تضمین ریسک تولید محصول جدید دانش‌بنیان توسط ستاد توسعه زیست‌فناوری

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: ستاد محصولات دانش بنیانی که صنایع جرات ورود و حمایت از آن را ندارند، تضمین ریسک کرده و تولید آن را حمایت می کند.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه اعضای ستاد، رییس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران و رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان از پارک زیست فناوری خلیج فارس بازدید کرد.
قانعی در این بازدید با اشاره به حمایت از تولید محصولات دانش بنیان در کشور توسط ستاد، گفت: گاهی صنعت می ترسد روی یک محصول دانش بنیان سرمایه گذاری کند. در این موارد، صندوق ستاد، کل آن محصول را بیمه می کند و اگر تولید آن محصول ضرر داد، صندوق ضرر و زیانش را متقبل می شود، ولی اگر به سود رسید، تقسیم می شود.
به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، به این ترتیب، ستاد برای صنعتی که جرات نمی کند تولید یک محصول جدید دانش بنیان را تقبل کند، تضمین ریسک می کند. این تضمین ریسک، کار ستاد است که نه صنعت گله مند باشد که سرمایه اش صرف تولید محصولی شده که ضرر داد و نه شرکت ها نگران هستند که مبادا در پی تولید محصولی باشند که ریسک زیادی دارد.
وی ادامه داد: به این ترتیب ستاد توسعه زیست فناوری، موانعی که بر سر راه صنعتی شدن محصولات دانش بنیان وجود دارد برطرف می کند، برای این کار، صندوق نوآوری و شکوفایی تأسیس شده که اعتباراتی از صندوق توسعه ملی دریافت می کند.
قانعی با تقدیر از تلاش های صورت گرفته برای افزایش کمی تعداد شرکت های مستقر در پارک، ارتقاء کیفی آنها و اعتلای پارک زیست فناوری خلیج فارس، بیان کرد: ستاد به دنبال توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه زیست فناوری دریا است و برای این امر اعتباراتی در نظر گرفته می شود. برای پیشبرد اهداف مدنظر نیز کارگروه زیست فناوری دریا در ستاد تشکیل شده است.
وی افزود: ستاد موظف است هر شش ماه، میزان فروش و نیز صادرات محصولات در حوزه زیست فناوری و سهم شرکت ها از بازار را گزارش دهد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در ادامه تصریح کرد: در حقیقت، یکی از اهدافی که برای ستاد مصوب شده، اشغال سه درصد بازار توسط محصولات زیست فناوری دنیا است.
وی افزود: فرق ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که ستاد توسعه زیست فناوری، فقط توسعه زیست فناوری را با هدف تحقق اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری می کند.
قانعی همچنین عنوان کرد: بنابراین مباحث مربوط به تحقیقات پایه و سایر موارد، متولیان خود را دارد و موضوع ستاد توسعه زیست فناوری نیست. به عنوان مثال این که یک جلبک بتواند به عنوان خوراک مورد استفاده قرار بگیرد، در حوزه زیست فناوری قرار دارد و توسعه آن، موضوع فعالیت ستاد است.
وی ادامه داد: به طور کلی، توسعه موضوعات حوزه زیست فناوری مورد حمایت ستاد حمایت قرار دارد؛ اما صنعتی شدن این موضوعات، بر عهده نهادهایی است که وام ها و تسهیلاتی را برای توسعه صنعت اختصاص می دهند.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ستاد می تواند به شرکت هایی که برای احیای یک صنعت مفید باشند، کمک کند. به عنوان مثال، کار ستاد این است که شرکت دانش بنیانی که در دانشگاه رشد کرده را حمایت کند که اگر شرکت در تولید محصول مورد نظرش موفق شد آنگاه صنعت، تولید آن را تقبل کند و اگر موفق نشد، ریسک این کار را ستاد تقبل می کند.
قانعی همچنین گفت: برای مثال، موضوع تکثیر و پرورش جلبک ها و استخراج مواد از آنها که متاسفانه مورد توجه چندانی قرار نگرفته، یکی از موضوعاتی است که در دستور کار ستاد است.
به گفته وی، برنامه کلی ستاد این است که یک نقشه راه برای توسعه زیست فناوری شکل بدهد. مدلی که در حال حاضر در ستاد به کار می رود، تقسیم کار ملی است که بخشی از آن به دانشگاه ها مربوط است. یعنی ستاد توسعه زیست فناوری فقط در موضوعاتی با دانشگاه های مستقر در حوزه خلیج فارس کار می کند که مرتبط با دریا است و موضوعات دیگر را نمی پذیرد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ادامه داد: به نظر می رسد که ستاد بتواند تعامل با شرکت های مستقر در قشم را به شکل هم افزایی ایجاد کند و در این راستا، هم ستاد کمک کند و هم تا جایی که ممکن است سازمان منطقه آزاد قشم و وزارت علوم کمک کنند تا اقتصاد دانش بنیان در قشم شکل بگیرد. وی معتقد است؛ باید مدل بر این مبنا در نظر گرفته شود که در ابتدا سهمی از اقتصاد در قشم محقق و سپس سهم زیست فناوری مشخص شود؛ آنگاه روند پیش برد کار مورد اجماع طرفین قرار گیرد.
قانعی همچنین گفت: با این کار صنعت در قشم احیا و سرمایه ها به این سمت سرریز می شود. همچنین کسب و کار شرکت های فناور، رونق می گیرد. این کار منجر به برنامه ریزی برای پتانسیل های موجود در منطقه نیز می شود.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به توان موجود در منطقه، تصریح کرد: با توجه به توانی که در موسسه تحقیقات شیلات ایران و کارگروه زیست فناوری دریا وجود دارد به نظر می رسد که ظرفیت بزرگی در اقتصاد منطقه ایجاد شود.
در ادامه سفر در جزیره قشم، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی همراه با اعضای ستاد از پروژه در حال احداث مجتمع آزمایشگاهی و مجتمع اقامتی پژوهشگران در حوالی پارک زیست فناوری بازدید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975629

وب گردی

وب گردی