روحانی فرا رسیدن روز ملی جمهوری مونته‌نگرو را تبریک گفت

رئیس جمهور در پیامی با تبریک فرا رسیدن روز ملی جمهوری مونته نگرو، ابراز امیدواری کرد که در سایه همکاری و مساعی مشترک و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، روابط دو کشور در تمامی عرصه‌ها بیش از پیش گسترش یابد.

به گزارش ایسکانیوز، حسن روحانی رئیس جمهور در پیامی با تبریک فرا رسیدن روز ملی جمهوری مونته نگرو، ابراز امیدواری کرد که در سایه همکاری و مساعی مشترک و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، روابط دو کشور در تمامی عرصه‌ها بیش از پیش گسترش یابد.

در متن پیام تبریک روحانی خطاب به «و.و. یانوویچ» رئیس جمهوری مونته نگرو آمده است: فرا رسیدن روز ملی جمهوری مونته نگرو را به جناب عالی و مردم آن کشور صمیمانه تبریک می‌گویم. امیدوارم در سایه همکاری و مساعی مشترک و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور در تمامی عرصه‌ها باشیم. از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت آن جناب و سعادت و بهروزی مردم جمهوری مونته نگرو را مسألت دارم.

به گزارش ایسکانیوز، مونته نگرو کشور مستقلی با جمعیت ۶۲۰۰۲۹ نفر در جنوب شرق اروپا است؛ این کشور در جنوب‌شرق با دریای آدریاتیک، از غرب با کشور کرواسی، از شمال‌غرب با بوسنی و هرزگوین، از شمال‌شرق با صربستان و از جنوب‌شرق با آلبانی همسایه است. پایتخت مونته نگرو بودگوریتسا است و در کرانه دریای آدریانیک قرار دارد، قدمت مونته نگرو به قرن ۹ بازمی‌گردد که در آن زمان یک حکومت محلی وابسته به امپراتوری بیزانس به نام دوکیا نامیده می‌شد و در سال ۱۹۱۰ کشوری به نام پادشاهی مونته نگرو تشکیل شد که پس از جنگ جهانی اول با پادشاهی صربستان متحد شد.

یوگوسلاوی پس از جنگ جهانی دوم نظام کمونیستی را انتخاب کرد و سال‌ها بعد دچار جنگ‌های قومی و قبیله‌ای دهه ۹۰ شد سر انجام در ۲۱ می ۲۰۰۶ پس از برگزاری همه‌پرسی ۵۵.۵٪ مردم رای موافق به استقلال مونته نگرو دادند و در ۳ ژوئن ۲۰۰۶ این کشور به صورت رسمی اعلام استقلال کرد.

کد خبر: 950759

وب گردی

وب گردی