خروج آمریکا از سوریه به معنای شکست اوست

عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب معتقد است کشورهای عربی به اعزام نیرو به شرق سوریه اقدام نخواهند کرد و تصمیم ترامپ برای خروج نیروهایی آمریکایی از سوریه به معنای شکست این کشور در سوریه است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب در روزنامه رای الیوم نوشت: ابهامات زیادی در خصوص پاسخ کشورهای عربی به تماس های جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا برای اعزام نیرو به شمال شرق سوریه وجود دارد، نیروهایی که قرار است جایگزین حدود 2000 نیروی آمریکایی شوند. خروج نیروهای آمریکایی از این مناطق به دلیل خطرات احتمالی است که این منطقه در هفته های آینده به عنوان واکنش به حمله به سوریه شاهد آن خواهد بود.

ترامپ اقداماتی را برای عمل به تعهد انتخاباتی خود در آوریل 2016 مبنی بر بازگشت نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه انجام خواهد داد و سه هفته پیش مجدداً بر این مساله تاکید کرده و به ژنرال های آمریکایی در این خصوص هشدار داد و اعلام کرد: آمریکا تاکنون در سوریه 70 میلیارد دلار هزینه کرده اما فایده ای برای این کشور نداشته است.

آنچه ترامپ را نگران می کند گزارشات سازمان های اطلاعاتی آمریکا است مبنی بر این که بعد از شکست داعش در موصل و محدود کردن آنها در مساحتی حدود 15 کیلومتر در طول شرق فرات در جنوب حسکه، این نیروها برای حمله زمینی به نیروهای آمریکایی از طریق جنگ های چریکی شدید آماده شده اند.

سرتیپ الباقر یکی از فرماندهان این نیروها است که در کنار ارتش سوریه علیه گروه های مسلح جنگیده و تعداد نیروهایش به بیش از 5000 هزار نفر می رسد و از سوی ایران مورد حمایت قرار دارد به طور رسمی آغاز جنگ علیه نیروهای ارتش آمریکا در عراق و سوریه را اعلام کرد. جنبش «النجبا» نیز که بخش مهمی از حشد الشعبی را تشکیل می دهد و در عراق با داعش جنگید از اقدام خود در هفته های آینده و آغاز آمادگی برای این امر خبر داد. النجبا بر اساس گزارشات غیر رسمی حدود 15 هزار عضو، شبکه تلویزیونی و رهبران نظامی و سیاسی در داخل عراق دارد.

روزنامه وال استریت ژورنال هنگامی که از تصمیم ترامپ برای جایگزینی نیروهای عربی پرده برداشت، طوفانی در منطقه ایجاد کرد. به ویژه آن که در گزارش این روزنامه بر کشورهای محور اعتدال یعنی عربستان، مصر، قطر، امارات و اردن تاکید شده است. همچنین در این گزارش آمده کشورهایی که قصد اعزام نیرو ندارند باید برای تجهیز و آماده سازی این نیروها 4 میلیارد دلار هزینه پرداخت نمایند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان هنگامی که از آمادگی سعودی برای مشارکت در اعزام نیرو به سوریه سخن گفت همه را شگفت زده کرد اما وی شرط انجام این کار را ایجاد یک ائتلاف به رهبری آمریکا اعلام کرد.

به احتمال زیاد مصر که از اعزام نیرو به یمن خودداری کرد، در این مورد نیز به جان بولتون جواب منفی می دهد. مشاور امنیت ملی آمریکا در تماس با عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر خواسته خود مبنی بر اعزام نیروهای مصری به سوریه را با وی در میان گذاشته بود. البته جان بولتون در این تماس از احتمال این که نیروهای مصری در مناطق خارج از کنترل دولت سوریه هدف حمله های چریکی نیروهای همسو با ایران قرار گیرند نیز با این مقام مصری سخن گفته است.

داعش نیز که در سینا وارد جنگی خونین با نیروهای مصری شده است وجود هر نیروی مصری در شرق فرات را شکاری گرانبها می داند چرا که برخی گزارشات حاکی از قوت داعش در این منطقه است و این که تعداد آنها در جنوب حسکه تا منطقه البوکمال در مرز عراق به 15 هزار نفر می رسد.

مشخص نیست عادل الجبیر بر چه اساس از آمادگی کشور خود برای اعزام نیرو به سوریه سخن می گوید در حالی که سه سال است وارد جنگی سخت با یمن شده و تنها به اعزام تعداد کمی از نیروهای خود برای جنگ زمینی به داخل یمن اقدام کرده است. این مساله در مورد امارات شریک سعودی در جنگ یمن نیز صدق می کند. همچنین قطر که از حمله چهار کشور محاصره کننده خود و تغییر نظام در این کشور هراس دارد.

به احتمال زیاد این کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس 4 میلیارد دلار مورد نظر ترامپ را میان خود تقسیم کرده و آن را به مزدوران بلک واتر که برخی از آنها در یمن در حال جنگ هستند، پرداخت خواهند کرد.

اریک بنس رئیس شرکت بلک واتر به آغاز ارتباطات خود با مسئولین کشورهای خلیج فارس جهت ایجاد یگان های نظامی مزدور برای جایگزینی نیروهای آمریکایی در سوریه اعتراف کرده است، مساله در اینجا پول است و دولت های خلیج فارس نیز همیشه آماده پرداخت آن هستند به ویژه آن که ترامپ دستور پرداخت پول را صادر کرده و چه کسی می تواند خواسته وی را اجرا نکند؟

سخنان ترامپ در خصوص خروج نیروهای آمریکا از سوریه و جایگزینی نیروهای عربی یا مزدور برای مقابله با داعش و جلوگیری از ایران و هم پیمانان آنها برای پُر کردن این خلأ، اعتراف به شکست بوده و صدور فرمان عقب نشینی تدریجی یا کامل از شرق سوریه به معنای هدیه کردن این کشور به ایران و روسیه است تا هر چه می خواهند در آن انجام دهند.

کد خبر: 933311

وب گردی

وب گردی