انفجار بمب هسته ای در اسپانیا

سالها پس از حادثه سقوط دو بمب اتمی در منطقه پالومارس اسپانیا، ساکنین و همسایگان این منطقه هنوز درگیر پاکسازی و آسیب های ناشی از این رویدادند. مستند «بمب اتم در پالومارس» به شرح این رویداد پرداخته است.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، در این مستند 50 دقیقه ای کارگردان، حادثه 17 ژانویه 1966 را که منجر به سقوط و منفجر شدن یک بمب افکن آمریکایی با چهار بمب هسته ای 1.5 مگاتنی در آسمان پالومارس شد، سوژه اثرخود قرار داده است و در پی آن است که بداند پس از این اتفاق چه اقداماتی برای ساکنین این منطقه انجام شده است.
کارگردان در ابتدا به شرح این واقعه می پردازد؛ این بمب افکن آمریکایی در جریان سوختگیری و هنگام پرواز در آسمان پالومارس منفجر شده و دو بمب مستقیما به زمین اصابت کرده و مواد رادیو اکتیو آزاد شده شان بر روی 226 هکتار زمین منطقه پالومارس پخش شده و دو بمب دیگر یکی در بستر یک رودخانه خشک و دیگری در دریا متوقف شد.
درادامه این مستند، لورا مارتل، کارگردان با استفاده از تصاویر آرشیوی نشان می دهد که وزیر اطلاعات و جهانگردی اسپانیا در آن زمان به منظور جلب نظر مردم در اینکه این حادثه هیچگونه خطری ایجاد نکرده است شروع به آبتنی در سواحل پالومارس می کند و در نهایت به منظور اقدامات امنیتی و برای سنجش محصولات کشاورزی، دو حلزون و یک بز و تنها 0.97 درصد از خاک تحت تاثیر اشعه برای آزمایش جدا شده و به آمریکا فرستاده شده و کم کم موضوع به فراموشی سپرده شد.
از زمان حادثه تا کنون هیچ نظارتی بر روی مرگ و میر ساکنین این منطقه و آسیب های حاصل از تشعشعات هسته ای انجام نشده است. مستند «بمب اتم در پالومارس» محصول سال 2013 در دو قسمت 25 دقیقه ای از یکشنبه 2 دی ماه ساعت 8:30 از شبکه هیسپان تی وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 همان روز تکرار خواهد شد.

کد خبر: 990544

وب گردی

وب گردی