تاکید ترکیه بر تداوم عملیات شاخه زیتون

سخنگوی وزرات خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه در رابطه با عملیات شاخه زیتون گفت که ترکیه مصمم است تا پایان از حق قانونی برای دفاع از خود استفاده کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، حامی آکسوی، سخنگوی وزرات امور خارجه ترکیه در رابطه با اظهارات ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر اینکه عملیات شاخه زیتون "نقض قوانین بین المللی" است گفت: ترکیه مصمم است تا پایان از حق قانونی برای دفاع از خود استفاده کند.

وی در ادامه گفت: «امیدواریم که متحدان ما در امر مبارزه با گروه‌ های تروریستی در عفرین در کنار ما بوده و با اقدامات که انجام می دهند و یا تعهداتی که بر زبان می رانند در جایگاه کشورهایی که از تروریسم حمایت می کنند قرار نگیرند.

پاکسازی منطقه عفرین در سوریه از گروه های تروریستی مسئله امنیت ملی برای ترکیه است.

عملیات شاخه زیتون در راستای تامین امنیت مرزی ترکیه٬ پاکسازی عفرین سوریه از اشغال تروریست‌ها و همچنین نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها آغاز شده است و دلایل و ضرورت های آن به همتایان خارجی مان توضیح داده شده است.

با این وجود، متاسفانه شاهد اظهارات ناخوشایند و بی اساس وزیر امور خارجه فرانسه در مورد عملیات شاخه زیتون هستیم.

بارها تاکید شده که در این عملیات تدابیر و حساسیت لازم جهت نرسیدن آسیب به غیرنظامیان اتخاذ شده است. تاکنون هیچ تلفاتی بین غیرنظامیان وجود نداشته است.

عملیات شاخه زیتون براساس حق دفاع مشروع بین المللی، قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم شورای امنیت و ماده 51 منشور سازمان ملل با احترام به حفظ تمامیت ارضی سوریه انجام می شود.

برخلاف ادعاهای وزیر خارجه فرانسه٬ عملیات شاخه زیتون نیروهای مسلح ترکیه در عفرین در راستای جلوگیری از افزودن جنگی جدید به جنگ موجود در سوریه است. ما انتظار داریم که متحدان ما این واقعیت را ببینند. ترکیه هیچ چشم داشتی به خاک کشورها ندارد.

ترکیه در طول تاریخ هرگز استعمارگر نبوده است. حضور ترکیه در سوریه نه تنها برای اشغال بلکه برای مبارزه با تروریسم است. ائتلاف بین المللی ضد داعش برای هر آنچه که در سرزمین سوریه است، ترکیه نیز به همین علت در عفرین است.»

کد خبر: 905336

وب گردی

وب گردی