دانشگاه‌ها پاسخگوی نیاز بخش صنعتی نیستند

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه: آموزش هایی که در دانشگاه داده می شود متناسب با نیازهای صنعت و بخش خصوصی نیست و متأسفانه تاکنون بخش صنعت ما نتوانسته نیازهایش را از طریق دانشگاه تأمین کند.

محمدحسین فاتحی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: دولت باید دانشگاه خصوصی را حمایت کند. حتی استارتاپ‌ها قدم خوبی برای این پیوند و ارتباط هستند؛ اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است. دولت باید به‌جای حمایت کامل دانشگاه های دولتی از دانشگاه های خصوصی نیز حمایت کند تا این ارتباط به نتیجه موردنظر دست پیدا کند.

فاتحی اضافه کرد: دانشگاه های معتبر در همه جای دنیا مثل هاروارد و آکسفورد را بخش خصوصی حمایت مالی می کند؛ یعنی پشتوانه مالی آنها در بخش صنعت است. اما در کشور ما چنین چیزی مشاهده نمی شود چون دانشگاه نیاز صنعت را پوشش نمی دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه گفت: بخش صنعتی نیازمند نیروهای فنی زیادی است که نمی تواند بخش دانشگاهی ما آن را تأمین کند. آموزش هایی که در دانشگاه داده می شود متناسب با صنعت و بخش خصوصی نیست. آموزش ها بیشتر تئوری هستند و کسانی که تحصیل می کنند انتظار دارند از طریق بخش خصوصی جذب شوند در صورتی که توانایی مورد نیاز بخش صنعت را ندارند.

وی بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرمودند مطالعات و کارهای دانشگاهی اگر پشتوانه مالی بخش خصوصی و حمایت مالی را داشته باشند هم رشد خیلی خوبی پیدا می کنند و هم تداوم و قوام بیشتری را در آینده خواهند داشت؛ بنابراین لازم است ارتباطی ویژه بین دانشگاه و صنعت برقرار شود.

فاتحی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون بخش صنعت ما نتوانسته نیازهایش را از طریق دانشگاه تأمین کند. به همین دلیل علاوه بر اینکه مشکلات حل نشد، مشکلات پیچیده جدیدی هم به وجود آمد. برای مثال ما بیکارانی داریم که تحصیلات عالیه دارند به همین دلیل نیازکاری آنها متفاوت با افرادی است که تحصیلات کمتری دارند؛ اما تدبیری در این مورد صورت نگرفته است.

در پایان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه گفت: خود علم فی نفسه اگر به کار گرفته نشود فایده ای ندارد. ما تلاشمان این است که فرآورده های فنی بخش دانشگاهی‌مان به ظهور و حضور برسد. استارتاپ ها قدم خوبی برای ارتباط صنعت و دانشگاه هستند. حتی شرکت های دانش بنیان نیز کمک فراوانی به این امر کردند؛ اما دولت نیز باید بیشتر حمایت کند و نظام دانشگاهی نیز اگر آموزش هایش را با نیازهای بخش صنعت هماهنگ کند و از این مدل سنتی خارج شود در آینده اتفاقات بهتری رخ خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977960

وب گردی

وب گردی