تسریع نابودی رژیم صهیونیستی با حمله به سوریه

آمریکا با هم دستی کشورهای غربی از حمله نا بخردانه ای که چند روز پیش به سوریه انجام داد جز سرشکستی و اشتباه استراتژیکی چیز دیگر ی به دست نیاورد و بر خلاف خواسته خود امنیت اسرائیل را نیز با مشکل رو به رو کرد.

حمله جنایتکارانه سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه به بهانه مقابله با سلاح های شیمیایی چندان عجیب و غیرمنتظره نبود. سال گذشته نیز آمریکا به همین بهانه دست به حمله هوایی در سوریه زده بود. تجربه تاریخی نشان داده شخصیت و هویت حکومت های استعمارگر جز بر پایه زورگویی مطلق و تقابل با آنچه بر ضد منافع سلطه طلبانه آنان باشد شکل نگرفته اما همین رویکرد روز به روز از قدرت آنها کاسته است.

پیروزی های متعدد رزمندگان جبهه مقاومت و نابودی خلافت داعش برخلاف توقع و انتظار حامیان غربی‌-عربی‌اش از حیثیت ابرقدرتی آمریکا و همپیمانانش در حمایت از گروه های تروریستی در سوریه چیزی باقی نگذاشت. حمله موشکی خام سه کشور به سوریه گرچه با هدف حفظ همراهی برخی همپیمانان عربی همچون آل سعود و قدرت نمایی و نوعی اظهار وجود پس از شکست سیاست‌های استعماری به خصوص در به زانو درآوردن ایران اسلامی به عنوان بزرگترین حامی مقاومت و استکبارستیزی انجام شد اما در این بین اصلی ترین هدف این قدرت ها از حضور در آسیای میانه که همان حفظ امنیت اسراییل است را با خطر جدی مواجه ساخت.

نابودی داعش که از جهاتی سپربلای اسراییل بود برای این رژیم کوچک و متزلزل که آتش انتفاضه مردم فلسطین را شعله‌ورتر از گذشته در کنار خود می بیند بسیار نگران کننده شده و نقش محوری ایران در این موضوع، نفوذ ایدئولوژیک جمهوری اسلامی و نقش‌آفرینی موثر آن در معادلات سیاسی را تبدیل به مسئله اصلی آمریکا و اسراییل کرده و این در حالی اتفاق می‌افتد که هدفگذاری غرب بر انزوای ایران و ممانعت از گسترش تفکر ظلم‌ستیز انقلاب بوده است.

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در گزارشی می نویسد: «تهران از ایدئولوژی «مقاومت مقابل اهداف سیاستی آمریکا» استفاده می‌کند و از این طریق حتی گروه‌هایی را که به ولایت فقیه اعتقادی ندارند را با خود همراه می‌کند»

نتانیاهو در اسفند 96، در اجلاس سالانه «ایپک» ضمن اعتراف به قدرت ایران، ناامیدانه می‌گوید: «با ایران چه کنیم؟ بسیاری از چیزهای بد که علیه اسرائیل اتفاق می‌افتد به خاطر نقش جمهوری اسلامی ایران است. ما باید ایران را متوقف کنیم.»

پس از طرح ادعای حمله شیمیایی به دوما و اظهارات ترامپ نیز "یوزف برامل" کارشناس سیاست خارجی آمریکا می‌گوید: «موضوع اصلی ترامپ مقابله با ایران و نقش محوری آن کشور در منطقه است.» از نظر او سوریه برای آمریکا حکم میدان فرعی نبرد با ایران را دارد.

بنابراین طبیعی است که اسراییل برای حذف این ابرقدرت جدید از نزدیک مرزهای خود تلاش کند و حتی برخی عملیات‌های "بزن دررویی" را هم ترتیب دهد ولی همچنان راه فراری از وحشت واقع‌بینانه نسبت به قدرت ایران نمی‌یابد.

روزنامه هاآرتص بعد از حمله موشکی اسراییل به پایگاه هوایی T4 و شهادت 7 ایرانی، از احتمال انتقام گیری ایران ابراز نگرانی می‌کند و همچنین پس از حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه طی انتشار مقالاتی ذکر می‌کند "گرچه مقامات ارتش اسراییل انتظار داشتند این حملات به نفع آنان انجام شود اما اکنون این نگرانی را به وجود آورده است که تغییر در رویکرد نظامی ایران و روسیه باعث خواهد شد دیگر آزادی عمل گذشته اسراییل در لبنان و سوریه وجود نداشته باشد" و می‌گوید "اکنون اسراییل از قوانین جدید ایران و روسیه در سوریه می‌ترسد!"

شاید رژیم صهیونیستی تلاش کند زمینه حضور مستقیم آمریکا در منطقه را فراهم کند اما بررسی شرایط موجود از جمله شکست آمریکا در کسب اهداف خود در عراق و افغانستان، بالا گرفتن جنگ اقتصادی بین این کشور و اروپا، چین و روسیه و تقابل با کره شمالی و همچنین درگیری عربستان با یمن و افزایش توان و نفوذ حزب‌الله لبنان و سایر نیروهای مقاومت فلسطینی، در کنار مخالفت افکار عمومی در کشورهای اسلامی و غربی با واکنش‌های جنگ‌طلبانه به شکلی واضح نشان می‌دهد قدرت درگیری مستقیم و طولانی مدت از آمریکا سلب شده و اگر جنگ نیابتی استکبار به جنگی مستقیم در میدان سوریه تبدیل شود آنچه ابتدا زیر دست و پای قدرت‌های درگیر له می‌شود رژیم صهیونیستی است و بعد هم شکست کامل برای کشورهای متجاوز رخ خواهد داد.

کد خبر: 932268

وب گردی

وب گردی