نقش تحصیلات تکمیلی در روند رشد اقتصادی

محققان در مقاله ای که در نشریه بین المللی « الزویر» چاپ و برنده جایزه شد، به بررسی نقش تحصیلات تکمیلی در رشد اقتصادی پرداخته و اعلام کردند با سرمایه گذاری روی آموزش افراد می توان به کار و درآمد بهتری دست یافت.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «سایمون مک گراث» استاد دانشگاه باکینگهام یکی از نویسندگان مقاله ای تحت عنوان « آموزش عالی، کلیدی برای توسعه اقتصادی است » به بررسی نقش تحصیلات تکمیلی در رشد اقتصادی پرداخته است.

این مقاله توسط الزویر که ناشر تحقیقات علمی جهان است در زمره مقالاتی قرار گرفته که می تواند روی زندگی مردم در سراسر جهان تاثیر بگذارد.

کیس مطالعاتی این مقاله در آفریقا بوده که آموزش عالی در آن به سرعت در حال گسترش است و میلیون ها مرد و زن آفریقایی در دانشگاه ثبت نام می کنند. طبق آمار موسسه یونسکو، تعداد دانشجویانی که تحصیلات عالی دارند، از 6.1 میلیون نفر در سال 2000 به 12.2 میلیون نفر در سال 2013 افزایش یافته است. سوال اینجاست که این مساله برای توسعه اقتصادی چه معنایی میتواند داشته باشد.

نویسندگان این مقاله معتقدند داشتن تحصیلات عالی لزوما با داشتن درآمد بیشتر مرتبط نیست اما محققان می گویند تحصیلات عالی برای توسعه اقتصادی بسیار مهم است.

مک گراث اعتقاد دارد که سرمایه گذاری در آموزش منجر به افزایش درآمد می شود اما این فقط یک مدل ساده برای توسعه در دنیای واقعی است.

قبلا تمرکز روی آموزش ابتدایی بود، زیرا افراد با همان میزان تحصیلات می توانستند به درآمد اقتصادی برسند اما از سال 2000 این عقیده که آموزش عالی نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا می کند، پررنگ تر شده است.

این مطالعه که توسط وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی آفریقا تامین می شود، راه جدیدی را برای بررسی رابطه بین آموزش عالی و توسعه اقتصادی ارائه می دهد.

وزارت آموزش عالی جنوب آفریقا با مطالعه های گسترده خود به این نتیجه رسیده که نقش موثری بین آموزش نیروهای انسانی و گسترش اقتصادی وجود دارد. البته محققان در مطالعات جدید اعلام کرده اند که موارد دیگری از جمله: جغرافیا، بخش ها، مهارت های موجود، سیستم های آموزشی و شرکت ها هم از عوامل مهم هستند.

در مقاله مورد بررسی یک تیم، بخش های مورد مطالعه در آفریقای جنوبی را به سه سطح: کشاورزی نیشکر، خودرو و نجوم تقسیم و به بررسی عوامل تاثیرگذار بر آموزش و اقتصاد در هر مورد پرداختند. آن ها تحقیقاتی را در مورد جنبه هایی مانند زنجیره تامین، الگوهای اشتغال و چارچوب سیاست های مربوط به هر بخش انجام دادند.

سپس تمام بازیگران را درگیر و با آن ها مصاحبه کردند تا اطلاعات بیشتری در مورد مهارت ها و استراتژی های مورد نیاز در هر بخش پیدا کنند. آنها همچنین با تمام دانشگاه های این منطقه مصاحبه کردند.

مطالعات موردی، اهمیت جغرافیا را در این تحقیق برجسته کرده است. صنعت خودرو در آفریقای جنوبی به رشد سریع منجر نمی شود؛ زیرا کشورهای اطراف برای بازار آن مناسب نیستند.

با این حال برای نجوم، به دلیل آسمان روشن در مناطق روستایی، این کشور موفق به انجام یک پروژه تحقیقاتی بزرگ بین المللی شده است.

مک گراث اظهار داشت: « آموزش عالی نقش کلیدی در توسعه اقتصادی خواهد داشت و با شروع کار به سوی اهداف توسعه پایدار، به متخصصان در تمام بخش های پزشکی، معلمی و مهندسی نیاز است.»

هرچه سرمایه انسانی قدرتمند در اختیار جوامع باشد می توانند با سرمایه گذاری روی آموزش این افراد به کار و درآمد بهتری رسید. مساله آموزش و پرورش یک حق اساسی است که جوامع در حال توسعه باید برای تحصیل از الگوهای موفق استفاده کنند.

مقاله را در اینجا ببینید.

کد خبر: 963619

وب گردی

وب گردی