فرهنگ صادرات در کشور رشد نکرده است

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات با انتقاد از اتکا به درآمدهای نفتی گفت : متاسفانه فرهنگ صادرات در کشور به خوبی رشد نکرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدکمال سیدعلی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران صبح امروز در اولین همایش تامین مالی صادرات گفت: سال های سال صادرکنندگان برای صادرات کالای خود باید پیمان می‌سپردند و حذف پیمان ارزی تاثیر خوبی بر صادرات داشت.

او افزود: پیش بینی می‌شود میزان صادرات امسال نیز در مقایسه با سال گذشته افزایش یابد.

سیدعلی ادامه داد: خوشبختانه امروز تنها دو تا سه درصد ذخایر ارزی بدهی داریم در حالی که در سال ۲۰۰۲ بالاترین میزان فاینانس میان و بلند مدت در دنیا را جذب کردیم. در حالی که ۳۰ درصد gdp هر کشور می‌تواندبرای آن کشور بدهی ایجاد کند.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات گفت: ما باید نسیه فروشی را فعال کنیم و اعتبار خریدار به بانک ها بدهیم تا صادرکنندگان پول خود را نقد دریافت کنند.

او ادامه داد: متاسفانه برخی از بانک ها و حتی صادرکنندگان با خدمات ما آشنا نیستند. ما درحال حاضر می‌توانیم هر خریدار را در هر جای دنیا اعتبار سنجی کنیم و سقف اعتباری آن را مشخص کنیم و ریسک آن را تعیین کنیم.

سیدعلی گفت: اگر صادرکنندگان بخواهند از شرکتی جنس را به صورت اقساط دریافت کنند می‌توانید به صندوق ضمانت صادرات مراجعه کنند و ضمانت نامه اعتباری دریافت نمایند. همچنین برای سرمایه گذاری در خارج از ایران می‌توانند برای تضمین به این صندوق مراجعه کنند.

او ادامه داد: متاسفانه نرخ ارز ۳۶۰۰ از هفت سال پیش بوده تا چند ماه پیش در حالی که این قانون است و نرخ ارز باید به صورت واقعی افزایش یابد.

او گفت: متاسفانه فرهنگ صادراتی به دلیل پول نفت رشد نکرده و ما باید بدون اتکا به چاه های نفت میزان صادرات خود را افزایش دهیم.


402

کد خبر: 908395

وب گردی

وب گردی