مجموعه «ستارخان» باورپذیر نیست

یک پژوهشگر علوم اجتماعی، گفت: کارگردان مجموعه «ستارخان» براساس چیزهایی که از گوشه و کنار تاریخ شنیده قصه را پرورش داده و به شکل یک روایت خودساخته به خورد مخاطب می دهد که چندان به شخصیت ستارخان نزدیک نیست.

روح الله رشیدی پژوهشگر علوم اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره کیفیت سریال ستارخان که به تازگی پخش آن از تلویزیون آغاز شده است، اظهار کرد: ستارخان سوژه خوبی برای تولید سریال است اما باید درام و قصه را تا حدی پیش بُرد که به اصل واقعه تاریخی ضربه نزند.

وی تاکید کرد: شخصیت برجسته و ملی ستارخان بخصوص برای مردم آذربایجان با تصورات ذهنی که از وی دارند، در این فیلم دیده نمی شود.

رشیدی افزود: شاید ساخت یک اثر خوب تاریخی برای محمدرضا ورزی دشوار است زیرا مشخصاً در این کار آن ستارخانی که ذکر دلاوری هایش زبان زد خاص و عام، بخصوص مردم آذربایجان است، ساخته نشده است.

این پژوهشگر اجتماعی، گفت: ما در پخش سریال شاهد هستیم که برخی از جملات که از زبان ستارخان نقل می شود مشخص نیست با چه پشتوانه تحقیقی نوشته شده است. قطعاً برای ساخت فیلم نیاز به پژوهشی دقیق تر از آنچه دیده می شود، بوده است.

رشیدی با بیان اینکه ستارخان به عنوان یک شخصیت ملی نه تنها برای منطقه آذربایجان بلکه بخشی از هویت ملی ایرانیان محسوب می شود، گفت: کارگردان این سریال براساس چیزهایی که از گوشه و کنار تاریخ شنیده، در دستگاه درام سازی خود قصه را پرورش داده و به شکل یک روایت خودساخته به خورد مخاطب می دهد که چندان به شخصیت ستارخان نزدیک نیست.

وی با بیان اینکه از نظر فنی می شد سریالی باورپذیرتری تولید کرد، افزود: آن طور که باید مایه برای این فیلم گذاشته نشده است. در مورد وقایع و افراد تاریخی متن های متناقص بسیار وجود دارد اما اینکه مشهورترین سخن ستارخان که گفته می خواهم دولت زیر بیرق امیرالمومنین باشد در این سریال به واژه ایران تبدیل شده که یک اشکال بزرگ تاریخی است.

این پژوهشگر اجتماعی، ادامه داد: کارگردان این مجموعه درباره شخصیت ستارخان یقینا تحقیق کرده است اما در نهایت با جابجایی هایی که انجام داده می خواسته به تصویری از ستارخان که خودش یا سفارش دهنده سریال در ذهن داشته برسد.

رشیدی با بیان اینکه آثار محمدرضا ورزی مستقیم گویی صرف است، اظهار کرد: وجه هنری چندانی در سریال ستارخان دیده نمی شود که بیننده را به اندیشه وادارد کند بنابراین سریال ستارخان یک روایت سرراست و ساده است.

این پژوهشگر تاریخ خاطرنشان کرد: اگر در کنار 10 فیلم و سریال اقتباسی از شخصیت ستارخان، سریال محمدرضا ورزی ساخته می شد شاید در حد کفایت قابل قبول بود اما اینکه بعد از سال ها انتظار سریالی درباره شخصیت بزرگ و تاریخی ستارخان با صرف هزینه و وقت فراوان ساخته شود واقعا جفا است زیرا بعد از تولید این سریال دیگر فیلمی درباره ستارخان ساخته نمی شود و حداقل در سال های نزدیک کسی به سراغ ساخت فیلمی در مورد ستارخان نمی رود.

به گزارش ایسکانیوز، مجموعه «ستارخان» روایتی از سال های پایانی زندگی این شخصیت تاریخی در ۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه ای از ۱۲ بهمن ماه همزمان با آغاز دهه فجر از شبکه یک سیما پخش می شود.

این سریال به کارگردانی محمدرضا ورزی کارگردان و تهیه کنندگی مصطفی شریفی تولید شده است.

502

کد خبر: 904631

وب گردی

وب گردی