نقش مهم  خانواده در درمان یا تداوم  اعتیاد معتادان

به اعتقاد کارشناسان نقش خانواده به عنوان یک عامل مهم در بروز اختلالات روانپزشکی از جمله اعتیاد بسیار با اهمیت است و تجربه نشان داده که علاوه بر درمان فرد معتاد، باید به مسائل خانوادگی و مشکلات خانواده بیمار نیز پرداخته شود.

به گزارش ایسکانیوز فاطمه محبعلی کارشناس اعتیاد و مسئول مرکز اقامتی بهبودی میان مدت بهبود گستران همگام در این یادداشت می نویسد: بدون شک خانواده، در درمان یا تداوم اعتیاد می تواند نقش بسزایی داشته باشد. به عبارت دیگر؛ زمانی که یکی از عوامل اصلی پیدایش وابستگی در درون خانواده است، با انجام سم زدایی و بازگشت فرد به همان محیط پیشین، بدون اینکه مداخله ای صورت پذیرد، شرایط بازگشت به مصرف بار دیگر فراهم می شود.

اعتیاد یک بیماری خانوادگی است؛ و نه یک بیماری فردی.بیماری خانوادگی بدین معنا که چون معتاد درون منظومه ای از روابط و به خصوص روابط صمیمانه و خانوادگی قرار دارد تاثیرات‌ ناخوشایندی بر معتاد و اطرافیان او می گذارد و همه کسانی که به نحوی در ارتباط با معتاد هستند الگوهای رفتاری، نشانه های بیماری، و سایر دشواری های ارتباطی با خود و معتادشان را تجربه می کنند.بدیهی است که برای بهبود بیماری اعتیاد،علاوه بر معتادان، خانواده آن ها نیز بایستی برای بهبود خود اقدام کنند تا تاثیرات ناخوشایند اعتیاد را بر خودشان کاهش دهند و از رفتارهایی که ادامه دهنده اعتیاد در فرد است دست بردارند.
بسیاری از خانواده ها به دلیل نا آگاهی از ماهیت این بیماری کارهایی انجام می دهند که مسیر بهبود معتاد را منحرف می کند و معتادانی هم که در باره این بیماری باورهای نادرست دارند بهبود خودشان را خدشه دار می سازند.
خانواده هایی که معتاد در آن ها وجود دارد به دلیل تمرکز فوق العاده ای که بر معتاد دارند از توجه به خویشتن غافل شده اند و نیازهای خود را برآورده نمی سازند و در یک سردرگمی، نگرانی، کارهای تکراری، و گاهی اوقات افسردگی به سر می برند.
آن ها مدام به دنبال روش های جدید برای تغییر معتادشان هستند و البته بدون آشنایی با برنامه بهبودی راه به جایی نمی برند.

انتهای پیام /

کد خبر: 965046

وب گردی

وب گردی