دیدار سورنا ستاری با خانواده نخبه و ریاضیدان کردستانی

رییس بنیاد ملی نخبگان در حاشیه سفر به استان کردستان، با خانواده فریدون درخشانی( کوچر بیرکار)نخبه ریاضیدان کردستان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌ و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری طبق روال گذشته و بازدیدهای خود از مراکز استان‌ها امروز در جمع کارآفرینان و فناوران مستقر در پارک علم و فناوری کردستان حضور پیدا کرد و از نزدیک با ظرفیت‌های استان کردستان در حوزه کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان بازدید به عمل آورد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به محیط زیست کردستان به عنوان یکی از ضرورت های توسعه کسب و کارهای جدید، گفت: یکی از پایه های اساسی اقتصاد دانش بنیان، توجه به ضرورت های زیست محیطی است و جوانان کارآفرین نسل جدید می بایست ضمن پرهیز از تخریب محیط زیست، به دنبال راهکارهای خلاقانه و ایجاد ارزش افزوده برای حل مشکلات استان باشند.

ستاری با بیان اینکه حمایت های زیرساختی از توسعه و رونق زیست‌بوم کارآفرینی در کردستان با شتاب بیشتری ادامه می یابد، افزود: ظرفیت خوبی در استان کردستان از جمله کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و گیاهان دارویی وجود دارد که از این ظرفیت ها در مسیر توسعه کسب و کارهای خلاق حمایت می کنیم.

وی توسعه کسب و کارهای خلاق را به عنوان خط جدید حمایتی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری یادآور شد و افزود: در راستای حمایت معاونت علمی و فناوری از کسب و کارهایی که دارای توانمندی ایجاد ارزش افزوده است اما در زمره شرکت های دانش بنیان قرار نمی گیرد، حمایت از کسب و کارهای خلاق در دستور کار قرار گرفته و برای پیشبرد روند توسعه این شرکت ها، زمینه لازم برای فعالیت صندوق پژوهش و فناوری استان فراهم شده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین در حاشیه سفر به استان کردستان، با خانواده فریدون درخشانی( کوچر بیرکار)نخبه ریاضیدان کردستان دیدار و گفت و گو کرد. ستاری در این دیدار ضمن اشاره به حمایت بنیاد ملی نخبگان از این نخبه ایرانی، از ایجاد زمینه فعالیت نخبگان به منظورترویج علم و فراهم آوردن زمینه تربیت دیگر استعدادهای برتر در کشور خبر داد.

همین چند روز همین چند روز پیش بود که کوچر بیرکار ریاضیدان کردستانی و استاد دانشگاه کمبریج توانست به عنوان دومین ایرانی، جایزه فیلدز مهم‌ترین جایزه جهان در حوزه ریاضیات را از آن خود کند. پیش از بیرکار، مریم میرزاخانی به‌عنوان نخستین زن و اولین ایرانی موفق به دریافتش شده بود.

گفتنی است؛ «فریدون درخشانی» در سال 1357 در روستای «نی» شهر مریوان به ‌دنیا آمد و در همان روستا دوران مدرسه‌ را گذراند و پس از آن موفق شد به دانشگاه تهران راه یابد و دوره‌ کارشناسی خود را در گرایش ریاضیات دانشگاه تهران بگذراند.

او در سال 1379 در حالیکه دانشجوی سال چهارم دوره کارشناسی بود برای شرکت در المپیاد دانشجویی بین المللی ریاضی به انگلستان رفت و موفق به دریافت مدال برنز این المپیاد بین المللی شد که در سال 2000 در یونیورسیتی کالج لندن برگزار شد. بیرکار در حالی که هنوز مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تهران نگرفته بود، در همان سفر در انگلستان ماندگار شد و در دانشگاه ناتینگهام این کشور تحصیلات خود را ادامه داد و در سال 2004 از این دانشگاه مدرک دکتری خود را دریافت کرد.

بیرکار علاوه بر جایزه فیلدز سال 2018، به خاطر پژوهشها و فعالیتهای علمی ارزنده اش جوایز زیر را نیز در کار نامه خود دارد که هر کدام از آنها ارزش علمی بسیار بالایی دارند:

- مدال برنز المپیاد دانشجویی بین المللی ریاضی یونیورسیتی کالج لندن در سال 2000

- جایزه لورهولم در سال 2010

- جایزه بنیاد ریاضی پاریس در سال 2010

- جایزه مور ای ام اس در سال 2016

لازم به ذکر است «فیلدز» جایزه معتبر بین المللی است که هر چهار سال یکبار به نخبگان ریاضی اعطا می شود، چهار سال پیش نیز یک ایرانی دیگر به نام پروفسور فقید مریم میرزاخانی موفق شده بود به عنوان نخستین زن جهان این جایزه را از آن خود کند. درخشانی در زمینه ریاضیات طی چند سال اخیر افتخارات زیادی داشته و به همین دلیل به عنوان یکی از کاندیداهای جایزه نوبل ریاضی (فیلدز)، انتخاب و برگزیده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976659

وب گردی

وب گردی