تصمیمات ما هوشمند نیست/ اقتصاد هوشمند نباید رانتی نباشد

وزیر ارتباطات گفت: ما از طریق هوشمندسازی حذف اطلاعات می کنیم اما تصمیم گیری های ما هوشمند نیست.

به گزارش ایسکانیوز، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، در دومین همایش تهران هوشمند با بیان اینکه نمی توانم خوشحالی خود را از مشاهده نشانه های پارامترها و المان های هوشمندسازی تهران پنهان کنم، گفت: گام های خوبی در خصوص هوشمندسازی شهر تهران انجام شده اما باید ببینیم باید در چه جایگاهی قرار داشته باشیم و امروز کجا هستیم.

وی با اشاره به وضعیت هوشمندسازی در تهران گفت: چرخه هوشمندسازی یعنی بتوانیم اطلاعات را از طریق هوشمندسازی به دست آوریم. آنها را تحلیل کنیم و بر اساس آن تحلیل، تصمیم بگیریم. ما مصادیق هوشمندسازی را در تهران داریم اما تصمیم گیری های ما هوشمند نیست. به طور مثال میزان آلودگی هوای تهران به صورت لحظه ای مشخص است، اینکه چه عواملی باعث افزایش آلودگی هوا می شود، میزان آلاینده هایی که موتورهای سیکلت ایجاد می کنند یا خودروهای عمومی و شخصی اما برای مهار آلودگی هوا تصمیمات هوشمند نمی گیریم و عملکرد ما متناسب بر آماری که از روش های هوشمند به دست آورده ایم نیست.

جهرمی با بیان اینکه می توان از سرویس های اشتراکی حمل و نقل عمومی استفاده کرد، گفت: یکی دیگر از روش های هوشمند در حوزه حمل و نقل، حذف ترددهای زائد ناشی از مراجعه به ادارات است که با تکمیل دولت الکترونیک می توانیم از این ترددها خودداری کنیم.

وزیر ارتباطات یکی دیگر از حوزه هایی که می توان از طریق هوشمندسازی آن را به خوبی کنترل کرد فضای سبز دانست و گفت: از طریق مدیریت هوشمند کنترل های فضایی می توانیم ببینیم فضای سبز ما در چه موقعیتی قرار دارد. زیرا فضای سبز شش های تهران هستند و باید به دقت از آنها حفاظت و صیانت شود. این نظارت هوشمند باعث می شود هکتار هکتار درخت ما به سوی نابودی نرود.

جهرمی تاکید کرد: به جز جمع آوری اطلاعات، تحلیل اطلاعات بسیار مهم است و شاید به دلیل نگاه سنتی مدیران این تحلیل از اطلاعات هوشمند در تصمیم گیری ها انعکاس ندارد.

وی با بیان اینکه حمل و نقل هوشمند، ترویج حمل و نقل اشتراکی می تواند به کاهش ترافیک منجر شود، گفت: اما کمتر کسی به این سمت حرکت می کند زیرا آیندگان نخواهند گفت این اتفاق در عصر این مدیر افتاده است. به همین دلیل تمایل مدیران ما این است که برج بارو یا نمادی بسازند که نشان دهد در دوره مدیریتی آنها کاری انجام شده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای ایجاد اقتصاد هوشمند باید آزادسازی منابع داده وجود داشته باشد، گفت: اقتصاد هوشمند نباید رانتی باشد و اگر اطلاعات محدود به چند شرکت از این حوزه شود، نمی توان به سرانجام آن امیدوار بود.

وی همچنین آگاهی بخشی به شهروندان برای استفاده از تجهیزات هوشمندشده را از دیگر ابزارهای توسعه هوشمندسازی دانست و گفت: در حال حاضر بسیاری از شهروندان از امکانات هوشمند شهر اطلاعی ندارند.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 989254

وب گردی

وب گردی