روند انجام تحقیقات پیش‌بالینی با تجهیزات ایرانی سرعت گرفت

آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجهز شده با به روزترین تجهیزات پیشرفته است که تمامی آنها توسط شرکت‌های دانش بنیان طراحی و ساخته شده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پزشکی هسته ای یکی از بخش های آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. این بخش خود دارای آزمایشگاه های مجهزی است تا به هموار شدن مسیر تحقیقات پیش بالینی پژوهشگران کشور مدد رساند. این بخش شامل آزمایشگاه های تصویربرداری میکروپت، میکرو اسپکت و گاما کمرا است.

اما هر یک از این آزمایشگاه ها چه امکاناتی را در اختیار پژوهشگر و محقق قرار می دهد.

سیستم تصویربرداری پت دارای قابلیت های زیادی به‌عنوان یک سیستم تصویربرداری حیوانی کوچک (پیش بالینی) است. در وهله اول، مانند سایر تکنیک های تصویربرداری بیولوژیکی می توان از آن برای مطالعه پروسه های سلولی و مولکولی بیماری در حیوانات استفاده کرد.

سیستم پِت می تواند سیگنال های مولکولی بسیار کوچک را در عمق زیاد با تفکیک مکانی و کنتراست بالا ردیابی کند و داده های دقیق کمّی را در مورد گسترش مکانی و زمانی ارائه دهد. سیستم پِت که در آزمایشگاه پیش بالینی نصب‌شده، تصویربرداری in vivo از موش و رت های آزمایشگاهی یا هر موجود زنده دیگری به قطر 100 میلی‌متر را فراهم می کند.

همچنین دستگاه میکرو پِت (با نام تجاری Xtrim PET نصب‌شده در این آزمایشگاه) برخلاف تمام پِت های تجاری که به میدان مغناطیسی حساس هستند. این دستگاه به خوبی امکان تصویربرداری در کنار دستگاه¬های ام¬آر¬آی را دارد.

آزمایشگاه تصویربرداری میکرو اسپکت

اما میکرو اسپکت چیست؟ یک سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی با رزولوشن بالا است. این سیستم با قابلیت های چندمنظوره و هم چنین ارائه بهترین عملکرد موجود برای تصویربرداری در تحقیقات پیش بالینی، در حین‌حال برای مقاصدی ازجمله تحقیقات در in vivo، فاز ساخت و ارتقای دارو مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه میکرو اسپکت (با نام تجاری HiReSPECT نصب‌شده در این آزمایشگاه)، یک سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی کوچک، دارای دو هد است که تصاویر درون تنی سه بعدی با رزولوشن بالا از عملکرد فیزیولوژیکی حیوانات آزمایشگاهی کوچک را ارائه می¬کند.

آزمایشگاه تصویربرداری گاما کمرا

دستگاه گاما کمرای پیش بالینی (با نام تجاری SURGEOSIGHT نصب‌شده در آزمایشگاه)، یک دوربین کوچک قابل حمل است که جهت تصویربرداری دو بعدی پزشکی هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد که قابلیت تصویربرداری از رادیو ایزوتوپ‌های ساطع¬کننده پرتو گاما را دارد. این سیستم توزیع رادیو داروی تزریق‌شده در بدن حیوان را به‌صورت دو بعدی نشان می دهد. قابل حمل بودن این دستگاه یکی از مهم‌ترین ویژگی های آن است که امکان تصویربرداری از مواد پرتوزا در هر مکانی را فراهم می کند.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال گذشته راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه ها در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود. نکته مهم در این آزمایشگاه این است که تجهیزات آن همه ساخت شرکت های دانش بنیان ایرانی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 995414

وب گردی

وب گردی