اعلام نتایج بررسی حادثه سقوط بهمن دراشترانکوه

کمیسیون بررسی حادثه «کول‌جنو» عوامل حادثه اشترانکوه را اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز، نتایج این بررسی 3 ماهه در 12 بند و یک جمع بندی کلی دراختیار رسانه ها قرار گرفت.
1- عدم نظارت کافی هیئت مدیره دو باشگاه «آزادگان» و «پلنگ‌برفی» در ثبت نام و چگونگی شکل گیری تیم مذکور براساس فراخوان عمومی در دوباشگاه.
2- عدم برنامه‌ریزی صحیح در برگزاری فرآیند تمرینی، به منظور کسب شناخت مناسب از نفرات تیم، باتوجه به دشواری و فنی بودن قله «کول جنو» و مسیر مورد نظر تیم برای صعود.
3- همراه نداشتن لوازم و تجهیزات مناسب انفرادی و گروهی تیم (لوازم تخصصی جهت یابی، لوازم زمستانی مناسب، تجهیزات مناسب بیتوته و شب‌مانی در روز صعود و...)
4- ناآشنا بودن اغلب اعضای تیم به شرایط صعود قله «کول جنو» و اتکاء تیم به حضور راهنمای محلی و صرفاً برخی نفرات دارای تجربه
5- عدم نظارت مناسب باشگاه «آزادگان» به وضعیت سرپرستی تیم و اعتماد محض به برنامه تدوین شده توسط باشگاه «پلنگ برفی».
6- تعداد زیاد نفرات تیم در روز صعود که موجب کندی حرکت گردیده است. ضمن آنکه نفرات از نظر قوای جسمانی و توان فنی توانایی یکسانی نداشته اند.
7- عدم آشنایی متقابل تیم و راهنما از یکدیگر. این امر موجب شده تا در تصمیم‌گیری نهایی برای آغاز صعود و یا بازگشت در زمان برخورد با طوفان، سرپرست و راهنما - با اتکا به هم – هیچ یک تصمیم درست و مناسبی را اتخاذ و اعمال ننمایند.
8- بی توجهی به هشدارهای هواشناسی مبنی بر نامناسب بودن شرایط هوا در روزبرنامه صعود قله.
9- ناتوانی سرپرست و راهنما در تشخیص مسیر صحیح در بازگشت از قله و ورود به دره‌ای که منشاء خطر سقوط بهمن بوده است.
10- زمان‌بندی اشتباه تیم و پیش بینی نادرست زمان مورد نیاز اجرای برنامه به ویژه با توجه به تعداد نفرات بالای تیم.
11- نبود وسایل ارتباطی مناسب میان تیم حاضر در جان پناه و نفرات تیم صعود کننده به قله.
12- نبود تیم پشتیبان قوی در جان پناه و بهره گیری از نفرات به جامانده و یا نفراتی که از میانه راه بازگشتند به عنوان تیم پشتیبان. این امر در مسئله درگذشت مرحوم «علی رضا عامری» کاملا مشهود است.
در مجموع کمیسیون بررسی حادثه مذکور معتقد است:
باشگاه های «آزادگان» و «پلنگ‌برفی» هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد سرپرست، قبل و در حین برنامه نداشته‌اند.
تیم پشتیبانی مستقر در جان پناه، برنامه لازم، انسجام و توانایی مناسبی در زمان وقوع حادثه برای مرحوم «علی رضا عامری» را نداشته است. ضمن آنکه نفرات همراه مرحوم «عامری» نیز بدلیل شرایط جسمانی یکسان با آن مرحوم، ناتوان از هرگونه همراهی و امدادرسانی به وی بوده اند.
سرپرست برنامه فاقد قاطعیت در تصمیم گیری جهت بازگرداندن کل تیم پس از مواجهه با شرایط آب و هوای خراب بوده و اعضای تیم تمام توان خود را صرفا جهت صعود قله به کار بسته‌اند.
17 آذرماه امسال 14 کوهنورد مشهدی به همراه یک کوهنورد الیگودرزی درارتفاعات "کول جنو" اشترانکوه در حادثه سقوط بهمن گرفتار شدند که از این تعداد 8 کوهنورد به دلیل ریزش بهمن فوت کردند، یک کوهنورد به ‌دلیل سرمازدگی دربیمارستان الیگودرز جان باخت و 6 کوهنورد دیگر نجات یافتند.
مرحومان علیرضا عامری، مرتضی غلام‌پور، مجیدزاده تراب، امان‌الله جوکار، ناصر اکبری، مهشید جان‌محمدی، اکرم حقانی، علی قاسم‌زاده و علی حسینی جان باختند، امیر تقی‌زاده، محمود فرنوش‌فر، حسن موسوی، سروش قادری، محسن اشرفی و سید رضا وحیدی نجات پیدا کردند.

کد خبر: 914948

وب گردی

وب گردی