شکست مفتضحانه تحقیقات عربستان در خصوص جنگ یمن

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مقاله ای ضمن اشاره به روند جزئیات تحقیقات انجام شده توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان در خصوص کشته های غیر نظامی یمنی آن را شکستی مفتضحانه برای این کشورها و حامیان آنها از جمله آمریکا دانست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، میسی رایان روزنامه نگار آمریکایی با انتشار مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست گفت: ائتلاف نظامی به رهبری عربستان که هم اکنون در حال جنگ با حوثی ها در یمن است بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر در اجرای تحقیقی مناسب در خصوص بمباران هوایی علیه اهداف غیر نظامی یمنی شکست خورده است، علاوه بر آن که مجریان این تحقیق نیز خود مورد سوال بوده چرا که آنها دلیل اصلی مشکلات و رنج های مردم یمن هستند.

واشنگتن پست افزود: دیده بان حقوق بشر روز جمعه اعلام کرد دستگاه مجری این تحقیق تحت نظارت عربستان قرار دارد که از سال 2015 رهبری ائتلاف نظامی علیه یمن را بر عهده داشته است، این تحقیق عربستان را در بیش از 80 حادثه بی تقصیر دانسته و تنها به دو سال گذشته پرداخته است.

این نویسنده آمریکایی به نقل از گزارش دیده بان حقوق بشر افزود: اطلاعات ارائه شده در نتایج این تحقیق از شکستی کامل در اجرای تحقیقی معتبر، بی طرف و شفاف در خصوص نقض قوانین جنگ حکایت می کند.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: در گزارش این سازمان دیده بان حقوق بشر آمده است نتایج این تحقیقات کاملاً از تصویری که رسانه ها و انجمن های مردمی غیر دولتی در یمن از ماجرا ارائه می کنند متفاوت است چرا که جنگنده های ائتلاف عربی دائماً مواضع غیر نظامی یمن را هدف قرار می دهند از جمله بیمارستان ها و خانه های مردم بی دفاع که در آخرین حادثه در 9 آگوست جنگنده های ائتلاف عربی در شمال یمن دست کم 40 کودک را به قتل رساندند.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: گزارش گروه حقیقت یاب ائتلاف عربی بیانگر آن است که گروه مشترک ارزیاب حوادث (جیات) که با مشارکت آمریکا در سال 2016 تعیین شده اند با اعتراف به انجام حدود 80 تحقیق تنها به وجود مشکلاتی در 11 حادثه دست یافته اند و تنها در یکی از آنها به این نتیجه رسیده اند که ائتلاف عربی قوانین جنگی را نقض کرده است.

رایان در گزارش خود در این روزنامه آمریکایی اشاره می کند جیات در بیشتر تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که بمباران غیر نظامیان عمدی و ناشی از عملیات نظامی قانونی نبوده است.

رایان در ادامه افزود: بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر تیم جیات در 10 مورد از ائتلاف عربی درخواست کمک نموده است و تاکید کرده خطاهای فنی و اطلاعاتی و دیگر موارد مانند آب و هوا منجر به بمباران اهداف غیر نظامی شده است، این گروه که متشکل از مسئولین کشورهای عضو در ائتلاف عربی بوده است تنها در مورد دو حادثه دستور تحقیقات بیشتر و مجازات داده اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر در تحلیل های خود به بیانیه های صادره از سخنگوی گروه جیات و گزارشات خبرگزاری عربستان (واس) استناد نموده است و خاطر نشان کرده این گزارش حقوقی در زمانی تهیه شده است که ترامپ به دلیل حمایت از ائتلاف عربی تحت فشارهای شدید اعضای کنگره قرار دارد از جمله در موضوعاتی چون فروش سلاح، همکاری های اطلاعاتی و سوخت رسانی هوایی به جنگنده های ائتلاف که یمن را بمباران می کنند.

این نویسنده آمریکایی ادامه داد: بر اساس قانون دفاعی جدید دولت در صورتی می تواند به جنگنده ها سوخت رسانی هوایی نماید که سعودی ها و هم پیمانان آن از این کار برای حمایت از غیر نظامیان و پایان جنگ استفاده نمایند و اعضای کنگره از هر دو حزب نگرانی خود از جنگ یمن و حملات هوایی به این کشور و در نتیجه افزایش فقر، بیماری و سوء تغذیه را اعلام کرده اند.

واشنگتن پست به نقل از برخی منتقدین اعلام کرد: آمریکا خود را در معرض مساله ای قانونی در خصوص حمله به غیر نظامیان یمنی قرار داده است. سازمان دیده بان حقوق بشر نیز عربستان و متحدان آن را به انجام بهتر تحقیقات، در صورت لزوم پرداخت غرامت و برخورد مناسب با مسئولان جنایات جنگی دعوت کرده است.

در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده است: سازمان حقوق بشر خواستار توقف فروش سلاح به عربستان به عنوان اصلی ترین خریدار سلاح از غرب شده است و قراردادهای بزرگ فروش سلاح به عربستان در جریان دیدار ترامپ از این کشور را یادآور شده است.

رایان به نقل از ساره لیه وینستون مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر آورده است: دولت هایی که به عربستان سلاح می فروشند باید بدانند تحقیقات ظاهری کمکی به رفع اتهام از دولت های ائتلاف عربی در خصوص نقض فاحش قوانین جنگی در یمن نمی کند.

واشنگتن پست در پایان گزارش خود افزود: آمریکا نیز برای شیوه رفتار خود با غیر نظامیان مورد انتقاد است چرا که علیه آنان عملیات های هوایی انجام می دهد، ارقام رسمی تعداد کشته شدگان غیر نظامی در جریان بمباران های هوایی آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه تنها بخش کوچکی از ارزیابی های سازمان های ناظر در این مورد است.

کد خبر: 966507

وب گردی

وب گردی