انجمن‌های علمی نقش پررنگی در ارتقاء آگاهی عمومی ایفا می‌کنند

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خاستگاه انجمن‌های علمی دانشجویی، فرهنگی است و این انجمن‌ها دارای پیوست فرهنگی هستند، نقش انجمن‌های علمی در ارتقاء آگاهی عمومی را پررنگ خواند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز نخستین نشست سراسری انجمن های علمی به دانشجوی دانشگاه های علوم پزشکی با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، جمعی از مسئولان و کارشناسان معاونت فرهنگی وزارت بهداشت و حدود ۵۰۰ تن از دبیران و کارشناسان انجمن های علمی دانشجویی دانشگاهای علوم پزشکی در مجتمع پیامبر اعظم(ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران آغاز شد.

امیر للگانی، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در آیین افتتاحیه این نشست در گفت وگو باخبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۰ هزار دانشجو در ۴۷۰ انجمن علمی دانشجویی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی فعالیت می‌کنند گفت : ارتقاء آگاهی عمومی را ز حوزه‌هایی خواند که انجمن‌های علمی می‌توانند در آن موفق عمل کنند.

وی با بیان اینکه کمک به ارتقاء سلامت عمومی از اهداف انجمن‌های علمی است که در سایه نگاه نو و بهره‌مندی از خلاقیت‌های دانشجویان نسل جدید حاصل می‌شود گفت: پذیرش انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها به تلاش فعالان انجمن‌ها در این مسیر سخت و ناهموار بسته است و مشکلات و موانع در مسیر اهداف این انجمن‌ها نباید فعالان این حوزه را نا امید کند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت مسیر انتخاب شده توسط فعالان انجمن های علمی را مسیر درستی دانست که می‌تواند به آینده کشور کمک کند و گفت: باید بستر استفاده از تکنولوژی‌های جدید در انجمن‌های علمی را فراهم کنیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که در دنیا صورت می‌گیرد ما نیز باید جدیدتر به موضوعات علمی نگاه کنیم و این خلاقیت می‌تواند در درون دانشجویان شکل بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیشرفت تکنولوژی در دنیا ما را به سمتی می‌برد که مجبوریم با این دنیای جدید سازگار و نسبت به نقاط ضعف و قوت دنیای جدید آشنا شویم. در نسل جدید دانشجویان تنوع و تکثر بیشتری نسبت به نسل‌های گذشته داریم و اگر بخواهیم بستر را برای فعالیت آنان فراهم کنیم باید بسته‌های فرهنگی را متنوع‌تر کنیم و به سمتی برویم که قطار فرهنگی را با واگن‌های بیشتری در دانشگاه‌های علوم پزشکی به حرکت در آوریم.

للگانی ادامه داد: تنوع و تکثر فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تا اندازه زیادی انجام شده است و اگرچه با نقطه ایده‌آل و آرمانی فاصله داریم اما آغاز خوبی در این زمینه داشته‌ایم؛ تلاش کرده‌ایم بستر تنوع فعالیت‌های فرهنگی را به خوبی فراهم کنیم و در نهادهای دانشجویی موضوعات مختلف فرهنگی و هنری را به سمتی ببریم تا تمام سلایق و گرایش‌ها را در بر گیرد.

وی با اشاره به اینکه تنوع و تکثر نگاه ها و گرایش‌های سیاسی، امروز وضعیت مطلوب‌تری در دانشگاه‌ها دارد، گفت: در حوزه نشریات دانشجویی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نیز تکثر مناسبی وجود دارد و وجود بالغ بر ۷۰۰ نشریه دانشجویی با موضوعات مختلف نشان از این توجه دارد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه ملاک عمل در حوزه انجمن‌های علمی سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با توجه یه این سند نسبت به راه‌اندازی انجمن‌های علمی اقدام کرده است و از سال ۹۴ گام‌های موثری در این حوزه برداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ممکن است برای برخی این سوال پیش بیاید که چرا با وجود قدمت آیین‌نامه انجمن‌های علمی این نهاد دانشجویی به تازگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی شکل گرفته است گفت: بخشی از پاسخ این سوال را باید در وجود ساختار کمیته‌های تحقیقات دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی دانست که در دانشگاه‌های تحت نظر وزارت علوم مشابهی ندارد. اما با جمع‌بندی‌های انجام شده در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم به ایجاد انجمن‌های علمی گرفتیم و اهداف این انجمن‌ها نیز مرز مجزایی با کمیته‌های تحقیقات دانشجویی دارد و رسالتمان نیز به آن‌ها متفاوت است.

للگانی با بیان اینکه نباید توقع داشته باشیم وضعیت انجمن های علمی وزارت بهداشت مانند انجمن‌های مشابه در وزارت علوم باشد، گفت: ساختار انجمن‌های علمی دروزارت بهداشت 2 سال است که شکل گرفته و این نهاد، نهادی نوپاست که باید با همکاری و همدلی اهداف آن را پیش ببریم.

زهره حاجیان

700

کد خبر: 912351

وب گردی

وب گردی