هر نوع حملات شیمیایی را از سوی هر فردی و تحت هر شرایطی، محکوم می کنیم

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ادعاهای اخیر مطرح شده علیه سوریه در خصوص کاربرد سلاح های شیمیایی در این کشور افزود:ایران هر نوع حملات شیمیایی را از سوی هر فردی و تحت هر شرایطی، محکوم می کند.

به گزارش ایسکانیوز، «محمد جواد ظریف» با اشاره به ادعاهای اخیر مطرح شده علیه سوریه در خصوص کاربرد سلاح های شیمیایی در این کشور افزود: ایران که بطور گسترده در دهه 1980 میلادی از حملات شیمیایی آسیب دیده است، هر نوع حملات شیمیایی را از سوی هر فردی و تحت هر شرایطی، محکوم می کند. ما همواره بر ضرورت تحقیقات بی طرفانه میدانی تاکید داشته ایم و همزمان، اقدام نظامی یکجانبه و غیرقانونی را هم محکوم می کنیم.

وی در ادامه، رسیدگی به وضعیت انسانی در سوریه را یک اولویت دانست و تاکید کرد: چنانچه کمک های انسان دوستانه همسو با اصول بشر‌دوستانه و بدون پیش شرط ها یا انگیزه های سیاسی باشد، این کمک ها نه تنها وضعیت زندگی بی خانمان ها و آوارگان را بهبود می بخشد، بلکه تسهیل کننده تلاش ها به منظور دست یابی به راه حل های صلح آمیز برای این منازعه خواهد بود.

ظریف ادامه داد: برقراری آتش بس در سوریه باید کماکان اولویت اصلی ما باشد. ایران همگام با روسیه و ترکیه، به عنوان دولت های ضامن فرایند آستانه، در تلاش برای گسترش مناطق عاری از تنش است. این فرایند بر اساس این فهم شکل گرفت که بحران سوریه تنها به صورت سیاسی، در چارچوب یک فرآیند واقعی فراگیر سیاسی به رهبری و اختیار مردم سوریه و با احترام کامل به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال این کشور قابل حل است.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با اشاره به تهاجم اخیر صورت گرفته به این کشور گفت: مداخلات خارجی صرفا دست یابی به صلح را به تاخیر انداخته و وضعیت را بدتر از گذشته می کند.

وی در بخش پایانی سخنرانی خود در این اجلاس گفت: ایران در طول سال های اخیر به طور فعالانه مشغول ارائه کمک های بشردوستانه به مردم سوریه از جمله آوارگان در خاک این کشور و افراد تحت محاصره بوده است. ما پیش از این همکاری خود را با سوریه به منظور بازسازی این کشور آغاز کرده ایم و در این زمینه آماده تعامل با دیگران نیز هستیم.

کد خبر: 935160

وب گردی

وب گردی