چابهار و رونقی که برای منطقه دارد

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار می تواند علاوه بر رونق در منطقه جنوب شرق و کاهش مسافت های دریایی و جاده ای منجر به کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده کالا شود.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، ربیس‌جمهوری ایران طی سفر سه روزه ای به هند توافق نامه و سند همکاری تجاری را با دولت این کشور امضا کرد که طی این توافقنامه هند اجازه پیدا کرد تا به مدت ۱۸ ماه کنترل بخشی از بندر چابهار را در دست گیرد.

لازم به ذکر است که که این توافق‌نامه حول و حوش مدیریت فاز اول بندر اول چابهار در سواحل دریای عمان و در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران است.

همچنین روحانی روز یکشنبه 12 آذر ماه در اولین سفر استانی خود در دولت دوازدهم به چابهار در مراسم بهره برداری از مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با تاکید بر اینکه ایران علاقمند به فاصله با هیچ کشوری نیست، سرآغاز اعتدال را باور و به رسمیت شناختن منافع یکدیگر برشمرد و گفت: منافع مشترک زمینه ساز وحدت و امنیت منطقه ای است.

بهروز آقایی در این رابطه به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: سفری که روحانی به هند داشت طی 15 امضا سند همکاری میان مقامات عالی در کشور آغازی برای گسترش مناسبات تجاری، خصوصا موضوعات مرتبط با حوزه حمل و نقل دریایی است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی در توضیح تصویب موافقتنامه میان سه کشور ایران، هند و افغانستان اظهار داشت: امضای موافقتنامه مشترک و اتکا این سه کشور بر توان جغرافیایی، اقتصادی و مالی طرفین وهمچنین بهره گیری از توانمندی های یکدیگر برای ایجاد ثبات تجارت دریایی در حوزه دریای عمان، اقیانوس هند، افغانستان و کشور های CIS خواهد شد.

آقایی تصریح کرد: به منظور استفاده از فرصت های پیش آمده ضرورت دارد تا با وضع برخی قوانین و انجام اقدامات لازم، بستر مناسبی را برای کاهش هزینه و زمان حمل کالا از مبدا تا مقصد را فراهم آورد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه هزینه های ثابت و متغیر سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی بندری نسبت به بنادر عادی به مراتب کمتر است، ادامه داد: در صورت ثابت بودن سایر شرایط ، هیچ یک از سرمایه گذاران بخش خصوصی بنادر عادی و فاقد جذابیت های منطقه ویژه را جهت سرمایه گذاری انتخاب نخواهند کرد.

وی با بیان این که شرایط سرمایه گذاری هندی ها در بندرچابهار به آن معنا که تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه ویژه اقتصادی بوده افزود: از بندهای این قرارداد ایران ملزم به فراهم ساختن بستر مناسب برای تبدیل بنادر مذکور به منطقه ویژه اقتصادی جهت اجرایی شدن قرارداد است.

اهمیت تبدیل بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی

آقایی در رابطه با اهمیت تبدیل بنادر مذکور به منطقه ویژه اقتصادی گفت: یکی از پیش نیازهای ایجاد کارخانه های فرآوری کالا در مناطق کمتر توسعه یافته، قرار دادن این مناطق در مسیر جریان بار و کالا است که تخفیف ۳۰ درصدی سود بازرگانی موجب تشویق صاحبان کالا به بهره گیری از بندر چابهار جهت واردات کالاهای اساسی، انجام صادرات مجدد کالا، کاهش هزینه های حمل و نقل جاده ای و حذف هزینه های یکسر بار ناوگان زمینی خواهد شد.

وی با اشاره به این که سالانه حدود یک و نیم میلیون تن انواع کالاهای اساسی از طریق سایر بنادر جنوبی کشور تخلیه و به استان های شرق و جنوب شرقی کشور حمل می شود، افزود: تخصیص سهم فوق به بندر چابهار می تواند علاوه بر رونق بندر چابهار و کاهش مسافت های دریایی و جاده ای منجر به کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده کالا شود.

تهیه و تنظیم: فاطمه سرلک

901/900

کد خبر: 915374

وب گردی

وب گردی