انتخابات لبنان و سهم خواهی سعودی

انتخابات لبنان با 9 سال تاخیر در ماه آینده میلادی برگزار می شود اما نگرانی هایی در مورد مداخلات عربستان و ورود مهره های نفوذ برای تامین منافع محور سعودی - آمریکایی وجود دارد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، انتخابات لبنان که می بایست در سال 2014 برگزار می شد به دلیل عدم توانایی پارلمان این کشور برای انتخاب رئیس جمهور، 9 سال به تاخیر افتاد و دوره پارلمان فعلی تا سال 2017 تمدید گردید و قرار شد انتخابات در 2 می 2017 (31 اردیبهشت 1396) برگزار شود اما بار دیگر پارلمان لبنان انتخابات را به تعویق انداخته و برگزاری آن را به 6 می 2018 (16 اردیبهشت سال 1397) موکول کرد. به عبارت دیگر پارلمان فعلی 5 سال بیش از دوره قانونی خود در قدرت حضور داشته است.

در این دوره از انتخابات لبنان در مجموع 583 کاندیدا برای دستیابی به 128 کرسی پارلمان این کشور به رقابت می پردازند. لبنان در مجموع از 15 حوزه انتخاباتی برخوردار است که برای انتخابات پیش رو 77 لیست برای ورود به پارلمان رقابت می نمایند.

در نظام سیاسی لبنان کرسی های پارلمان میان طوایف مختلف تقسیم شده و حدود نیمی از آنها به طوایف مسلمان و مابقی به طوایف مسیحی اختصاص یافته است. حزب الله و جنبش امل دو حزب اصلی شیعه شرکت کننده در انتخابات هستند که با یکدیگر ائتلاف کرده و در حوزه های جنوب و شرق لبنان به فعالیت های انتخاباتی مشغول هستند.

حزب «جریان ملی آزاد» نیز از احزاب مسیحی شرکت کننده در انتخابات است. همچنین حزب مسیحی «نیروهای لبنان» به ریاست سمیر جعجع در انتخابات حضور دارند. حزب «الکتائب»، «سوسیالیست ترقی خواه»، «جریان المرده» و همچنین لیست «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین در رقابت های انتخاباتی حاضر خواهند شد.

مساله قابل توجه و بسیار مهم در این انتخابات دخالت های عربستان است. این کشور به دنبال جهت دهی روند انتخابات است تا از این طریق مقداری از خسارت های منطقه ای خود را جبران نماید. این دخالت ها به حدی است که اعتراض علنی بسیاری از مقامات لبنانی را در پی داشته است. در واقع عربستان در پی شکست در سوریه، یمن و عراق و عدم اجرای منویات خود در این کشورها به دنبال آن است که جای پایی در ساختار قدرت لبنان از طریق وارد کردن افراد وابسته به خود در پارلمان ایجاد نماید.

برخی رسانه های داخلی لبنان مانند «الاخبار» از سرمایه گذاری عربستان بر جریان 14 مارس به ویژه حزب «نیروهای لبنان» خبر داد. همچنین این روزنامه از دیدار سفیر سعودی در لبنان با «میریام سکاف» رهبر گروه «فراکسیون رهبری» برای ورود دو نفر از جریان «المستقبل» به لیست آنها خبر داد.

سید حسن نصرالله نیز در صحبت های اخیر خود به استفاده عربستان از همه ابزارها برای دخالت در انتخابات لبنان اشاره کرد. ماجرای استعفای اجباری سعد حریری نخست وزیر لبنان در سفر به عربستان در سال گذشته نیز دخالت آشکار این کشور در امور داخلی لبنان بود. چنانچه سید حسن نصرالله نیز در اشاره به این مساله تاکید کرد، سعودی ها با اجرای این نقشه به دنبال انحلال دولت لبنان و رویارویی با حزب الله و در نتیجه درگیری دولت با لبنان و بروز جنگ داخلی در این کشور بود.

کد خبر: 932896

وب گردی

وب گردی