لایحه بودجه ۹۷ رکود را افزایش می دهد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از بخش های مختلف لایحه بودجه ۹۷ گفت: این بودجه تورم زاست و رکود را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در نشست علنی امروز و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ اظهار داشت: تبصره ۱۴ این لایحه، بودجه را دچار به هم ریختگی می کند و انضباط مالی آن را به هم می زند.

وی با بیان اینکه عملیاتی کردن بودجه تکلیف قانون برنامه ششم توسعه است، تصریح کرد: در لایحه بودجه ۹۷ آمده است که هر دستگاهی باید یک سامانه طراحی کند اما بودجه ای برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ضرورت شفاف سازی در لایحه بودجه، اظهار داشت: نزدیک ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه پنهان داریم که شامل درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه ها، وام خارجی و تسعیر است و معلوم نیست که این بودجه ها در کجا هزینه می شود؛ همچنین بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد ریال برای بودجه شرکت های دولتی در نظر گرفته شده در حالی که بسیاری از این شرکت ها زیان‌ده هستند.

سلیمی ادامه داد: استانی کردن بودجه آموزش و پرورش مقدمه خصوصی سازی آن است و کانون های بحران را به استان ها منتقل می کند؛ آقایان می گویند می خواهیم تمرکززدایی کنیم، خب چرا بودجه عمرانی را متمرکز نگه داشته اید؟

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس به کاهش ۳۸ میلیون نفری یارانه بگیران در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: ساز و کار این مسئله مشخص نشده است.

وی همچنین به موضوع برداشت های مکرر از صندوق توسعه ملی اشاره کرد و با بیان اینکه برداشت از صندوق توسعه ۲۰۰ درصد افزایش دارد، تاکید کرد: با این روند صندوق توسعه ملی نیز به سرنوشت صندوق ذخیره ارزی دچار خواهد شد.

سلیمی اضافه کرد: در لایحه بودجه ۹۷ حدود ۱۱ درصد افزایش درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده و سوال این است که آیا با توجه به وضع رکود، کشش این میزان مالیات را داریم؟

این نماینده مجلس تصریح کرد: لایحه بودجه ۹۷ تورم زا است و رکود را افزایش خواهد داد.

کد خبر: 901711

وب گردی

وب گردی