سفر به فضا خطر سرطان را افزایش می دهد

تحقیقات ناسا نشان می دهد ناراحتی معده، احتمال ابتلا به سرطان و تسریع فرایند پیری از مهمترین موانع سفر به اعماق فضا هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسکای نیوز، یکی از موانع اصلی سفر به اعماق فضا ناراحتی معده جدی است.

محققان ناسا متوجه شده اند اگر انسان در سفر به مریخ یا سیارات دوردست تر به طور مداوم در معرض اشعه های فضایی قرارگیرد، احتمالا به معده و روده او آسیب هایی وارد می شود که پیامدهای بلند مدت برای او در برخواهد داشت.

احتمال دارد فضانوردان دچار مشکلاتی شوند که به مرگشان منجر شود مانند عدم توانایی در جذب مواد مغذی یا حتی به سرطان مبتلا شوند.

محققان ناسا با قراردادن موش ها در برابر ذرات باردار آهن (یا یون ها) به این نتیجه رسیدند. یون ها یکی از خطرناک ترین اشکال اشعه های کهکشانی به شمار می آیند. هدف این آزمایش شبیه سازی اتفاقاتی بود که در اعماق فضا برای انسان می افتد.

موش هایی که در برابر مقدار زیاد اشعه های یون قرار گرفتند، بدنشان قابلیت جذب کامل مواد مغذی را نداشت. این موش ها به پلیپ های سرطانی مبتلا شدند و نشانه های مختلف حاکی از آن بود که فرایند تقسیم بسیاری از سلول ها در بدنشان متوقف شده است.

این درحالی است که طی آزمایش، میزان اشعه ها بسیار اندک بود اما به نظر می رسید پیامدهای آن ماندگار باشد.

همچنین محققان متوجه شدند قرار گرفتن در برابر یون ها در سفرهای فضایی به بافت مغز آسیب می رساند و فرایند پیری را تسریع می کند.

کمال داتا محقق ارشد مرکز تحقیقات تخصصی ناسا در دانشگاه جورج تاون می گوید:با فناوری های فعلی به سختی می توان از فضانوردان در برابر اشعه های فضایی محافظت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 972233

وب گردی

وب گردی