ارائه مدل مفهومی «سکوت سازمانی»

پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات با بررسی ارتباط علی معلولی سکوت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان یکی از استان‌های کشور، مدل مفهومی «سکوت سازمانی» را تعریف کرد.

به گزارش ایسکانیوز، الهام مرادی با بیان این که سرمایه انسانی مهم ترین سرمایه در هر سازمانی است، گفت: سرمایه انسانی در میان دیگر سرمایه‌ها از ارزش بیشتری برخوردار است، چراکه با گذر زمان نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه به دلیل کسب تجربه، اثر فزاینده‌ای نیز دارد.

وی یکی از مشکلات و معضلات مهم و شاید خطرناک سرمایه انسانی را «سکوت سازمانی» بیان کرد و افزود: سکوت سازمانی به معنای خودداری کردن کارکنان از اظهارنظر در مورد مسائل سازمان متبوع خود به دلایلی نظیر ترس از اخراج شدن، برچسب خوردن، منزوی شدن و آسیب زدن به همکاران است که در صورت عدم توجه مدیران می‌تواند به مرگ سازمان منجر شود.

مرادی ادامه داد: نگرانی از عواقب اظهارنظر به دلایلی نظیر برکناری از پست سازمانی، محرومیت از امتیازات، بی‌توجهی به نظرات و پیشنهادات و ایده‌ها از جمله دلایل دیگر سکوت سازمانی است.

وی با اشاره به پژوهش خود اضافه کرد: جامعه آماری این پژوهش بر پایه ۲۰۱ نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان یکی از استان‌های کشور که بصورت تصادفی انتخاب شدند، قرار گرفته و به بررسی وجود و یا عدم وجود سکوت سازمانی و اثرات آن بر میزان رفتارهای فرانقشی کارکنان در این ادارات پرداخته شده است.

پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: روشی که در این پژوهش به‌کار برده شد، بر اساس ارائه پرسشنامه بود. پس از جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‌ها مشاهده شد که سکوت سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان مورد مطالعه وجود دارد که به دلایلی همچون محافظه‌کاری و دلسوزی نسبت به همکاران بوده است، این امر بر رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت ارائه خدمات آنان تأثیر مستقیمی دارد.

مرادی با اشاره به ارائه مدل مفهومی «سکوت سازمانی» حاصل از این پژوهش، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود مدیران شرایط و فضای مناسبی را برای ارائه پیشنهادات، ایده‌ها و حتی اعتراضات کارکنان ایجاد کنند، علاوه بر آن، شرایط به گونه‌ای مهیا شود که کارکنان در آن به این باور برسند که نظریه‌ها و ایده‌های آنان بی‌اثر نخواهد بود تا سکوت سازمانی کاهش یافته و به تبع آن، رفتار شهروندی سازمانی بهبود پیدا کند که نتیجه آن بالا رفتن عملکرد و اثربخشی سازمان خواهد بود.

این تحقیق در قالب رساله الهام مرادی دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته تربیت بدنی گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی با عنوان «ارتباط علی سکوت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی هویت سازمانی و عدالت سازمانی به همراه ارائه مدل مفهومی» به راهنمایی دکتر علی‌محمد صفانیا در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دفاع شد.

کد خبر: 960997

وب گردی

وب گردی