نخست وزیر سابق مالزی  دستگیر شد

نخست وزیر سابق مالزی، به اتهام فساد و پولشویی بازداشت شد تا روز چهارشنبه برای دفاع از خود در دادگاه حضور یابد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از یورونیوز، نجیب رزاق نخست وزیر سابق مالزی، روز سه شنبه به اتهام فساد مالی در منزلش بازداشت شد.

بعد از انتخاب "ماهاتیر محمد" 92 ساله به عنوان پیرترین رهبر جهان در مالزی، رزاق از سوی پلیس ضد فساد ممنوع الخروج شد. بررسی اموال و جستجوی مکان‌های متعلق به آقای رزاق، بخشی از تحقیقات پلیس در پرونده رسوایی موسوم به «1MDB» است. دستگاه قضایی مالزی به دنبال پاسخی برای این پرسش است که چگونه میلیون‌ها دلار بودجه از صندوق سرمایه گذاری دولتی موسوم به «توسعه مالزی برهاد» ناپدید شده است؛ این صندوق توسط آقای رزاق تاسیس شده بود. مقامات مالزی اعلام کرده اند که دادگاهی روز چهارشنبه برای بررسی پرونده رسوایی مالی نخست وزیر پیشین مالزی تشکیل خواهد شد.

رییس پلیس مالزی گفت: "هنوز باید اظهارات رزاق را برای تحقیقات‌مان ثبت کنیم و نمی‌توانیم او را از این فرآیند مستثنی کنیم. در غیر این صورت، تحقیقات ما ناتمام باقی می‌ماند."

پیش از این پلیس مالزی اعلام کرد که ارزش کلی پول، جواهرات و صدها ساعت و چمدان‌های ضبط‌شده از اموال «نجیب رزاق» نخست‌وزیر پیشین مالزی، حدود ۲۷۳ میلیون دلار است.

این اموال در راستای تحقیقات برای بررسی اتهام‌های پول‌شویی نجیب رزاق ضبط شده بود.

ماهاتیر نخست وزیر کنونی مالزی ماه گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته بود که مقامات درصدد هستند تا موارد اختلاس و رشوه‌هایی که با پول دولت در دوران نجیب رزاق صورت گرفته است افشاء کنند. ماهاتیر اضافه کرد پرونده بزرگی علیه نخست وزیر پیشین در حال شکل‌گیری است.

بخشی از پرونده درمورد روند پولشویی مربوط به صندوق مالزی برای توسعه ملی است که بالغ بر4.5 میلیارد دلار می شود.

یکی از نزدیکان به خانواده نجیب رزاق گفت که انتظار می‌رود نخست‌وزیر پیشین به سوءاستفاده از قدرت برای منافع شخصی متهم شود.

زاهد حمیدی متهم به واسطه گری در انتقال پول از عربستان سعودی به نخست وزیر اسبق مالزی است.

رسانه های محلی گزارش داده اند حمیدی اعتراف کرده سال 2015 در ملاقات با شاهزاده های سعودی مبلغ هفتصدمیلیون دلار به حساب بانکی نجیب عبدالرزاق نخست وزیر وقت مالزی منتقل کرده است.

اتهام دیگر حمیدی برداشت خصوصی حدود200000دلارازیک کارت اعتباری متعلق به موسسه خیریه ای است که زیر نظر خود او اداره میشد.

بازجویی از حمیدی یک روز پس از اعلام رهبری او بر سازمان ملی مالایایی‌های متحدUMNکه تاپیش از این واززمان استقلال مالزی تحت قیمومیت نجیب عبدارزاق اداره میشد آغازشد.

پلیس ویژه مبارزه با فساد نجیب رزاق را با ارائه قرار بازداشت در منزل مسکونی‌اش بازداشت کرد.

نجیب رزاق بارها هرگونه تخلف مالی را رد کرده است.

او هفته گذشته بار دیگر ادعای اختلاس از صندوق «توسعه مالزی برهاد» را رد و اعلام کرد که دربارۀ پولی که از این صندوق دولتی به حسابش واریز شده چیزی نمی‌دانسته است.

کد خبر: 960116

وب گردی

وب گردی