تسهیل استفاده از امکانات پزشکی هسته‌ای

آزمایشگاه پیش‌بالینی دانشگاه تهران مرکزی مجهز به تجهیزات پیشرفته ایران ساخت است که محققان از سراسر کشور برای بهره‌مندی از خدمات و امکانات آن می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تیر ماه سال گذشته سال خوبی برای حوزه پیش بالینی کشور بود چرا که نخستین آزمایشگاه پیش بالینی در دانشگاه تهران راه اندازی شد تا مسیر پیچیده تحقیقات در این حوزه را هموار کند. این مرکز با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تجهیزات با فناوری «های تک» مجهز شد. تجهیزاتی که تمام آنها ساخته و طراحی ایران ساخت و شرکت های دانش بنیان است. در حال حاضر پس از گذشت یک سال از قعالیت این مجموعه خدمات و امکانات خوبی در اختیار محققان کشور قرار گرفته است.

بنابراین این مرکز مجهز به چندین آزمایشگاه است که محققان در هر یک از آنها بخشی از تحقیقات مرتبط با حوزه پیش بالینی را پیش می برند.

بخش پزشکی هسته ای یکی از آزمایشگاه های این مرکز است. پزشکی هسته ای شاخه ای از پزشکی مولکولی است که از مواد رادیواکتیو برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می کند. ویژگی پزشکی هسته ای در این است که توانایی ارائه دادن اطلاعات تصویری از فیزیولوژی و عملکردهای متابولیکی بدن را دارد. درصورتی‌که دیگر مدالیته های تصویربرداری پزشکی همانند ام آر آی و سی تی عموماً اطلاعات ساختاری و آناتومیکال تولید می کنند.

تصویربرداری شکی هسته ای کاربردهای مختلفی دارد که می توان به کاربرد در عصب شناسی، ایمونولوژی، زیست شناسی اشاره کرد. البته بررسی کیت های رادیو دارویی برای استفاده در مراکز پزشکی هسته ای، مطالعه فرآیندهای سلولی و مولکولی مربوط به بیماری در حیوانات زنده، تشخیص و درمان سرطان و تصویربرداری بیماری های قلبی نیز از دیگر کاربردهای این حوزه است.

پژوهشگران از سراسر کشور می توانند برای تحقیقات خود در این زمینه به آزمایشگاه مراجعه کنند و با هزینه ای کم از این امکانات برای پیشرفت تحقیقات خود بهره مند شوند.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات، آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال گذشته راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه ها در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 994528

وب گردی

وب گردی