تلاش غرب برای تحریم آموزشی ایران

دو تن از افراد ضد ایرانی طی یادداشتی در فارن پالیسی نوشتند کشور‌های جهان برای بازگشتن ایران به پای میز مذاکره نباید محققان ایرانی را آموزش دهند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، فارن‌پالیسی در مقاله‌ای به قلم «ریچارد گلدبرگ» و «جاکوب نیجل»، 2 تن از اعضای برجسته لابی ضدایرانی «اف‌دی‌دی»، نوشت: ایران در ماه جاری اعلام کرد هرگز با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، مذاکره نخواهد کرد. به نظر می‌رسد ایران منتظر است تا تحریم‌های ماه نوامبر آغاز شوند و مشخص شود کشور‌هایی مانند روسیه، ترکیه و آلمان که با تهران روابط تجاری دارند در دو ماه باقی مانده چه اقداماتی برای فرار از تحریم‌ها انجام خواهند داد و اینکه ارتباط بانک‌های آن‌ها با «سوییفت» قطع می‌شود یا خیر.

در این مقاله ادعاهای ضدایرانی غربی‌ها بار دیگر تکرار شده و آمده است: ایران علاوه بر برنامه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها ممکن است فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود را برای افزایش نفوذش توسعه دهد. دولت ترامپ باید روی هر دوی این‌ها تمرکز کند. فشار و انزوای حداکثری بویژه در زمینه علوم موشکی و هسته‌ای باید اعمال شود تا سرعت پیشرفت برنامه تسلیحاتی این کشور کاهش یابد.

علاوه بر تحریم‌های نفتی و مالی، محدودیت‌های همکاری هسته‌ای با ایران هم در ماه نوامبر بازمی گردند. صد‌ها نفر از مقامات ایرانی نیز به فهرست سیاه وزارت خزانه داری آمریکا باز می گردند.

بر اساس قانون آمریکا، کانال تدارکاتی که پس از توافق هسته‌ای ایران برای این کشور باز شد برای تمام شرکت‌های خارجی از جمله بانک‌ها و بیمه‌ها بسته خواهد شد. ممانعت از فروش تجهیزاتی که استفاده دوگانه دارند -یعنی هم می‌توانند به شکل صلح آمیز و هم نظامی استفاده شوند- در اولویت آمریکا قرار می‌گیرد.

در ادامه این مقاله ضدایرانی، پیشنهادهایی علیه کشورمان مطرح شده و آمده است: دولت ترامپ باید از تمام توان قانونی خود برای قطع حمایت بین المللی از زیرساخت‌های سلاح‌های هسته‌ای ایران استفاده کند. برای این کار دولت آمریکا باید دولت ها، مقامات و سازمان‌هایی را که در فعالیت‌هایی مانند ساخت یک رآکتور آب سنگین جدید در اراک شرکت دارند، هدف بگیرد. هر کسی هم روابط تحقیقاتی یا تجاری با موسسات یا اشخاص مشخص شده برقرار کند باید هدف تحریم‌های ثانویه قرار بگیرند.

نویسندگان این مطلب در ادامه نوشتند: دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی آمریکا و کشور‌های سراسر جهان نباید دانشجویان یا محققان ایرانی در رشته‌های فیزیک هسته‌ای، علوم محض و مهندسی را آموزش دهند یا استخدام کنند. پیش از توافق هسته‌ای ایران، محدودیت‌هایی در آمریکا و اروپا وجود داشت که مانع از این می‌شد که ایران نسل جدیدی از دانشمندان هسته‌ای و مهندسان موشکی پرورش دهد. این محدودیت‌ها دوباره باید اعمال شوند.

در آژانس انرژی اتمی بین المللی هم باید تغییراتی ایجاد شود. کنگره و دولت آمریکا باید برای پرداخت بودجه این آژانس شروطی قرار دهند. کارمندان ایرانی باید از این آژانس اخراج شوند و سمینار‌ها و کنفرانس‌های آژانس نباید در ایران برگزار شوند.

نویسندگان این گزارش در ادامه ادعا می‌کنند: گام‌هایی که در بالا ذکر شد به همراه جنگ مالی مداوم با ایران برای اینکه آن را برای مذاکره با آمریکا متقاعد کند، کافی است. ترامپ همچنین باید سوییفت را برای قطع ارتباط با بانک‌های ایرانی‌ها تحت فشار بگذارد.

اگر ایران حاضر به مذاکره شود، ترامپ نباید «اشتباه» اوباما را تکرار کند و هیچ تحریمی را قبل از یا همزمان با مذاکرات لغو کند. او باید برای اجرای ۱۲ شرطی که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرده تلاش کند. این شروط شامل پایان «حمایت ایران از تروریسم»، خروج نیرو‌های ایران از سوریه و یمن و پایان تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای می‌شوند.

در انتهای این مطلب آمده است: ترامپ برای مقابله با توانایی‌های هسته‌ای ایران باید ۶ خط قرمز رعایت کند: هیچ اورانیوم طبیعی یا غنی شده، هیچ امکانات غنی سازی یا تغییر اورانیوم، هیچ راکتور هسته‌ای با پتانسیل تولید پلوتونیوم، هیچ توانایی پردازش مجدد، هیچ سیستم تسلیحات سازی و هیچ موشک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای نباید وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 967181

وب گردی

وب گردی