مدیریت مصرف برق نیازمند تغییر نگرش مدیریتی در کشور است

مدیرعامل برق منطقه ای تهران با اشاره به رایگان کردن هزینه آب و برق در مساجد و مدارس در کشور گفت: رایگان کردن هزینه آب و برق به هیچ کس کمک نمی کند و مدیریت مصرف در کشور نیازمند تغییر نگرش مدیریتی در همه زمینه ها است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ خوش خلق گفت: صنعت برق بسیار گسترده بوده و با توجه به حجم مشترکان، نیاز به خدمت رسانی 24 ساعته و بدون وقفه، حساسیت های ویژه این صنعت و وابستگی زندگی روزمره به آن موجب می شود علاوه بر حفظ وضع موجود، ملزم به رفع نیازهای در حال رشد نیز باشیم.
او با بیان اینکه شبکه برق یک شبکه زنده است و حالت دینامیک دارد، افزود: هر اتفاقی در یک نقطه از شبکه رخ دهد در سایر نقاط شبکه نیز حس می شود و این از ویژگیهای یک شبکه به هم پیوسته است و حساسیتها را در این زمینه چندبرابر می کند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران، این شرکت را پل ارتباطی شمال و مرکز کشور عنوان کرد و گفت: با 6 شرکت برق منطقه ای ارتباط شبکه الکتریکی مستقیم داریم که می تواند تاثیرپذیری متقابل داشته باشد.
او با بیان اینکه 20 درصد تاسیسات برق منطقه ای در حوزه برق تهران و دراستانهای تهران، البرز و قم قرار دارد، اظهار داشت: این حجم تاسیسات یک پنجم تاسیساتی است که در سایر شرکتها قرار دارد و 25 درصد از مشترکان کشور یعنی یک چهارم مشترکان کشور نیز در حیطه عملیاتی برق تهران هستند و با توجه به پایتخت بودن تهران و وجود سفارتخانه ها، وزارتخانه ها و دستگاههای متعددی که مراکز آن در تهران است تامین برق حساسیت ویژه ای ایجاد می کند.
خوش خلق با اشاره به قدمت شبکه برق تهران خاطرنشان کرد: برق منطقه ای تهران قدیمی ترین شرکت کشور بوده و به همین دلیل فرسوده ترین شبکه کشور را نیز داراست و با توجه به جمیع مسائل می توان دریافت که همکاران جهت انجام مراقبت ویژه و لحظه ای، بازسازی و توسعه شبکه با چه کار دشواری روبه رو هستند.
او رشد پیک کشور در دو سال اخیر را حدود 6 درصد اعلام کرد و افزود: در سال 94 پیک حدود 8989 مگاوات بوده و در سال 96 به 1091 مگاوات رسیده که این میزان حدود هزار مگاوات افزایش مصرف را نشان می دهد.
مدیرعامل برق منطقه ای تهران با اشاره به عبور موفق از پیکهای سالهای گذشته، علت آن را برنامه ریزی از نیمه دوم سال قبل عنوان کرد و گفت: امسال نیز از شهریورماه برای آماده سازی به منظور عبور موفق از پیک 97 به رغم عقب افتادگیهایی که در برق تهران وجود دارد اقداماتی را شروع کردیم.
او با بیان اینکه ظرفیت منصوبه در تهران نسبت به متوسط کشور عقب تر است اظهار داشت: نسبت ظرفیت منصوبه کل پستهای کشور به پیک 5.2برابر بوده در حالیکه این نسبت در برق تهران کمتر از 5.1 برابر است و این نشان می دهد که وضعیت در برق تهران حساس تر بوده و با خارج شدن یک ترانسفورماتور از مدار مشکلاتی ایجاد و حتی منجر به خاموشی هم می شود.
خوش خلق علت این امر را عدم سرمایه گذاری به موقع و کندشدن روند آن از سال 83 اعلام کرد و گفت: به دلیل تثبیت قیمت ها از آن سال و با توجه به اینکه هزینه تمام شده طرحها در تهران نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است و همچنین محدودیتهایی که در حین انجام طرحها در تهران وجود دارد از جمله اخذ هزینه های حفاری بسیار زیاد توسط شهرداری، اخذ مجوز کار، اجازه انجام کار تنها از ساعت 11 شب تا 5 صبح همگی موجب شده تا هزینه تمام شده طرحها نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر شود.
او همکاری مجموعه های خدمتگذار در تهران، تخصیص بودجه های مناسب و بهره گیری از تکنولوژی و تجهیزات جدید را از جمله راهکارهایی دانست که می تواند به پیشبرد اهداف در برق تهران کمک کند.
اوبا اشاره به اینکه این شرکت در تهران حدود 30 کیلومتر تونل زیرزمینی و 1500 کیلومتر کابل دفنی دارد، تاکید کرد: در تهران احداث شبکه هوایی انتقال غیرممکن است که این امر موجب شده از کابل و تونل های زیرزمینی استفاده کنیم.
او اعلام کرد: به منظور رفع مشکلات برق تهران تا افق 1404 به طور سالانه قریب به 1500 میلیارد تومان اعتبار و در مجموع اعتباری در حدود 10 هزار میلیارد تومان لازم است که متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت برق این امکانپذیر نیست.
مدیرعامل برق منطقه ای تهران درخصوص طرحهای در دست اقدام این شرکت جهت عبور مطمئن از پیک بار تابستان 97 نیز گفت: حدود 500 میلیارد تومان طرح به منظور عبور از پیک 97 درنظر گرفته شده که برخی به پایان رسیده و سایر این طرح نیز تا ابتدای سال آینده به پایان می رسد.
او با تاکید بر اینکه ظرفیت مدیریت مصرف در کشور بسیار زیاد است افزود: اگر مردم از این ظرفیت استفاده کننده ضمن کمک به اقتصاد خانوار به اقتصاد ملی نیز کمک می شود.
او پیک بار در سال را حدود 200 ساعت در سال اعلام کرد و گفت: اگر مردم این 200 ساعت را واقعا مدیریت کنند نیاز به صرف هزینه های بسیار سنگین جهت افزایش ظرفیت نیست.
خوش خلق با بیان اینکه تجربه نشان داده قیمت می تواند در مدیریت بسیار مؤثر باشد، یادآور شد: در سال 90 با شروع هدفمندی یارانه ها و افزایش نرخ برق از 17 تومان متوسط در کشور به 42 تومان، رشد مصرف حدود 6 درصدی به صفر کاهش یافت و حتی حدود 2 درصد هم در این زمینه رشد منفی داشتیم نسبت به سال 89 این کاهش مصرف نزدیک به 9 درصد گزارش شد.
او افزود: در سال بعد و با تغییر نرخ ارز و موازنه مالی این افزایش کم رنگ تر شد و به روال گذشته برگشت بنابراین قیمت می تواند در مدیریت مصرف تاثیرگذار باشد هرچند که ما به دنبال افزایش قیمت نیستیم.
مدیرعامل برق منطقه ای تهران با بیان اینکه آب و برق دو کالایی است که ما از آیندگان قرض می کنیم، تاکید کرد: مجانی کردن آن به کسی کمک نمی کند و موجب افزایش مشکلات می شود.
او با گلایه از برخی قوانین در کشور از جمله قانون رایگان کردن آب و برق در مساجد و قانون در حال تصویب رایگان کردن آب و برق مدارس اظهار داشت: هر چند قانونگذاران نیت شان خیر است اما نتیجه خوبی نمی گیرند و این امر موجب عدم مدیریت مصرف در مدارس می شود همانطور که بعد از مجانی شدن آب و برق در مساجد رشد مصرف در برخی از آنها تا 70 درصد افزایش داشت.
خوش خلق پیشنهاد کرد: برای کمک به مدارس اعتباری به طور اختصاصی جهت پرداخت هزینه های آب و برق در اختیار آموزش و پرورش قرار داده شود تا خود این سازمان آن را مدیریت کند.
او با تاکید بر اینکه قانونگذاران باید کمک کند در منابع ملی صرفه جویی بیشتر شود، تصریح کرد: دقت نظر در قانونگذاری می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
او استفاده از فناوری روز دنیا، مصرف صحیح، برنامه استراتژی جهت مدیریت منابع آب و برق را در کشور الزامی دانست و گفت: ظرفیت مدیریت مصرف و بهینه سازی آن در کشور وجود دارد و با استفاده از تجهیزات، برنامه ریزی، دقت و کنترل در مصرف توسط هر شخص این امکانپذیر است.
مدیرعامل برق منطقه ای تهران افزود: اگر هر شخصی معادل یک لامپ 20 وات در کشور کمتر مصرف کند یک جمعیت 20 میلیونی می تواند حدود 400 مگاوات مدیریت مصرف داشته باشند و به راحتی از پیک بار در کشور عبور کنیم.
او در پایان از همه تلاشگران صنعت برق کشور جهت تامین برق مطمئن و پایدار در بدترین شرایط کاری قدردانی کرد.

402

کد خبر: 910095

وب گردی

وب گردی