تولید ماهانه نفت اوپک کاهش یافت

طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک در فوریه با پایبندی بالاتر امارات متحده عربی به توافق نفتی این سازمان کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان در ۱۰ ماه گذشته رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بر اساس نظرسنجی رویترز، اوپک در فوریه ۳۲.۲۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژانویه کاهش داشت. مجموع تولید فوریه پایین‌ترین میزان از آوریل سال ۲۰۱۷ بود. پایبندی تولیدکنندگان مشارکت‌کننده در توافق نفتی از ۱۴۴ درصد در ژانویه به ۱۴۹ درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد جهش قیمت‌ها در اوایل امسال که با بالاترین رکورد خود در سه سال گذشته صعود کرده بودند، پایبندی آنها را تضعیف نکرده است.

نفت در ژانویه برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به بالای ۷۱ دلار در هر بشکه صعود کرده بود و تا روز پنج شنبه بالای ۶۶ دلار معامله شد. با این‌همه اوپک می‌گوید محدودیت‌های عرضه باید حفظ شود تا این سازمان نسبت به رفع اشباع عرضه‌ای که از سال ۲۰۱۴ ایجاد شده است، اطمینان حاصل کند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، ماه جاری به رویتزر گفت: ما همچنان احساس می‌کنیم ماموریت‌مان کامل نشده است. قیمت یک مساله است و تعادل مجدد بازار مساله دیگری است و ما نیاز داریم بازار متعادل شود.

اوپک در راستای توافق کاهش تولید با روسیه و سایر تولید کنندگان غیراوپک تولیدش را حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. این پیمان در ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز شده و تا پایان سال ۲۰۱۸ اجرا خواهد شد.

در فوریه بزرگترین کاهش عرضه از سوی امارات متحده عربی انجام گرفت که امسال ریاست چرخشی اوپک را برعهده دارد و در سال ۲۰۱۷ نسبت به سایر همتایان خود در اوپک در عمل به سهمیه تولیدش کندتر بود.

به گفته منابع آگاه در این نظرسنجی، تولید امارات متحده عربی ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به پایین سهمیه تعیین شده برای این کشور از سوی اوپک رسید که منعکس‌کننده تلاش برای افزایش پایبندی و تعمیرات برنامه‌ریزی شده یک میدان نفتی بود.

دومین کاهش بزرگ تولید در لیبی روی داد و تولید این کشور به دلیل تعطیلی میدان نفتی الفیل ۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. تولید ونزوئلا نیز ماه میلادی گذشته کاهش بیشتری پیدا کرد. صنعت نفت این کشور به دلیل کمبود نقدینگی با بحران تامین منابع لازم روبه‌رو شده و با وجود افزایش فعالیت‌های پالایشگاهی، صادرات نفت این کشور در فوریه کاهش یافت.

تولید در دو تولیدکننده بزرگ اوپک تغییری چندانی نداشت. تولید عربستان سعودی نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز ثابت ماند. میزان عرضه این کشور همچنان پایین سهمیه تعیین شده از سوی اوپک مانده است. عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، در فوریه به دلیل شرایط جوی نامساعد، نفت کمتری از جنوب صادر کرد و در عوض، نفت بیشتری از شمال این کشور صادر شد.

در میان کشورهایی که تولید بالاتری داشتند، بزرگترین رشد تولید مربوط به نیجریه به میزان ۲۰ هزار بشکه در روز بود. نیجریه و لیبی در ابتدا از مشارکت در توافق نفتی معاف شده بودند اما در سال ۲۰۱۸ هر دو کشور متعهد شدند که تولیدشان از سطح تولید سال ۲۰۱۷ فراتر نرود.

اوپک سطح تولید سال ۲۰۱۸ را بر مبنای کاهش انجام گرفته در اواخر سال ۲۰۱۶ به میزان ۳۲.۷۳ میلیون بشکه در روز هدف‌گذاری کرده است. طبق این نظرسنجی، اوپک ۴۵۰ هزار بشکه در روز در فوریه پایین‌تر از سطح هدف‌گذاری شده تولید داشت که تا حد زیادی به دلیل افت شدید تولید ونزوئلا بود.

نظرسنجی رویترز بر مبنای آمار صادرات که از سوی منابع خارجی فراهم می شود، آمار تامسون رویترز و اطلاعات ارائه شده از سوی منابع در شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره تهیه شده است.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 911938

وب گردی

وب گردی