اردوغان به قانون اساسی ترکیه سوگند یاد کرد

رجب طیب اردغان امروز دوشنبه به عنوان رئیس جمهور ترکیه در نظام سیاسی جدید این کشور در پارلمان دربرابر قانون اساسی سوگند یاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز دوشنبه در مقابل پارلمان این کشور به قانون اساسی سوگند یاد کرد و گام اول در انتقال نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری را برداشت.

پس از ادای سوگند اردوغان به حفاظت از مبانی سکولار در ترکیه جدید که مصطفی کمال آتاتورک موسس آن بوده است متعهد شده و بر مزار موسس جمهوری ترکیه حاضر شد و پس از آن به دفتر ریاست جمهوری در آنکارا رفت

اردوغان با همراهی یگان سواره نظام به مقر ریاست جمهوری وارد شده و 101 گلوله توپ از مقر فرماندهی نیروی هوایی، زمینی و دریایی ارتش شلیک شد.

قرار است ۲۲ رئیس جمهور و ۲۸ رئیس پارلمان علاوه بر نمایندگان 6 سازمان بین المللی در مراسم جشن آغاز به کار رئیس جمهور ترکیه که در مقر ریاست جمهوری برگزار می‌شود شرکت کنند.

از جمله شرکت ‌کنندگان در این مراسم شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و روسای کشورهای سودان، پاکستان، بلغارستان، گرجستان، مقدونیه، بوسنی و هرزگوین و مولداوی و همچنین روسای مجالس صربستان و قرقیزستان و برخی کشورهای دیگر می باشند.

همچنین پیش بینی می شود بیش از ۱۰ هزار نفر در این مراسم شرکت نمایند که در میان آنان نمایندگان اصناف مختلف و برخی رجال دینی حضور دارند.

اردوغان امروز تشکیل دولت خود با ۱۶ وزیر را اعلام خواهد کرد.

اردوغان چندی پیش اعلام کرد ماموریت رسمی خود به عنوان رئیس جمهور ترکیه را بر اساس نظام ریاست جمهوری جدید بعد از ادای سوگند به قانون اساسی آغاز خواهد نمود و دولت جدید را با 16 وزیر تشکیل خواهد داد، پیش از این ساختار دولت ترکیه از 26 وزارتخانه برخوردار بوده است.

لازم به ذکر است اردوغان در بیست و چهارم ماه گذشته میلادی با دستیابی به اکثریت ۵۲.۶ درصد آرا مجدداً به عنوان رئیس جمهور ترکیه انتخاب گردید.

کد خبر: 960954

وب گردی

وب گردی