مهر تایید بر گزارش ایسکانیوز درباره  پشت پرده دانشگاه آمریکایی بیروت

منابع خبری به تازگی گزارش دادند که مقامات دانشگاه آمریکایی بیروت با سخنرانی دکتر محمد مرندی تحلیلگر برجسته ایرانی مسائل منطقه در این دانشگاه در ارتباط با انتخابات پیش روی پارلمانی در لبنان مخالفت کرده اند. این در شرایطی بود که اساتیدی از عربستان و لبنان برای شرکت در این نشست های دانشجویی مجوز گرفته اند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، منابع خبری به تازگی گزارش دادند که مقامات دانشگاه آمریکایی با سخنرانی دکتر محمد مرندی در این دانشگاه در ارتباط با انتخابات پیش روی پارلمانی در لبنان مخالفت کرده اند. این در شرایطی بود که اساتیدی از عربستان و لبنان برای شرکت در این نشست های دانشجویی مجوز گرفته اند.

جلوگیری از حضور محمد مرندی استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر برجسته ایرانی در بحث های مربوط به انتخابات پارلمانی لبنان در دانشگاه آمریکایی بیروت سند روشنی از ماهیت دیکتاتوری نهادهای وابسته به آمریکا و مخالفت آنان با آزادی بیان است.

پایگاه العهد در گزارشی در این باره نوشت: دانشگاه آمریکایی بیروت که همواره بر این موضوع افتخار می کند که در خاورمیانه زمینه را برای آزادی بیان فراهم کرده، از حضور محمد مرندی تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه ایرانی، در مناظره ای درباره انتخابات لبنان با میزبانی بی بی سی که قرار است در هشتم مارس در این دانشگاه برگزار شود، جلوگیری کرد.

این پایگاه اینترنتی در گزارشی نوشت: داستانی که اکنون روایت می شود، سند روشنی است درباره این موضوع که دانشگاه آمریکایی بیروت یکی دیگر از نهادهای وابسته به آمریکا است که علیه آزادی بیان عمل می کند و ماهیتی دیکتاتوری دارد.

برای شرکت در این بحث و مناظره از سید محمد مرندی استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مستقل سیاسی دعوت شده بود ولی روز شنبه مقامات دانشگاه آمریکایی بیروت به بی بی سی اطلاع دادند که به مرندی اجازه نمی دهند در این نشست شرکت کند.

دکتر مرندی در واکنش به این موضوع گفته است: «این که دانشگاه آمریکایی بیروت به من اجازه نداد در این بحث ها شرکت کنم در حالی که تحلیلگران عربستانی و لبنانی مجوز شرکت گرفته اند، من را شگفت زده کرد. موضوع شگفتی ساز دیگر این که دانشگاه آمریکایی بیروت به من اجازه سخنرانی نداد. به عبارت دیگر فکر می کنم این موضوع که این دانشگاه می تواند شروطی برای برگزاری این بحث ها در نظر گیرد، قابل قبول نیست و فکر می کنم هر رسانه خبری آزاد براساس رسالت خبری اش نباید این موضوع را بپذیرد».

مرندی در ادامه گفت: «آمریکایی ها که ادعا می کنند حامی آزادی بیان و دموکراسی هستند، همان هایی هستند که در اینجا آشکارا از آزادی بیان جلوگیری می کنند؛ اقدامی که دقیقا خلاف ادعاهایشان است. موضوعی که تعجب من را بیشتر می کند این است که در سال های 2011 و 2012 از اعضای افتخاری این دانشگاه بودم. من برای استفاده از فرصت مطالعاتی از دانشگاه تهران در آنجا بودم و همچنین در آمریکا به دنیا آمده ام، بنابراین اگر دانشگاه آمریکایی بیروت نمی تواند فردی را که در آمریکا به دنیا آمده و یک فرد دانشگاهی است و حتی پیشتر در آنجا بوده است تحمل کند، از این نشست و بحث آن چه چیزی باقی می ماند؟».

به گزارش ایسکانیوز، سخنان دکتر مرندی بسیار قابل توجه و تامل برانگیز است. این که آمریکایی ها تنها ادعای دموکراسی و آزادی بیان را دارند و تنها به منافع خود می اندیشند را کجا باید به اثبات رساند؟ آیا وقایعی غیر از این می تواند پاسخ ابهامات را بدهد؟!

برای آمریکا، دموکراسی تا زمانی خوب است که منابع آنها را تامین کند، در غیر این صورت به طور جدی و همه جانبه از گروهی تروریستی و آدمکش همچون داعش به طور آشکارا و نهان حمایت می کنند و حتی در ایجاد آن به طور ریشه ای نقش آفرینی می کنند.

آزادی بیان برای کاخ سفیدنشینان تا زمانی خوب است که مطامع و اهداف آنها را محقق کند، در غیر این صورت به بدترین نحو ممکن با آزادی بیان برخورد می شود.

در اوایل دی ماه گذشته گروه بین الملل ایسکانیوز، در گزارشی با عنوان «نفوذ در منطقه از دریچه علم و فرهنگ/ دانش آموختگانی در راس هرم قدرت» به واکاوی اهداف پشت پرده تاسیس دانشگاه آمریکایی بیروت در منطقه پرداخت و گزارش داد: «از نظر نباید دور داشت که آمریکا از ره آورد ایجاد موسسات دانشگاهی در کشورهای مختلف، اهداف خاص خود را دنبال می کند که از آن به عنوان «نفوذ علمی» یاد می شود. نفوذ علمی در معنای سیاسی به هر اقدامی نسبت داده می شود که طی آن بهره‌گیری سیاسی هدفمند از علم برای تامین منافع ملی کشور مهاجم در داخل مرزهای کشور هدف، به کار گرفته شود. در همین راستا می توان اقدام آمریکا برای ایجاد دانشگاه های آمریکایی در کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی را تحلیل نمود».

سطور فوق با رخدادی که برای دکتر مرندی اتفاق افتاد، به خوبی معنا و مفهوم اهداف پشت پرده آمریکا از ایجاد مراکز دانشگاهی در خاورمیانه را روشن می سازد.

به زبان ساده تر باید گفت: دانشگاه آمریکایی بیروت به عنوان یکی از ابزارهای تحت کنترل سیستم حاکمه بر آمریکا (قدرت حاکم بر دولت و دوایر امنیتی و اطلاعاتی) نمی تواند خارج از اهداف آنها کوچکترین اقدامی انجام دهد. در واقع این دانشگاه اجازه ندارد به تریبونی برای اعلام ایده های ایران به دانشجویان لبنانی و خارجی تبدیل شود. یعنی این که آزادی بیان در اینجا هیچ ارزش و مفهومی برای آمریکا ندارد و آنچه مهم است نرسیدن صدای حق ایران به جهانیان است.

حال برای درک بهتر این مسائل می توانید گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز را که در تاریخ چهارم دی ماه منتشر شده، در اینجا بخوانید.

گزارش: محمدعلی تخت رونده

کد خبر: 913650

وب گردی

وب گردی