توسعه ایران در طرح‌های پژوهشی، مورد توجه اتحادیه اروپا قرار می گیرد

معاون بین المللی دانشگاه تهران گفت: ارتباط مجموعه وزارت علوم و بهداشت در تعاملات بین المللی مناسب بوده و اتحادیه اروپا نقش خوبی ایفا کرده است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، میزگرد تخصصی روند تخصصی همکاری های علمی بین المللی، چالش ها و فرصت ها صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
دکتر قهرمانی معاون بین‌المللی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: ارتباط مجموعه وزارت علوم و بهداشت در تعاملات بین المللی مناسب بوده و اتحادیه اروپا نقش خوبی را ایفا کرده است.
وی ادامه داد: با کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه بیشترین تعاملات را داریم و پس از آن کشور اسپانیا قرار دارد. در بخش علوم، تحقیقات و نوآوری عمده ترین سرمایه گذاری اروپا در‌ هورایزن ۲۰۲۰ است که به هورایزن اروپا تبدیل خواهد شد‌ و‌ تا ۲۰۳۰ به طول خواهد انجامید.

معاون بین المللی‌ دانشگاه تهران گفت: در بخش‌ آموزش به بحث های مختلفی‌ پرداختیم به عنوان مثال متقاضی هورایزن ۲۰۲۰ برای کشور ایران کمتر است.

وی اظهار‌ داشت: ما مشکل تعامل بین دو کشور را برای ویزا و انتقال پول داریم، قرار است برای این موضوع راهکارهایی در نظر گرفته شود. دانشگاه های مختلف اتحادیه اروپا باید خودشان راهکارهایی در نظر بگیرند و پولی را با مذاکره در اختیار طرفین قرار دهند. توسعه ایران در طرح های پژوهشی مورد توجه اتحادیه اروپا قرار گرفت. مطالعات اروپا شناسی در ۳ دانشگاه آغاز شده است.

قهرمانی بیان کرد: جلسه مثبتی با کارشناسان، مدیر کل و کمیسیون پژوهش اروپا داشتیم، همچنین با یکی از دانشگاه های شاخص بلژیک جلسه ای برگزار شد که آن ها در جلسه ای اعلام کردند، خرسند خواهند بود با دانشگاه های کشور ارتباط علمی داشته باشند.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین‌ چالش‌های ما با اتحادیه اروپا مشکلات سیاسی است که ممکن است مانع برخی همکاری ها شود؛ اما در صورتی که همکاری و ارتباط علمی ایجاد شود.

در ادامه دکتر جعفری مدیر بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و پوشش گفت: ما در تجاری‌سازی‌ محصولات با مشکلاتی مواجه هستیم، فقدان آیین نامه و پشتیبانی های مالی در این حوزه محسوس است.

وی ادامه داد: چالش های ما در حوزه بین الملل زیر‌ساختی‌و زیر‌بنایی است، ما نمی دانیم در زمینه بیمه دانشجویان خارجی که در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها مشغول به کار خواهند شد باید چه اقداماتی انجام دهیم.

مدیر بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و پوشش، گفت: در تفاهم‌نامه‌هایی که می‌خواهیم با دانشگاه های‌ دیگر منعقد کنیم می‌گویند طرفی بی‌طرف‌ معرفی کنید که چه فردی در صورت وجود اختلاف میان دو طرف، میانجی‌گری خواهد کرد.

وی افزود: در شرایط کنونی کشور باید پروژه هایی که انجام می دهیم با هدف اصلی نیازهای اساسی کشور صورت گیرد. به نظر می‌رسد تمامی پروژه هایی که توسط اتحادیه اروپا تعریف می شود، در راستای رفع نیازهای سایر کشورها‌ست، اگر بخواهیم به پروژه ها به عنوان فرصت بنگریم بهتر است در راستای رفع نیاز‌های کشور با دید جهانی به آن بنگریم.

به گفته وی، ما باید دانش طرف مقابل را به کشور بیاوریم.

انتهای پیام /

کد خبر: 996526

وب گردی

وب گردی