و همه‌ی دانشگاه‌های هدف در رتبه‌بندی دنیا رنکینگ زیر ۴۰۰ دارند.

این کارشناس موسسه‌ی اعزام دانشجو تصریح کرد: شرایط APPLY در کشور اسپانیا به دلیل پایین بودن هزینه ها سخت است و به راحتی پذیرش صورت نمی‌گیرد اما روند کار بدین صورت است که دانشجو بین ۶ ماه تا یک سال در کنار استادش فعالیت علمی کند و بعد از آن در صورت صلاحدید استاد، او را روری تحصیلی می کند.

او خاطر نشان کرد: هزینه هایی که موسسه اخذ می‌کند ۴ میلیون و ششصد هزار تومان است که دانشجو طی ۲ قسط و بعد از اطمینان پذیرش پرداخت می‌کند، هم چنین پس از اتمام تحصیل در کشور هدف فرد یک سال فرصت دارد تا دنبال کار بگردد و در صورت پیدا کردن شغل در آنجا بماند، در غیر این صورت مجبور است به کشور بازگردد، پس برای APPLY گرفتن نمی توان از ایران اقدام کرد و فرد باید برود و توانمندی خود را در کشور هدف به استاد ارائه کند و دانشجوهایی وجود داشتهاند که پس از اثبات توانایی های خود از استاد کار و از دانشگاه حقوق دریافت کردهاند اما کار سختی است.

کارشناس این موسسه ادامه داد: هزینه ی ۴ میلیون و ششصد هزار تومان در قبال کارهایی است که موسسه برای پذیرش فرد انجام می‌دهد و هزینه‌های دیگر مانند ترجمه‌ی مدرک را باید جداگانه پرداخت کند البته این مبلغ هزینه‌ی ویزا را هم شامل می‌شود و مدت زمان ویزای تحصیلی را به صورت حضوری به افراد توضیح می‌دهیم، هم‌چنین پذیرش رشته‌های پزشکی آزمون ورودی دارد و حداکثر سن پذیرش پزشکی ۲۵ سال است اما پذیرش دکترا هیچ آزمونی نیاز ندارد، حتی مدرک زبان هم الزامی نیست و در صورت ارائه امتیاز محسوب می‌شود.

در ادامه کارشناس یک موسسه دیگر اعزام دانشجو که برای پذیرش دانشگاهی صحبت های مطمئن‌تری داشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: برای پذیرش دکترا هرگز اقدام نمی‌کنیم، چون شرایط سختی دارد و شخصی دارای مدرک کارشناسی ارشد باشد، به کمک موسسه می‌تواند در کشور هدف کارشناسی ارشد را مجدد بخواند و برای آلمان و اسپانیا می توانیم پذیرش بگیریم و برای پذیرش دانشگاهی ارائه‌ی مدرک زبان الزامی است، حتی اگر فرد سطح زبان انگلیسی اش عالی باشد اما مدرک نداشته باشد، نمی تواند اقدام کند و پذیرش کشورهای اروپایی نمره‌ی آیلتس بالای ۶/۵ می خواهد.

او تصریح کرد: هزینه ی تحصیل در کشور آلمان رایگان است اما در اسپانیا ترمی ۲ الی ۳ هزار یورو هزینه دارد و مخارج تحصیل در کشور کانادا به مراتب بیشتر از اسپانیا است و برای دانشجویانی که معدل بالاتری دارند، راحت‌تر می‌توان پذیرش گرفت.

این کارشناس هزینه ی پرداختی فرد به موسسه ی سروش دانش را ۱۲۰۰ یورو دانست و افزود: این مبلغ با هزینه‌ی ویزا تا ۱۵۰۰ یورو افزایش می‌یابد و ویزایی که موسسه برای شخص می‌گیرد سه ماهه است اما پس از اعزام فرد می‌تواند در کشور هدف ویزای یک‌ساله بگیرد، چون هیچ کشوری در ابتدا ویزای بیشتر از سه ماه نمی‌دهد و این ویزا فقط حق ورود فرد به کشور هدف است، هم‌چنین رتبه‌ی دانشگاه‌ها برای پذیرش متفاوت است و به توانمندی دانشجو بستگی دارد.

او گفت: داشتن مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی برای تحصیل رایگان در کشور آلمان ضروری است و پس از اتمام تحصیل اجباری برای برگشت فرد به ایران وجود ندارد و کشور هدف ۱۸ ماه به فردفارغ التحصیل فرصت می‌دهد تا بتواند ویزای کاری یا تحصیلی اخذ کند.

در همین خصوص سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: وزارت علوم اعزام به هر کشور و دانشگاهی را نمی‌پذیرد و فقط دانشگاه‌های معتبر جهانی مورد تایید وزارت‌خانه است که در سایت اسامی دانشگاه‌های معتبر لیست شده است و افراد می توانند با مراجعه به این لیست با اطمینان به ادامه تحصیل بپردازند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم تصریح کرد: برای تایید دانشگاه‌های معتبر جهانی فاکتورهای مشخصی وجود دارد، از جمله مقالات علمی اساتید و امکانات علمی دانشگاه بررسی می‌شود که در طول ۵ سال گذشته مقصد تحصیل دانشجویان ایرانی کشورهای اروپایی به خصوص آلمان بوده است و اخیرا مسیر برای دانشگاه های معتبر روسیه و چین فراهم شده است.

او ادامه داد: عمده‌ی تقاضاها برای اعزام به خارج در مقاطع تحصیلات تکمیلی است و در حال حاضر بیشترین تقاضای رشته‌ای به گروه فنی و مهندسی بر می‌گردد که درصد بالایی از این فارغ التحصیلان با مراجعه به موسسات اعزام، برای مهاجرت و ادامه‌ی تحصیل در خارج از ایران اقدام می کنند.

با توجه به مبالغ نامشخص و مختلفی که موسسات برای اعزام دانشجو می‌گیرند، ادامه‌ی فعالیت این موسسات کنترل بیشتری را از سوی وزارت علوم می‌طلبد، هم‌چنین آمار بالای مهاجرت در رشته‌های فنی و مهندسی به دلیل نرخ پایین اشتغال است که ضرورت توجه و اهتمام مسئولان را نشان میدهد تا از خروج این نیروهای نخبه و سرمایه های ملی جلوگیری شود.

401

کد خبر: 897523

وب گردی

وب گردی