قضات از ظرفیت مجازات‌های جایگزین حبس استفاده حداکثری کنند

 رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت استفاده حداکثری قضات از ظرفیت‌های قانونی مربوط به مجازات‌های جایگزین حبس و سایر تاسیسات قانونی منجر به کاهش جمعیت زندان‌ها گفت: احکام زندان باید در چارچوب قانونی و در حدّ ضرورت و برای حفظ امنیت جامعه و امنیت کشور باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، با تسلیت شهادت امام یازدهم حضرت امام حسن عسگری (ع) و همچنین تبریک ایام میلاد باسعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، هفته وحدت را فرصتی مغتنم برای اجتماع و اتحاد مسلمانان با محوریت وجود گرامی پیامبر اکرم (ص) دانست و تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) که محور تعالی اسلامی و سفیر بزرگ الهی برای همه بشریت بوده است و حتی غیرمسلمانان نیز شخصیت آن حضرت را مورد تکریم قرار می‌دهند، بهترین کانون تمرکز برای اتحاد مسلمین است و هفته وحدت نیز موقعیت مناسبی است که مسلمانان حول این محور و با تاکید بر مشترکات خود بتوانند اتحاد خود را بیش از پیش نشان دهند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تلاش برای وحدت به معنی دست کشیدن از اعتقادات خود نیست، افزود: مشترکات مسلمانان باید موجب وحدت و دفع دشمنان اسلام و مسلمین شود.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امروز بیش از دوران گذشته دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه میان مسلمانان هستند، گفت: قرن هاست که کشور‌های استعماری تلاش کرده اند کشور‌های مسلمان را تکه و پاره کنند و حتی انواع دسیسه‌ها را برای ایجاد شکاف میان اقوام ومذاهب در داخل یک کشور به کار بسته اند. در واقع سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» برای آن‌ها یک سیاست دائمی بوده و امروز تشدید شده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اقدامات آمریکا در کشور‌های غرب آسیا و برخی کشور‌های آفریقایی گفت: همین که آمریکا به یک کشور ثروتمند اسلامی می‌گوید اگر دو هفته از شما حمایت نکنیم نابود می‌شوید بزرگترین توهین به آن ملت و حکومت است.

آیت الله آملی لاریجانی ابراز امیدواری کرد که برخی حکام منطقه به ندای آسمانی وحدت گوش جان بسپارند و در جهت وحدت هرچه بیشتر مسلمانان درایت لازم را به خرج دهند تا سیاست‌های غلط استعمارگران و نقشه‌های آنان علیه جهان اسلام خنثی شود.

خدا را شاکریم که قدرت تشخیص را از دشمنان ما گرفته است

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات آمریکا درهفته‌های اخیر در راستای ایجاد عملیات روانی و تشدید فشار‌های اقتصادی علیه کشورمان تصریح کرد: گفته بودند که ۱۳ آبان تحریم‌ها برمی گردد و فروش نفت ایران به صفر می‌رسد. رئیس جمهوری آمریکا نیز از سران برخی کشور‌های اروپایی خواسته بود که با او همراهی کنند تا به خیال خودش ظرف مدت ۳ ماه جمهوری اسلامی مضمحل شود.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: خدا را شاکریم که دشمنان ما را به این حماقت دچار کرده که نمی‌توانند تشخیص دهند طرف مقابلشان کشوری ثروتمند و غنی با منابع مادی فراوان و مهمتر از آن سرمایه‌های انسانی و مردمی بصیر و فهیم است که هیچ گاه به هیچ کشوری باج نمی‌دهد و با تلاش خود از مواهب کشورشان بهره مند می‌شوند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آمریکا در این خبط همیشگی غرق است و مشاوران افراطی در کنار ضدانقلاب فراری به هیئت حاکمه آمریکا مشاوره‌های نادرستی می‌دهد که آن‌ها را مدام دچار اشتباه محاسباتی می‌کند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی امروز در منطقه الگوی مقاومت شده است؛ چنانکه می‌بینیم مردم یمن در محاصره‌ای طولانی طی چند سال گذشته با دست خالی و تنگنا‌های شدید غذایی و بهداشتی در برابر دشمن مقاومت کرده اند و در جنوب لبنان، سوریه وعراق نیز شاهد چنین مقاومت‌های الگو گرفته از ملت بزرگ ایران بوده ایم که همین امر موجب هراس دشمنان به ویژه آمریکایی‌ها شده است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مقاومت مردم ایران و حضور آنان در صحنه با پشتیبانی از نظام برخاسته از انقلابشان موجب شکست نقشه‌های دشمن در طول چهل سال گذشته شده است، ابراز امیدواری کرد که این مقاومت موجب شکست کلی سیاست‌های آمریکا در منطقه شود.

۷۰ درصد زندانیان کشور به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان هستند

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های قانونی مربوط به مجازات‌های جایگزین حبس که در قالب یک بخشنامه نیز به قضات ابلاغ شده است، این قبیل مجازات‌ها و سایر تاسیسات قانونی منجر به کاهش جمعیت کیفری نظیر آزادی مشروط و تخفیف مجازات‌ها را موجب بهبود وضعیت محکومان و خانواده آنان و نهایتاً بهبود وضعیت جامعه دانست و گفت: موضوع زندان‌ها در همه کشور‌ها مسئله‌ای اساسی است و در کشور ما نیز خصوصاً به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر مسئله‌ای قابل تأمل است. در حال حاضر نزدیک به ۷۰ درصد زندانیان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به واسطه جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان به سر می‌برند و باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشید.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: زندان برای تحفظ از افراد خاطی است که به جامعه آسیب می‌زنند و موجب تضییق آزادی و آسایش مردم می‌شوند یا علیه امنیت کشور اقدام می‌کنند. آزادی این افراد به معنای اضرار به دیگران است، اما همه زندانیان از این قبیل نیستند و قضات می‌توانند با نگاه وسیع و ملاطفت آمیز خود در چارچوب ظرفیت‌های قانونی در مورد احکام زندان نگاه دیگری داشته باشند و از مجازات‌های متناسب جایگزین حبس استفاده کنند تا محکومان نیز بتوانند با استفاده از این فرصت به بازسازی روحی واجتماعی خود بپردازند.

رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که با صدور مجازات‌های جایگزین حبس بر مبنای قانون، عدالت، فهم صحیح و بصیرت، گامی مهمی در جهت کاهش جمعیت کیفری کشور برداشته شود.

بر اساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون «دستور العمل نظارت و پیگیری احیای حقوق عامه» در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت و مواد دیگری از آن به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 976550

وب گردی

وب گردی