کارآفرینی بیش از سرمایه نیازمند ایده و اندیشه است

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان: ایجاد اشتغال دانش‌بنیان علاوه بر ثروت‌آفرینی و حصول ارزش‌افزوده، زمینه‌ساز تعالی و توسعه کشور است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نشست هم‌اندیشی نخبگان و استعدادهای برتر استان با نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان برگزار شد.

در این نشست، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی؛ نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با اشاره به لزوم بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی در رفع مشکلات موجود، گفت: برگزاری این قبیل جلسات نقش مهمی در آگاهی از ظرفیت‌های بومی، توان نخبگانی و چالش‌های موجود در استان دارد.

وی با بیان اینکه در برخی موارد، ناامیدی سبب غفلت از داشته‌ها و سرمایه‌های سرزمینی می‌شود، افزود: اجتماع نخبگانی سرمایه‌ای بزرگ و مهم برای خلق ارزش‌افزوده و رساندن کشور به تعالی و ترقی است.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی ادامه داد: یکی از وظایف نخبگان و سرآمدان هر منطقه، خدمت‌رسانی به جامعۀ بومی است. این افراد به دلیل برخورداری بیشتر از نیروی اندیشه و تعقل، مسئولیت بیشتری نیز در قبال جامعه دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان تصریح کرد: ظرفیت‌های بسیاری خوبی در استان ایجاد شده است و زیرساخت‌های نسبتاً مناسبی برای خلق ثروت فراهم است اما باید دانست این امکانات تنها زمانی به نتیجه می‌رسد که در بستر اندیشۀ نخبگان به کار گرفته شوند. به عنوان نمونه، استان کردستان می‌تواند به عنوان بزرگترین مرکز تولید پروتئین در کشور فعالیت کند و این محصول را به عنوان یکی از ارکان توسعۀ اقتصادی استانی عرضه کند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی با اشاره به توسعۀ فناوری‌اطلاعات در سال‌های اخیر، این بخش را یکی دیگر از عرصه‌های مهم برای حصول ارزش‌افزوده برشمرد و اظهار داشت: امروزه بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بر پایه فناوری‌اطلاعات توانسته‌اند به جایگاه مطلوب برسند.

وی کشاورزی را دیگر مزیت کردستان نامید و بیان داشت: سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشاورزی و همچنین زمینه‌سازی برای ورود نیروی‌نخبگانی به این بخش‌ها، علاوه بر ارزش‌افزوده و خلق ثروت، به توسعۀ همه‌جانبه استان نیز کمک خواهد کرد.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر ضرورت حضور بیشتر نخبگان در عرصه‌های کارآفرینی، گفت: در برخی موارد، آغاز یک اشتغال دانش‌بنیان به سرمایه‌ای اندک نیاز دارد؛ به همین دلیل حمایت از ذهن‌های خلاق و ایده‌های برتری که می‌تواند تبدیل به اشتغال برای دیگر افراد جامعه شود، باید در دستورکار دستگاه‌های درون‌استانی قرار بگیرد. برای رسیدن به این هدف، تزریق داشته‌های بخش خصوصی یک ضرورت است.

وی با اشاره به لزوم پرهیز نخبگان و سرآمدان از اشتغال‌های کارمندی و پشت‌میز نشینی، خاطرنشان کرد: اجتماع نخبگانی برای رساندن کشور به توسعه و پیشرفت باید علاوه بر بازارهای داخلی، نیم‌نگاهی نیز به بازارهای جهانی داشته باشند. برای رسیدن به این هدف، الزاماً نیازی به کارخانه‌های بزرگ نیست بلکه در برخی مواد فرد می‌تواند در فعالیتی به ظاهر خرد، اثرگذاری بالایی ایجاد کند.

لازم به ذکر است، در این مراسم، مستعدان‌برتر به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند که از آن جمله می‌توان به تسهیل جذب و بکارگیری نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، بهره‌گیری از توان نخبگانی در مشاوره‌ها و سیستم مدیریتی و همچنین زمینه‌سازی برای ورود این افراد به عرصه‌های کارآفرینی، اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992747

وب گردی

وب گردی