تقویت روابط اعراب و ایران بسیار مهم است

رسانه‌های عراق از سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس جمهوری ترکیه به بغداد در آینده نزدیک خبر دادند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛سفیر ترکیه در بغداد زمان سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری کشورش به عراق را اعلام کرد.

بر اساس گزارش الفرات، سفیر ترکیه گفت رجب طیب اردوغان پس از پایان انتخابات داخلی ترکیه که ماه جاری میلادی برگزار می‌شود، به عراق سفر خواهد کرد.

فاتح یلدیز در مصاحبه با برنامه موسوم به کالوس که شبکه ماهواره‌ای الفرات شامگاه جمعه دهم اسفند پخش کرد، اظهار داشت اردوغان پس از انتخابات محلی ترکیه که قرار است ماه جاری برگزار شود، از عراق دیدن خواهد کرد. وی بر اهمیت این سفر تاکید کرد و گفت ما ایمان داریم که تقویت روابط میان اعراب و ایران بسیار مهم است، زیرا این کشورها(عراق، ترکیه و ایران) مانع هرگونه دخالت دیگران در امور منطقه خواهند شد و سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هم به عراق بسیار مهم است، همچنین سفر رئیس جمهور اردوغان به عراق هم اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود سفر برهم صالح رئیس جمهوری عراق به ترکیه بسیار مهم است که محورهای مهم مذاکرات آن درباره همکاری در جنگ علیه تروریسم، بازسازی عراق و پرونده آب‌ها خواهد بود.

یلدیز خاطر نشان کرد حزب کارگران کردستان یک سازمان تروریستی است و ما ایمان داریم که دولت عراق از هیچ تروریستی حمایت نمی‌کند و به آنها پناه نمی‌دهد و حضور حزب کارگران در منطقه شمالی(عراق) به سبب فضاهای منطقه‌ای موجود در آن است.

وی افزود ما درباره فعالیت خود در بعشیقه(در نزدیکی موصل) با طرف عراقی صحبت کرده‌ایم، هدف اصلی از این حضور، آموزشی است.

یلدیز اظهار داشت حضور نظامیان ترکیه‌ای در بعشیقه، موضوعی است که عراقی‌ها به طور کلی از آن ناراحت هستند و ما هم به خاطر ناراحتی آنها ناراحتیم و این مسئله ما را در تنگنا قرار می‌دهد، حضور نظامیان ترکیه در عراق را باید بار دیگر در چارچوب دیگری بررسی کنیم و با نگاهی دیگری به این حضور نگریسته شود.

سفیر ترکیه در بغداد خاطر نشان کرد دولت سابق عراق به شکل گسترده در زمینه مقابله با داعش مبارزه کرد، تهدید داعش همچنان ادامه دارد و حضور این گروه در سوریه، خطری برای منطقه است، ما باید از عراق در زمینه بازسازی آن دفاع کنیم، همانطور که از این کشور در جنگ با داعش حمایت کردیم.

وی افزود طرح ما، چگونگی توسعه و بازسازی عراق است، مشکلات بسیار زیادی در زمینه زیرساخت‌ها وجود دارد، ما در کنفرانس کویت برای بازسازی عراق، در کنار این کشور ایستادیم و پنج میلیارد دلار کمک کردیم.

یلدیز اظهار داشت احداث راهی از شمال به جنوب(عراق) و توسعه راه‌ها و شبکه مواصلاتی و فعال کردن فرودگاه‌ها، مسئله مهمی در عراق است، ما پیشنهاد احداث یک شهر صنعتی در موصل را به عراق دادیم و اراده و جدی بودن خود را در این موضوعات بیان کردیم.

سفیر ترکیه در بغداد درباره پرونده منابع آبی، طرف عراقی را به تشکیل تیم کاری برای بررسی این پرونده دعوت کرد و از سفر قریب الوقوع نماینده اردوغان به عراق در ماه مارس جاری خبر داد و گفت پرونده آب‌ در مذاکرات عراق و ترکیه مطرح خواهد شد.

یلدیز افزود سد الیسو ترکیه که بر روی رودخانه دجله احداث شده، تا کنون پر از آب نشده و به تاخیر افتاده است، با وجودی که هر روز یک میلیون دلار در زمینه تولید برق برای ما هزینه دارد، ولی تاکید می‌کنیم که ترکیه نمی‌خواهد به زیان عراق کاری انجام دهد و مشکل آب را با همکاری میان دو کشور پشت سرخواهیم گذاشت و فرستاده اردوغان هم با همین هدف به بغداد خواهد رفت.

سفیر ترکیه در بغداد، طرف عراقی را به احداث طرح‌های آبی برای حفظ ثروت آبی شبیه طرح سد الیسو ترکیه دعوت کرد .

وی در ادامه گفت من در خلال سفر به مناطق مختلف عراق، از عراقی‌ها درباره دخالت‌‌های ترکیه در عراق می‌شنوم، هدف من از سفر به استان‌ها، از بین بردن این نوع دیدگاه‌هاست و اینکه شهروندان عراقی درک کنند که قدرت ترکیه از قدرت عراق گرفته می‌شود و ما در روابط خود هیچ تبعیضی میان طیف‌‌های مختلف ملت عراق قائل نمی‌شویم.

سفیر ترکیه در بغداد درباره استان مورد منازعه کرکوک خاطر نشان کرد اگر هیچ انسجامی میان طیف‌های مختلف در کرکوک نباشد، هیچ منفعت و سودی نخواهد داشت، ترکیه از تمام عناصر و طیف‌ها حمایت می‌کند و نگاه یکسانی درباره همه آنها دارد.

وی افزود ما به حمایت از وحدت ارضی و یکپارچگی عراق علاقه داریم که قوی‌تر از پیوندهای روابط است.

یلدیز در ادامه گفت ما اولویتی برای ائتلاف البناء(سازندگی) به زیان ائتلاف اصلاح و بازسازی یا برعکس قائل نمی‌شویم و نظر یکسانی به هر دو ائتلاف داریم و هر دو را دو گروه سیاسی می‌دانیم که بیانگر اراده و تمایل عراقی‌‌هاست که در انتخابات نمایان شد و در نتیجه دولت عراقی را که نماینده همه است، تایید می‌کنیم.

زمان اعلام سفر ابومازن به بغداد

خبر دیگر اینکه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به زودی به بغداد سفر می‌کند.

الفرات به نقل از یک منبع گزارش داد ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان در راس یک هیئت فلسطینی طی روزهای آینده به بغداد سفر خواهد کرد.

این منبع افزود تا کنون روز دقیق سفر ابومازن مشخص نشده، اما معتقدم طی اولین روزهای هفته آینده انجام خواهد شد، طی این سفر، رئیس تشکیلات خودگردان دیدارهایی با مقامات عراق انجام خواهد داد.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 998172

وب گردی

وب گردی