عدالت در آمریکا به اغماء رفت

مراسم ادای سوگند قاضی «برت کاوانا» برای عضویت در دیوان عالی آمریکا در سکوت کامل برگزار شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مراسم ادای سوگند «برت کاوانا» برای قرار گرفتن در پست جدیدش در سکوت کامل در دیوان عالی آمریکا برگزار شد.

این انتخاب جنجالی باعث افزیش اعتراضات در آمریکا و برگزاری راهپیمایی در مخالفت با این انتصاب شده است. همزمان با برگزاری مراسم سوگند کاونا، در برابر ساختمان دیوان عالی آمریکا، تعداد قابل توجهی از مردم به ویژه فعالان حوزه حقوق زنان دست به تظاهرات زدند. آنان انتخاب این عضو جدید دیوان عالی آمریکا را مغایر با اصول قانونی و ارزش های مورد ادعای آمریکا می دانستند.

پیش از برگزاری مراسم ادای سوگند این عضو جدید دیوان عالی آمریکا، تظاهرکنندگان با حمله به ساختمان کنگره، رای گیری درباره انتخاب برت کاوانا در سنای این کشور را مختل کردند. نزدیک به دویست نفر از تظاهرکنندگان با شکستن سد دفاعی پلیس ضد شورش خود وارد ساختمان کنگره شدند و فرآیند رای گیری را برای دقایقی مختل کردند. تظاهرکنندگان شعار «شرمت باد» و «عدالت مرده است» سر می دادنند.

سنای آمریکا پس از این وقفه کوتاه با ۵۰ رأی موافق در برابر ۴۸ رأی مخالف عضویت برت کاوانا در دیوان عالی این کشور را تأیید کرد.

«مایک پنس»، معاون رئیس جمهوری آمریکا با ورود تظاهرکنندگان به ساختمان کنگره از نیروهای امنیتی خواست تا کسانی را که در روند رأی‌گیری اخلال ایجاد می‌کنند از صحن مجلس خارج کنند.

برخی از گزارش ها از بازداشت بیش از صد و پنجاه نفر از تظاهرکنندگان حکایت دارد.

توییت داغ ترامپ

با پایان رای گیری سنای آمریکا و انتخاب کاوانا به عنوان عضو جدید دیوان عالی، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا این انتخاب را به سنا تبریک گفت. وی در ادامه نوشت: به زودی سند عضویت این قاضی را دیوان عالی امضا خواهم کرد.

ترامپ در ادامه و در جمع هواداران خود در کانزاس اعلام کرد: رای اعتماد به کاوانا پیروزی بزرگ ملت، مردم و قانون اساسی آمریکا است.


پایان مناقشه

در هفته های گذشته مناقشه انتخاب عضو جدید دیوان عالی آمریکا دو حزب دموکرات و جمهوری خواه را در تقابل با یکدیگر قرار داد. برت کاوانا متهم به فساد و آزار جنسی شده است و این مسئله باعث شد قانون‌گذارن حزب دموکرات از انتخاب کاوانا برای عضویت در دیوان عالی استقبال نکنند.

برت کاوانا از طرف سه زن از جمله «کریستین بلازی فورد»، استاد روانشناسی در یک دانشگاه شمال کالیفرنیا، متهم به آزار جنسی شده است. بلازی می‌گوید، ۳۶ سال پیش برت کاوانا در نوجوانی و زمانی که هر دو آنها محصل دبیرستان بودند، در حالی که مست بوده، تلاش کرده به او تجاوز کند. کاوانا اما این ادعا را بی‌اساس خوانده است. ترامپ نیز در هفته های گذشته با رد اتهامات کاوانا ضمن حمایت از وی این اتهامات را بی اساس و سیاسی قلمداد کرد.

دیوان عالی آمریکا داری نه عضو است و قضات آن مادم العمر در این پست باقی خواهند ماند. با تأیید کاوانا به عنوان قاضی دیوان عالی، وزنه محافظه‌کارانه در این دیوان افزایش خواهد یافت. با قرار گرفتن کاوانا در این مقام، جبهه لیبرال چهار نفره قضات دیوان عالی آمریکا در برابر جبهه‌ای پنج‌ نفره از محافظه‌کاران قرار می‌گیرد و این مسئله احتمالا باعث تصویب برخی از قوانین محافظه کارانه در راستای منافع حزب جمهوری خواه خواهد شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 972779

وب گردی

وب گردی