ایران فقط یک موزه علم واقعی دارد!

سی‌وهشتمین قسمت فصل ششم «چرخ» به بررسی وضعیت موزه‌های علم ‌و فناوری در ایران اختصاص داشت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، سی‌وهشتمین قسمت فصل ششم «چرخ» به بررسی وضعیت موزه‌های علم ‌و فناوری در ایران اختصاص داشت. در «میز فناوری» برنامه دوشنبه 13 آبان، محمدحسین جهان‌پناه به‌عنوان مجری-کارشناس «چرخ»، میزبان سیف‌اله جلیلی، رئیس موزه ملی علم و فناوری ایران بود.

جلیلی صحبت‌هایش را با توضیحاتی درباره تاریخچه شکل‌گیری موزه‌ها در دنیا آغاز کرد: در قرن 15 موزه‌ها در ابتدا مجموعه‌های خصوصی افراد بودند. آن چیزی که واقعاً به‌عنوان موزه شروع به کار کرد و برای مردم بازگشایی شد، سال 1471 بود. این موزه‌ مجموعه پاپ ششم بود. از همان دوران صنایع مختلف و دانشگاه‌ها کم‌کم درگیر موضوع راه‌اندازی موزه‌ها شدند. اولین موزه‌ای که واقعاً جزو بزرگترین و مهم‌ترین موزه‌های امروزی هم محسوب می‌شود، موزه لوور پاریس بود. این موزه به‌عنوان موزه‌های هنر در سال 1793 ایجاد شد. سال 1759 هم موزه بریتانیا تأسیس شد که موزه تاریخ بود. موزی تاریخ طبیعی فرانسه هم سال 1793 ایجاد شد.

از نگهداری اشیا تا آموزش مردمی علم

رئیس موزه ملی علم و فناوری ایران در ادامه‌ درباره شکل‌گیری اولین موزه‌های علم دنیا گفت: نسل اول این موزه‌ها در قرن هجدهم ایجاد شد. سال 1794 هنرستان ملی علم و صنعت فرانسه یک مجموعه علمی را راه‌اندازی کرد. نسل دوم اوایل قرن بیستم تأسیس شد. در سال 1906 موزه دویچه آلمان، سال 1930 موزه علم و صنعت نیویورک و سال 1933 موزه علم و صنعت شیکاگو راه‌اندازی شد. نسل سوم هم تحت عنوان مراکز علوم و فناوری آغاز به کار کردند، به سال 1937 برمی‌گردد که کاخ اکتشاف پاریس افتتاح شد. به‌طور کلی نسل اول با اهداف نگهداری، مجموعه‌داری و پژوهش ایجاد شد؛ اما از نسل دوم و سوم، آموزش عموم مردم به‌عنوان اهداف اصلی مطرح شد.

لطفاً به وسایل دست بزنید!

جلیلی درباره تفاوت موزه‌های کلاسیک با موزه‌ها و مراکز علم و فناوری بیان کرد: تفاوت بنیادینی که بین موزه‌های سنتی و موزه‌های علم وجود دارد، این است که موزه‌های سنتی معمولاً مراکزی برای نمایش اشیای تاریخی است. این مجموعه‌ها فقط برای دیدن هستند و اجازه دست زدن به آنها را ندارید. موزه‌ها و مراکز علوم و فناوری، تعاملی هستند؛ یعنی شما مجاز هستید به وسایل آنها دست بزنید و با آنها کار کنید. این موزه‌ها محل آموزش هستند. در واقع در این موزه‌ها می‌گویند لطفاً به وسایل اینجا دست بزنید!

ایران فقط یک موزه علم واقعی دارد

جلیلی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره‌ وضعیت مراکز و موزه‌های علم و فناوری در ایران گفت: اولین موزه‌های سنتی ایران در سال 1295 در زمان ناصرالدین‌شاه افتتاح شد. از این سال موزه‌های سنتی بسیار زیادی در ایران به‌وجود آمدند؛ اما موزه‌های علمی ایران بسیار کم هستند. شاید اصلی‌ترین و واقعی‌ترین موزه علمی ایران، موزه ملی علم و فناوری ایران است که سال 1389 تأسیس شده است. در خیلی از شهرهای ایران، موزه تاریخ طبیعی وجود دارد؛ اما نمی‌توان به آنها موزه علم گفت. در ایران، استقبال از مراکز علمی محدود است؛ چون دسترسی به آنها کم است؛ اما موزه ملی علم و فناوری ایران، سالانه حدود 50 هزار بازدیدکننده دارند.

شایعه‌ است؛ با خیال راحت ذرت بخورید!

در ابتدای این قسمت «چرخ»، حافظ آهی، مجری برنامه، صحت‌وسقم شایعات داغ این روزها درباره آلودگی ذرت‌های موجود در بازار را از سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت جویا شد که کیانوش جهان‌پور پاسخ داد: از سال 95 محموله‌هایی در گمرکات کشور از واردات ذرت وجود دارد که وزارت بهداشت به علت تشخیص ندادن سلامت آنها، جواز ترخیص این کالاها را نداده است. به همین دلیل این ذرت‌های ناسالم به هیچ‌وجه در بازار داخلی و چرخه‌ی غذایی کشور وجود ندارد. طبق مقررات، اجازه ترخیص این ذرت‌های ناسالم داده نخواهد شد و مسئولان مربوطه درباره‌ی امحا یا عودت این کالاها به فروشنده تصمیم خواهند گرفت.

وی ادامه داد: این موضوع بسیار بد منعکس شد و باید تأکید کرد هیچ ذرت ناسالمی در حال حاضر در کشور وجود ندارد و مردم با اطمینان می‌توانند این محصولات را مصرف کنند.» در بخش روایت خبری برنامه هم علی خورشیدی، کارشناس «چرخ»، اخبار جدید مربوط به پروژه فوق‌محرمانه یک هوافضاپیمای سری x27 و رکوردشکنی سرعتی با سرعت 1610 کیلومتر بر ساعت یک خودروی غیرعادی را بررسی کرد.

گزارش‌ بهزاد یوسفی از موزه‌ی ملی علم و فناوری ایران از دیگر بخش‌های سی‌وهشتمین قسمت «چرخ» در فصل ششم بود.

«چرخ» روزهای،یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042207

وب گردی

وب گردی