تابستان داغ عادی سازی روابط با اسرائیل در راه است

عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب در روزنامه رای الیوم ضمن انتقاد از سکوت کشورهای عربی در قبال انتقال سفارت آمریکا به قدس و همچنین جنایات صهیونیست ها در حق مردم غزه، این بی توجهی را در راستای زمینه سازی برای اجرای توافق قرن و در نهایت عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل می داند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب در روزنامه رای الیوم نوشت: همزمانی جشن انتقال سفارت آمریکا و تعیین آن به عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی همراه با هفتادمین سالگرد غصب فلسطین اول مقدمه مهم در اجرای توافق قرن به عنوان راه حل نهایی برای مسئله فلسطین به شمار می آید.

عجله در انتقال سفارت آمریکا و ارتباط آن به هفتادمین سالگرد روز نکبت به منزله بالونی آزمایشی برای رصد واکنش های عربی و بین المللی جهت آمادگی برای اعلام این توافق است، مسئله بسیار دردناک واکنش‌ های حیرت انگیز در بیشتر اراضی فلسطین به استثنای نوار غزه است که این منطقه شاهد تظاهرات هایی در بیش از 6 هفته گذشته می باشد که در آن ده ها فلسطینی به شهادت رسیده و هزاران نفر مجروح شدند و همین واکنش را در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی نیز شاهد هستیم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روند افشای اطلاعات در خصوص هماهنگی برای این توافق را آغاز نمود، این خبرگزاری دیروز گزارشی به نقل از ۵ مسئول آمریکایی که نامی از آنها نبرد منتشر و در آن اعلام کرد، ترامپ توافق قرن را پس از ماه مبارک رمضان اعلام خواهد کرد. توافقی که خطوط اصلی آن توسط جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ و جیسون گرینبلات نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه با نظارت مستقیم نتانیاهو تنظیم شده است.

واکنش حیرت انگیز کشورهای عربی که البته پیش از این نیز شاهد آن بوده ایم در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و جنایات نظامیان صهیونیست در غزه القاگر این مطلب از کشورهای اصلی عربی به ویژه مصر و بیشتر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به جزئیات طرح آمریکایی توجیه شده اند، از همین جهت این کشورها درخواستی برای برگزاری نشست فوق العاده اتحادیه عرب مطرح نکردند و در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی به دعوت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز به استثنای اردن و کویت در سطح وزاری خارجه در این نشست فوق‌العاده شرکت کردند و هیچ یک از کشورهای عربی که دارای روابط دیپلماتیک با اسرائیل هستند یعنی مصر و اردن سفرای خود از اسرائیل را فرا نخوانده و یا سفیر اسرائیل را در اعتراض به اقدامات نظامیان اسرائیلی در حق مردم فلسطین اخراج نکردند، مانند اقدامی که برخی کشورهای غیرعربی مانند ترکیه، بولیوی، آفریقای جنوبی، ایرلند و بلژیک انجام دادند و این اقدام کشورهای عربی حکایت از اتفاقاتی غیر منتظره در ماه های آینده دارد.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، اسماعیل هنیه رهبر جنبش حماس را به قاهره دعوت کرد و هواپیمایی اختصاصی برای انتقال وی و هیات همراهش به فرودگاه العریش فرستاد. این اقدام از سویی تلاشی مصری به درخواست آمریکا برای توقف راهپیمایی‌ های بازگشت و آرامش اوضاع در نوار غزه و سوی دیگر برای بحث در خصوص پیشنهادهایی برای آتش ‌بس ده ساله صورت گرفته است و برخی محافل جنبش حماس اطلاعاتی در خصوص یک توافق احتمالی برای رفع محاصره غزه مطرح کرده‌اند.

آمریکا و همپیمانان عرب آن در مصر و اردن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از سیاست چماق و هویج در قبال فلسطینیان پیروی خواهند کرد، عصا در اینجا به معنای توقف حمایت های مالی و تشدید محاصره و هویج در این خصوص به معنای تخصیص کمک های مالی به کرانه باختری و غزه در قبال عقب‌ نشینی از قدس و حق بازگشت آوارگان و عدم مخالفت با توافق قرن است.

تصمیم ناگهانی و بی سابقه رئیس جمهور مصر برای بازگشایی طولانی‌ مدت گذرگاه رفح در ایام ماه رمضان در چارچوب یک توافق احتمالی برای بازگشت آرامش به غزه و توقف و یا حداقل کاهش شدت راهپیمایی های بازگشت و همچنین کاهش رنج ‌های مردم غزه و بهبود شرایط معیشتی آنها اتفاق افتاده است، چرا که مردم غزه تحت مدیریت حماس تنها کسانی هستند که با طرح آمریکا مخالفت کرده و جشن‌ های انتقال سفارت آمریکا را ضایع نموده و سیمای تروریسم بی رحم اسرائیل را برای جهانیان نمایان کردند، اما اگر حماس هویج آمریکایی که بر طَبَق عربی ارائه می‌شود را نپذیرد احتمالاً اوضاع کاملاً متفاوت خواهد شد و همه احتمالات تغییر خواهد کرد.

جزئیات منتشر شده تاکنون از توافق قرن، بیانگر افزایش مساحت غزه و اضافه شدن ۷۲۰ کیلومتر مربع از اراضی سینا در امتداد بخش ساحلی از جمله شهر العریش و الشیخ زوید و ساخت بندر و فرودگاه در این منطقه است، مصر نیز کنترل مقداری از اراضی اشغالی فلسطین در منطقه النقب را بر عهده خواهد گرفت و در مقابل پروژه شهر «نئوم» در مرز مصر، اردن و عربستان با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری برای ایجاد شغل برای بیکاران و افزایش سرمایه گذاری غیرمستقیم در اقتصاد مصر انجام خواهد شد، اما کرانه باختری تنها از صلح اقتصادی و بهبود شرایط تشکیلات خودگردان برخوردار می شود.

عصای آمریکا در متوقف کردن کمک های مالی به تشکیلات خودگردان در صورت عدم همکاری با این توافق تبلور می یابد که هم اکنون 200 میلیون دلار از کمک های سالانه آمریکا به تشکیلات خودگردان و ۶۵ میلیون دلار دیگر نیز از بودجه آنروا کاهش یافته است. تصمیم توقف همه کمک های مالی کشورهای حوزه خلیج فارس به اردن نیز در راستای فشار بر این کشور و فلسطینیان برای قبول توافق قرن و پذیرش نتایج آن و کاهش نقش اردن آغاز شده و افزایش خواهد یافت.

حملات منزجر کننده و رو به افزایش در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی علیه مردم فلسطین و متهم کردن آنها به فروش زمین هایشان و استفاده از ارتشی سایبری و همچنین نویسندگان وابسته به نظام سعودی در چهارچوب طرحی برای نزدیک شدن تدریجی . آماده سازی فضا برای عادی سازی روابط با اسرائیل است و نشان دهنده نقش کشورهای خلیج فارس در این توافق می باشد، بازداشت ۵ نفر از فعالان سعودی در روز گذشته که به مخالفت با عادی سازی روابط با اسرائیل معروف بودند آغازی بر این روند بود.

هدف قرار دادن محور مقاومت و بمباران پایگاه های ایران در سوریه از سوی اسرائیل با موشک و حملات هوایی و وضع تحریم علیه سید حسن نصرالله و 9 نفر از رهبران این حزب و همچنین قرار گرفتن نام حزب الله لبنان در لیست تروریسم اقداماتی است که در چارچوب طرح های آمریکا برای اجرای توافق قرن و بهره ‌برداری از حالت ضعف عربی و اسلامی موجود به عنوان فرصتی تاریخی و تکرار نشدنی انجام می‌شود.

احتمال دارد اسرائیل در آینده نزدیک طرح صلح عربی را قبول نمایند البته بدون پایبندی به مهمترین رکن آن یعنی باقی‌ماندن در قدس اشغالی و خارج نمودن آن از معادلات و هر گونه مذاکره در آینده، همچنان که دیدار مسئولان اسرائیلی و مسئولان کشورهای حوزه خلیج فارس بعد از عید فطر بعید نیست.

تابستان عربی پیشرو تابستان عادی‌سازی روابط خواهد بود و احتمالاً شاهد کنار رفتن پرده از جزئیات مسموم توافق قرن می باشیم.

کد خبر: 950494

وب گردی

وب گردی