تغییر رفتار ایران به سبک  کابوهای آمریکایی

شورای راهبردی آمریکا نقش بسزایی در خط دهی به سیاست مداران آمریکایی برای براندازی ایران داشته است، چنین موضوعی از لابه لای گزارش های این اندیشکده مشخص می شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ سیمرغ انقلاب اسلامی ایران اکنون به چهلمین قله در سیر تاریخی پیشرفت های خود رسیده است. این چهل سال پر بوده از خصومت ها و جنگ هایی که در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... برای جمهوری اسلامی ایران رقم خورده است. حالا ملت ایران کوله باری از تجربیات را بر پشت دارند که حکایت از روزهای سخت و طاقت فرسایشان دارد. روزهایی که توانستند با صبوری و تلاش خودشان پشت سر بگذارند. در این میان عرصه سیاسی همیشه برای مردم ایران پر فراز و نشیب بوده که بخشی از آن مربوط به دشمنان خارجی کشورشان می شود. در این حوزه آمریکا یکی از نقش های کلیدی را در خصوص براندازی ایران اجرا کرده است. به طوری که به هر نقطه از جغرافیای سیاسی این کشور نگاه می کنیم می بینیم ردی از دشمنی و خصومت در خصوص ایران دیده می شود. یکی از این حوزه ها اندیشکده ها و موسسات راهبردی آمریکا هستند. اندیشکده هایی که تاکنون طرح ها و برنامه های زیادی را برای جلوگیری از پیشرفت ایران اسلامی به سیاستمدارن آمریکایی ارائه کرده اند. از جمله مهم ترین این اندیشکده ها در خصوص ایران، اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا است.

شورای روابط خارجی آمریکا :

شورای روابط خارجی، یک سازمان، انتشارات و اتاق‌فکری غیرانتفاعی، فراجناجی و عضوپذیر است که در روابط خارجی آمریکا و مسائل بین ‎الملل رویکردی مداخله‌جویانه دارد.این تشکیلات در سال ۱۹۲۱ تأسیس شد و در نیویورک مستقر بوده و با دفتر دیگری در واشنگتن، به ‎عنوان تأثیرگذارترین اتاق‌فکر روابط خارجی محسوب می ‎شود. دوماهنامه «فارن افرز» توسط آن ‎‎ها منتشر می ‎‌شود.

در سایت رسمی سازمان، مأموریتش بدین نحو بیان شده است: «منبعی برای اعضا، مقامات رسمی، تجار، روزنامه‌نگاران، مدرسین و دانشجویان، رهبران اجتماعی و مذهبی، و دیگر شهروندان علاقه‌مند، جهت کمک به رسیدن به درک بهتری از دنیا و انتخاب‌ ‎هایی که آمریکا و دیگر کشور ‎ها در سیاست خارجی دارند.»

اتاق‌فکرش با نام «برنامه تحقیقاتی دیوید راکفلر»، مشتمل بر حدود ۵۰ محقق تمام ‎وقت و الحاقی و همچنین ۱۰ محقق مدعو است که مسائل اصلی منطقه ‎ای و برجسته را که در شکل‌گیری شرایط بین ‎المللی فردا تأثیر می ‎‌گذارد، پوشش می ‎‌دهند.

ایجاد بحران در ایران برای امتیاز گیری :

شورای روابط خارجی از اندیشکده‌​های فعال در زمینه نحوه تعامل با ایران است. ری تکیه و ولی نصر از مهمترین نویسندگان این موسسه در حوزه ایران هستند. یکی از مقالات مشهور تکیه درباره ایران«سپاه پاسداران و انقلاب: ایران و جهان» و همچنین «ایران پنهان شده: پارادوکس و قدرت در جمهوری اسلامی ایران» است. ولی نصر نیز نویسنده مقالاتی مثل «احیای شیعه، دموکراسی در ایران » و «لویاتان اسلامی» است.

اما این شورا مطالب دیگری هم در خصوص ایران دارد که توجه به آن خالی از لطف نیست. پایگاه اینترنتی نشریه «فارین افرز» (ارگان شورای روابط خارجی آمریکا) در گزارشی نوشت: «ماموریت دولت آمریکا اکنون مطالعه راه هایی است که ما می توانیم از طریق آن، از بحران های فزاینده ایران امتیاز بگیریم، تا یکی از سرسخت ترین دشمنان آمریکا را (از قدرت) کنار بزنیم.»

فارین افرز افزود: تاریخچه طولانی تغییر رژیم توسط ایالات متحده نشان می دهد که کمابیش دو شیوه برای تحقق هدف (براندازی) در ایران وجود دارد: « پشتیبانی از جناحی در ایران که موضع دوستانه تری نسبت به آمریکا دارد. یا تهاجم نظامی به آن برای تغییر ساختار سیاسی. گرچه، حتی اگر فرض کنیم که تغییر رژیم در جهت منافع ایالات متحده است، هیچ کدام از این استراتژی ها به غایت مورد نظر واشنگتن ختم نمی شود.»

غیرکارآمد بودن سیاست های ترامپ :

با این حال آمریکا که حالا ترامپ رئیس جمهورش است سیاست هایی به مراتب جنگ طلبانه تری را در مورد ایران اتخاذ کرده است که داد بسیار از مسئولان آمریکایی من جمله ریچارد هاوس رئیس شورای روابط خارجی ایالات متحده را درآورده است.

ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا با بیان این که سیاست همه یا هیچ دولت آمریکا در قبال ایران، به رویکرد تغییر رژیم تبدیل شده تاکید کرد چنین رویکردی بی نتیجه است.

وی در پیامی توییتری با اشاره به اقدامات دولت ترامپ در قبال کره شمالی و ایران یادآور شد: با این روش ما نه به راه حلی صلح آمیز دست می یابیم و نه به تغییر این رژیم ها.با این حال ادیشکده شورای روابط خارجی آمریکا اعترفا جالبی را در خصوص قدرت نظامی ایران دارد.

اعتراف به قدرت نظامی ایران :

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نیز در گزارشی که چند روز پیش، در تاریخ سوم دی‌ماه آن را منتشر کرد، از سال ۲۰۱۷ به عنوان یک سال موفقیت‌آمیز برای جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن «عملکرد‌های نظامی» و «وضعیت جدید منطقه غرب آسیا»، یاد کرد.

در گزارش این اندیشکده آمده است: «مقام‌ها در ایران بایستی از روال مسائل در سال 2017 خرسند باشند. به نظر می‌رسد حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت، ضمانت‌شده است. همین‌طور حزب‌الله در لبنان. داعش، بخش زیادی از سرزمین‌هایش را از دست داد. دولت عراق، شهر نفت‌خیز کرکوک را پس گرفت. حوثی‌ها در یمن، عربستان سعودی را در باتلاق یمن گیر انداخته‌اند. ایران در تمامی این تحولات نقش برجسته‌ای داشت و این باعث افزایش نفوذ این کشور در سراسر منطقه شده است. اما موفقیت‌ها همه به ابتکار ایران به دست نیامدند.»

این مطلب نشان می دهد دشمنان کشورمان هم به قدرت ایران اعتراف کرده و چنین مولفه هایی را مانع از حمله نظامی می دانند.

با این حال نباید در برابر طرح و برنامه های دشمنان کشورمان خنثی بود. چنین موضوعی می طلبد ملت ایران با هوشیاری بیشتری در مواجه با دشمنان کشور مواجه شوند. همچنین مسئولان هم باید هرچه بیشتر دقت کنند تا جمهوری اسلامی ایران درگیر برنامه هایی که بوی براندازی می دهند نشود. در غیر این صورت باید شاهد به هم خوردن جو آرام کشور باشیم. زیرا سستی در برابر دشمنان از بین رفتن آرامش کشور را در پی خواهد داشت. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین شرایطی ملت و مسئولان باید در کنار هم و با اتحاد کامل حرکت کنند.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 974200

وب گردی

وب گردی