بودجه بندی در موسسات تولیدی و بازرگانی منتشر شد

کتاب «بودجه بندی در موسسات تولیدی و بازرگانی» نوشته فرزانه حیدرپور، محمود لاری دشت بیاض و محسن حسینی الاصل، توسط واحد دانشگاهی تهران مرکز روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، بودجه بندی عملیات بنگاه های اقتصادی به صورت جامع و فراگیر در برگیرنده کلیه فعالیتهای در زنجیره ارزش است و به مدیران این امکان را میدهد که منابع مالی را به بهترین نحو ممکن تخصیص داده، عملیات و فعالیتهای مختلف و پراکنده را هماهنگ نموده، گلوگاهها و محدودیتها را شناسایی و دیگران را از نتایج مورد انتظار فعالیتهای شرکت آگاه سازند.

بودجه جامع دورنمایی از وضعیت مالی، نتیجه عملیات آتی و همچنین جریانهای نقدی سازمان را به شیوهای نسبتاً دقیق و نظام مند انعکاس می دهد. از طرفی انجام مخارج سرمایه ای موجب ایجاد تعهدات مالی بلندمدت، بالا رفتن ریسک ها، مخاطرات عملیاتی و مالی، کاهش انعطاف پذیری در تصمیم گیریهای آتی، از دست رفتن فرصتهای دیگر سرمایه گذاری و رکود مقدار قابل توجهی از منابع مالی شرکت در طول اجرای طرح می شود.

در کتاب حاضر به این دو مقوله بودجه جامع و بودجه بندی مخارج سرمایه ای با رویکردی کاملاً تخصصی و کاربردی پرداخته شده است؛ بطوریکه علاوه بر اهداف آموزشی، بتوان از آن به عنوان راهنمایی ارزشمند در دنیای واقعی نیز استفاده کرد.

کتاب در سه فصل، فرآیند تهیه و تدوین بودجه جامع، روشهای برآورد هزینه و بودجه قابل انعطاف و بودجه بندی مخارج سرمایه ای را پوشش می دهد. در فصل اول فرآیند تهیه بودجه جامع در موسسات تولیدی و بازرگانی در قالب دو مسئله جداگانه تشریح شده است. برای این منظور در هر یک از دو مثال مزبور، کار با ارائه ترازنامه پایان دوره مالی قبل یک موسسه فرضی با ابعاد و شاخص های مقرون به واقعیت آغاز و با شرح و بسط آن در زنجیره بودجه جامع ادامه یافته است؛ بطوریکه در نهایت کلیه صورتهای مالی دوره بعد پیش بینی و ارایه شده است.

به دلیل اهمیت و لزوم شناخت رفتار هزینه ها در سطوح مختلف فعالیت، فصل دوم و پیوست آن به بررسی روشها و تکنیکهای معمول برآورده و تخمین هزینه ها اختصاص پیدا کرده و نهایتاً فصل سوم به تشریح فرآیند بودجه بندی، طرح ریزی و کنترل مخارج سرمایه ای در شرایط اطمینان و عدم اطمینان (ریسک) و ارایه تکنیک های مربوطه می پردازد. در پایان هر فصل تعداد متناسبی پرسش تشریحی، پرسش چهار گزینه ای و تمرین و مسئله طرح شده تا معیاری برای سنجش سطح یادگیری دانش پژوهان باشد.

کتاب «بودجه بندی در موسسات تولیدی و بازرگانی» تالیف نویسندگان دکتر فرزانه حیدرپور، دکتر محمود لاری دشت بیاض و محسن حسینیالاصل در 270 صفحه توسط سازمان چاپ وانتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز منتشر شد.

501

کد خبر: 963892

وب گردی

وب گردی