گفتگوی داماد ترامپ و محمد بن سلمان درباره معامله قرن

بنابر اعلام الجزیره، جرد کوشنر و محمد بن سلمان ساعت‌های طولانی درباره طرح صلح آمریکایی و معامله قرن گفتگو کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، روزنامه اسرائیلی هاآرتص فاش کرد :جرد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ ساعت های طولانی در واشنگتن با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درباره آنچه معامله قرن نامیده می شود، گفتگو کرده است.

این روزنامه افزود: کوشنر هفته گذشته دو مراسم شب نشینی ترتیب داد و در آنها به طور مفصل با شاهزاده محمد بن سلمان در خصوص طرح دولت آمریکا درباره خاورمیانه گفتگو کرد. همچنین یک هفته پیش از این دیدار، کوشنر و جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه آمریکا در گفتگوهای بین‌المللی در یک نشست با حضور نمایندگان بیست کشور شرکت کردند.

این روزنامه اسرائیلی همچنین به نقل از یک مقام بلندپایه در کاخ سفید گزارش داد: هیچ جدول زمانی مشخصی برای اعلام طرح مورد نظر دولت آمریکا وجود ندارد و از جمله عواملی که بر زمان انتشار جزئیات این طرح تأثیر می گذارد می توان به اوضاع سیاسی در اسرائیل، اوضاع امنیتی در نوار غزه و کرانه باختری و واکنش های جهان عرب به تصمیم احتمالی ترامپ برای خروج از توافقنامه هسته ای ایران اشاره کرد.

در ادامه این گزارش خبرنگار شبکه الجزیره از واشنگتن با اشاره به جزئیات بیشتر دیدار کوشنر و بن سلمان گفت: سفارت عربستان در واشنگتن در روز 21 ماه جاری تصاویری از یک دیدار بین کوشنر و گرینبلات با بن سلمان منتشر کرد.

پیش از انتشار این تصاویر و در همان روز دو طرف در حاشیه نشست بن سلمان با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کردند، از این رو مشخص نیست منظور روزنامه اسرائیلی کدام یک از این دیدارها بوده است. سفارت سعودی همچنین در آن زمان اعلام کرد: سلمان و کوشنر درباره آینده طرح صلح خاورمیانه و اهتمام مشترک دو طرف برای حل این منازعه و بهترین راه برای محقق ساختن صلح به طور مفصل گفتگو کرده اند.

این دیدارها بین سلمان و کوشنر همزمان با انتشار گزارش رسانه های آمریکایی درباره نزدیک بودن اعلام دیدگاه آمریکا در خصوص صلح بین فلسطینیان و اسرائیل انجام شده است. باید اشاره کرد روزنامه هاآرتص به نقل از مسئولان اسرائیلی که با تیم آمریکایی تعیین شده برای تدوین طرح صلح در ارتباط هستند ،اعلام کرد :اقدام ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، مقامات عربستان و مصر و اردن را برای در دست گرفتن زمام امور طرح و حمایت از آن با مشکل مواجه کرده است اما مسئولان آمریکایی در کاخ سفید با این ارزیابی و گزارش روزنامه اسرائیلی مخالفت کرده و گفتند روابط موفق ترامپ با سران کشورهای منطقه رکن اصلی و قابل اتکای تیم آمریکایی مسئول روند صلح است. این مسئولان آمریکایی تأکید کردند کهبدون حمایت مالی و معنوی کشورهای مهم عربی کاخ سفید نمی تواند در دستیابی به طرح صلح بین فلسطینیان و اسرائیل موفق باشد.

کد خبر: 918677

وب گردی

وب گردی