تاملی بر تحلیل ها و مقالات روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده امروز خود به مسائلی از جمله نشست ترامپ و پوتین، نتانیاهو و نظام عربی و یهودی سازی، کشورهای عربی و ناتو پرداخته اند که در ادامه به بیان مختصر آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الحیات» عربستان در مطلبی با عنوان «موافقت های پوتین و ترامپ در هلسینکی» به قلم «مصطفی زین » به تفاهم های صورت گرفته میان این دو اشاره داشته و نفس برگزاری این کنفرانس را برای هر یک از این دو موفقیت بزرگی به شمار می آورد. وی در همین زمینه می نویسد: «حمله زیادی که روزنامه های غربی و آمریکایی علیه کنفرانس ترامپ –پوتین با اتهام به رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ضعف در مقابل روسیه و سپردن برگ برنده ها به پوتین به راه انداخته اند به معنای ناکار آمدی کنفرانس هلسینکی نیست و باید گفت که صرف برگزاری این کنفرانس به معنای موفقیت طرفین است. درباره مساله خاورمیانه و سوریه تفاهم بزرگی میان دو کشور مبنی بر حمایت از اسرائیل صورت پذیرفته است. طرح روسیه بازگشت به تفاهم نامه امضا شده میان سوریه با اسرائیل در سال 1974 است که راه حل معقولی برای خروج از مواضع سخت طرفین علیه هم است اما حضور و اشغال جزئی از سرزمین سوریه توسط آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم از نظر ترامپ مشکل بزرگی نیست و بارها اظهار داشته است که آمادگی برگرداندن سربازان آمریکایی از سوریه به کشورشان را دارد».

روزنامه « الشعب » مصر هم در مقاله ای با عنوان «نتانیاهو، نظام عربی و یهودی سازی» به قلم «غازی حسین» به تلاش های نتانیاهو برای یهودی سازی قدس می پردازد و آن را سیاست ثابت رژیم صهیونیستی در قبال فلسطین و کشورهای عربی می داند. وی می نویسد: «نتانیاهو در کتابش با عنوان «مکانی زیر نور خورشید» تاکید می کند که قدس تنها پایتخت ابدی برای فلسطینی ها است. بر این اساس هر دو حزب کارگر و لیکود در اسرائیل بر یهودی سازی قدس و فلسطین و ایجاد اسرائیل بزرگ به لحاظ اقتصادی اتفاق نظر دارند. در همین زمینه، نتانیاهو، وزرایش، ارتش و موساد تلاش می کنند تا مسلمانان را از برگزاری نماز در مسجد الاقصی منع کنند. ازسویی دیگر، وی تلاش می کند تا از روابط اردن با اسرائیل به نفع این رژیم بهره برداری کند. نتانیاهو به اردن نقش مهمی را در حفاظت از اماکن مقدس در قدس اعطا کرده است. وی بارها اظهار داشته که قدس مکانی نیست تا ما در آن شهروندی ایجاد کنیم بلکه مکانی مانند تل آویو است. از این روست که این رژیم در اطراف مسجد الاقصی هزاران قبر خالی کنده است».

روزنامه «الوطن» عمان به قلم «احمد القدیدی» مطلبی را با عنوان «کشورهای عربی و ناتو» به رشته تحریر در آورده و در آن نویسنده به ضرورت بهره برداری کشورهای عربی از توانایی های ناتو برای حل مساله فلسطین و احقاق حقوق فلسطینی ها اشاره می کند. نگارنده می نویسد: « آنچه که برای کشورهای عربی حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اعراب چگونه در جهانی که به سرعت در حال تغییر و تحول وحشتناکی است بتوانند به شناخت جایگاه واقعی خود در شطرنج استراتژی سیاسی و بین المللی دست یابند و بتوانند منافع خود را تامین کنند. ضرورت دارد درکنفرانس ناتو که در 11 و 12 جولای جاری، با حضور 29 دولت عضو این کنفرانس در بروکسل برگزار شد، برخی از کشورهای تاثیرگذار عربی، در راستای سیاست مشارکت فعال در نهاد های بین المللی به عنوان شریک موثر در مبارزه با تروریسم و اثبات حقانیت حاکمیت فلسطین و احقاق حقوق فلسطینی ها شرکت کنند.»

روزنامه «الایام» فلسطین در یادداشتی با عنوان «فصل حج در روسیه» به قلم «صادق الشافعی» دیدار گروه های مختلف فلسطینی و غیر فلسطینی از روسیه برای حل مساله فلسطین یا مسایل منطقه ای دیگر مانند سوریه را به "حج " تعبیر کرده است. وی در این خصوص می نویسد: «منظور از حج در این جا برگزاری جام جهانی فوتبال نیست بلکه منظور دیدار گروه های مختلف فلسطینی و غیر فلسطینی، در مدت زمان کوتاه گذشته از روسیه است. از گروه ها و جریانات فلسطینی هیات هایی از جبهه دموکراتیک، مردمی، حماس و در نهایت دیدار محمود عباس را می توان ذکر کرد. از کشورهای منطقه هم دیدار ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین الملل بوده است. گروه های فلسطینی در این دیدار توجه شان را بر دعوت از روسیه برای ایفای نقش منطقه ای و بین المللی اش در قبال مساله فلسطین متمرکز کرده بودند. دیدار محمود عباس هم بعد از اقدامات عملی و اجرایی مصر برای حل مساله فلسطین بود، به گونه ای که وی از روسیه و مصر خواسته تا در این خصوص در همکاری با یکدیگر ایفای نقش کنند.»

کد خبر: 962371

وب گردی

وب گردی