معلمان غیرانتفاعی: صدای عدالت خواهی ما را به گوش مسئولین برسانید/ از سیاست‌های غلط تا تخلفاتی که شناسایی نمی‌شوند

معلمان غیرانتفاعی نسبت به تخلفات صورت گرفته در مدارس غیردولتی معترض هستند و از آموزش و پرورش می‌خواهند که کمبود نیروی خود را با استخدام معلمان باسابقه غیرانتفاعی جبران کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، چهاردهم تیر به نام روز قلم نام‌گذاری شده است. یکی از مشاغل کلیدی در کشور که به کودکان ما می‌آموزند چطور قلم در دست بگیرند، بیاموزند و در راستای اعتلای ایران حرکت کنند، معلمی است اما در روز قلم حال قلم به دستان خوش نیست. ماجرای معلمان غیرانتفاعی همچنان گره‌ها و پیچ و خم‌هایی دارد که نیازمند عزمی جدی از سوی مسئولان است. معلمان غیرانتفاعی بسیاری که به میزان حقوق دریافتی، پرداخت نشدن بیمه‌ها اعتراض و تقاضای استخدام داشتند به ایسکانیوز پیام دادند و مشکلاتشان را مطرح کردند. در این گزارش نگاهی داریم به آنچه معلمان مطرح کردند.

کمبود نیروی آموزش و پرورش ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط

از میان تعداد بسیار پیامی که به دست ما رسید برخی ریشه مشکلات فعلی را معطوف به سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات دوره‌ای می‌دانستند که آموزش و پرورش عزم جدی برای استخدام نداشت، دانشگاه فرهنگیان از محلی برای تربیت معلم و استخدام آن به دانشگاهی عمومی تبدیل شد و خیل عظیمی از فرهنگیان با سابقه با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شدند. ابراهیم سحرخیز؛ معاون سابق وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسکانیوز به این موضوع اشاره کرده بود. او عنوان کرد: «هر سال نزدیک به صد هزار نفر بازنشسته داریم و در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ دولت به استخدام بی‌توجه بود و می‌گفت معلم زیاد داریم و مجوز استخدام نداد.»

عاشقان معلمی که راهی برای استخدام نیافتند

در آن سال‌ها و شاید کمی قبل‌تر کسانی که مشتاق شغل معلمی بودند، در رشته‌های مختلف تحصیل کردند و برخی از آن‌ها برای رسیدن به آرزوی خود در مدارس غیرانتفاعی مشغول به کار شدند. این معلمان امروز با گذشت یک دهه و سابقه کار هنوز راهی برای استخدام نیافته‌اند و آموزش و پرورش هم نمی‌پذیرد که کمبود نیروی به وجود آمده را با استخدام معلمان کارآزموده و با تجربه که در مدارس غیرانتفاعی سال‌ها منطبق با روش‌های مصوب آموزش و پرورش کار کرده‌اند را استخدام کند. خواسته بخش عمده‌ای از معلمان معترض استخدام در آموزش و پرورش بود.

معلم‌هایی با حقوق کمتر از یک میلیون تومان

پیام‌هایی که به دست ما رسیده است خبر از تخلفی دیگر در مدارس غیرانتفاعی می‌دهد. مخاطبان با ما درمیان گذاشتند که موسسان مدارس غیرانتفاعی در اقدامی خلاف قانون مبلغی منطبق بر قانون را در سامانه‌ مشارکت‌ها به عنوان حقوق پرسنل ثبت می‌کنند اما مبلغی که به معلم می‌دهند یک سوم این میزان هم نیست. حقوق‌هایی که در این روزگار و با این فشار اقتصادی بیشتر شبیه به شوخی است؛ مبالغی کمتر از یک میلیون تومان!

خصوصی‌سازی به بهای قربانی‌کردن عدالت

این درحالی است که ابراهیم سحرخیز؛ معاون اسبق وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسکانیوز از افزایش دوبرابری مدارس غیرانتفاعی در کشور خبر داد و گفت: «سال ۱۳۹۲ یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۵۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی داشتیم و در سال ۹۹ این تعداد به دو میلیون و ۱۹ هزار نفر رسید. دقیقا آمار دو برابر شده است. چیزی قریب به ۸۴ درصد دانش‌آموزان ما در مدارس دولتی درس می‌خوانند و ۱۱۹ هزار کلاس غیردولتی داریم. در آمریکا ۸۷ درصد مدارس دولتی، ۱۰ درصد کاملا غیردولتی، سه درصد وابسته به مراکز مذهبی مانند کلیسا است. ما در خصوصی‌سازی از آمریکا پیش افتادیم!» حرکت به سمت خصوصی‌سازی با وجود دریافت شهریه‌های میلیونی که یکی از ملاک‌های آن میزان حقوق پرداختی به معلم است در حالی که دریافتی معلم آن کمتر از یک میلیون تومان است، مهم‌ترین وزارت خانه کشور را از عدالت دور می‌کند.

معضل مسئولان مدرسه‌دار

یکی از معلمان در پیامی از سهام‌دار یا موسس بودن مسئولان آموزش و پرورش در مدارس غیرانتفاعی انتقاد کرد و این موضوع را سد راه احقاق حقوق معلمان غیرانتفاعی دانست. در این پیام آمده است: «وقتی مسئولین آموزش و پرورش صاحبان این مدارس هستند پس هیچ کاری جهت احقاق حقوق معلمان غیرانتفاعی نخواهند کرد. مجلس باید طرحی جهت استخدام این قشر مظلوم به تصویب برساند و به این ظلم پایان دهد.» تضاد منافع در مدیران کلیدی‌ترین وزارت خانه کشور این وزارت‌خانه را به سمت خصوصی‌سازی سوق می‌دهد درحالی که قانون اساسی آموزش رایگان را حق همه اقشار کشور می‌داند.

شان و منزلت اجتماعی حق معلم

حداقل خواسته یک معلم داشتن شان و منزلت اجتماعی است. اختصاص بیمه‌ای که در گرفتاری‌ها به کمکش بیاید حداقل وظیفه مسئولان در قبال قشری از جامعه است که انسان تربیت می‌کنند اما این حداقل حق شهروندی در مدارس غیرانتفاعی نادیده گرفته می‌شود. در پیام یکی از معلمان عنوان شده بود: «چرا هر سال آزمونی برگزار می‌شود که دیگر سن ما به آزمون نمی‌رسد؟ ما در این کشور درس خواندیم دانشگاه رفتیم و حالا انتظار داریم به وضعیت استخدام، حقوق و بیمه ما رسیدگی شود. لطفا صدای عدالت خواهی ما را به گوش مسئولین برسانید بلکه ما هم امنیت شغلی داشته باشیم و در این وضعیت تورم، حداقل از پس مخارج خودمان برآییم و دستمان با سی و هفت سال سن مقابل پدر و مادر دراز نشود.»

معاون وزیر: معلمان غیرانتفاعی مطابق قانون حقوق می‌گیرند

با همه این‌ها شهریار فولادوند معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد: «ماتلاش کردیم امسال برای اولین بار دو روش را در پیش بگیریم. اولین اقدام ما این بود که حقوق و دستمزد معلم غیردولتی با ۳۰ ساعت کارکرد باید بتواند حداقل حقوق قانون کار را دریافت کند البته حقوق معلم غیردولتی می‌تواند متناسب با کیفیت کار و توانایی مدرسه تا سه برابر هم افزایش داشته باشد. با این توضیح که اساس پرداخت حقوق معلم مدرسه غیردولتی نظام جداگانه‌ای با نظام پرداخت معلم دولتی داشته و مولفه‌های مختلفی دارد و حتی روند ارتقا حقوق و دستمزد دراین دو متفاوت است. مسئله دوم اینکه معلمین مدارس غیردولتی می‌گفتند ما هیچ مکتوباتی با مؤسسین نداریم. ما نیز برای تعیین میزان شهریه، مؤسسین را ملزم کردیم با معلمین خود قرارداد مبتنی برحقوق کار و دستمزد را تنظیم کنند که معلمین غیردولتی، حداقل دستمزد را از دست ندهند و مؤسسین ملزم شدند آن را در سامانه بارگذاری کنند و معلم باید اجازه بدهد که قراردادش تأیید یا رد شود»

نظارت برمبنای خوداظهاری چاره‌ساز نیست؛ لزوم وجود بازرسان کارآمد

مساله این است که چرا آموزش و پرورش نظارت را محدود به خوداظهاری می‌کند و صحت ادعای موسس را بررسی نمی‌کند. اینکه معلم باید نسبت به ظلم وارده اعتراض کند امری واضح است اما بسیاری از معلمان غیرانتفاعی برای حفظ شغل خود و ترس از اخراج مجبور به سکوت می‌شوند که نقدی بر این رفتار وارد است اما این چیزی از وظایف نظارتی آموزش و پرورش و وزارت کار کم نمی‌کند. شاید بهتر باشد که سامانه‌ای طراحی شود تا معلم بدون انتشار نام و با محفوظ ماندن اطلاعات هویتی نزد آموزش و پرورش تخلفات را گزارش کند و بازرسی‌ها هم منوط بر خوداظهاری نبوده و ریشه‌ای مساله را بررسی کنند.

لزوم بازنگری در سیاست‌های آموزش و پرورش

یکی از ارکان داشتن آموزش خوب و تربیت نیروی کارآمد داشتن معلم خوب و باانگیزه‌ای است که دغدغه مالی ندارد. شاید لازم باشد پس از گذشت چندین دهه از انقلاب اسلامی در شیوه عملکرد آموزش و پرورش و تناسب مدارس دولتی و غیردولتی بازنگری‌هایی انجام شود تا شاهد ظلم‌هایی از این دست نباشیم.

کد خبر: 1101861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کلبادی نژاد IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      2 0
      سپاسگزاریم که زبان گویای نیروهای مظلوم غیرانتفاعی شدید، نیروهایی که امنیت شغلی ندارن، آینده ای تاریک و مبهم دارند، حقوق زیر یک میلیون، تمام وقت آموزشی در خدمتند، بیمه ندارن، از حداقل حقوق اداره کار بی بهره اند، گزینش شده هستن و تمام بخشنامه هارا زیر نظر کارشناسان اداره آ. پ انجام میدهند #استخدام_حق_معلم_غیر_انتفاعی
    • فرید سبحانی IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      1 0
      با سلام و احترام با توجه به اینکه معلمان غیرانتفاعی همگی گزینش آموزش و پرورش و با تجربه هستند ، در دوره های ضمن خدمت شرکت کرده اند و هر ساله از لحاظ تدریس، زیر نظر بازرسان آداره آ.پ هستند و از طرفی معلمان ۴ گروه دیگر نیز مانند ما خصوصی بوده اند، اما معلمان ۴ گروه قبل ۹۲، تبدیل وضعیت شده اند (و در حال ساماندهی معلمان بعد ۹۲ هستند) ولی معلمان غیرانتفاعی تبدیل وضعیت نشدند. خواهشا پیگیری مشکلات معلمان مدارس غیرانتفاعی را در راس کار قرار دهید تا دین خود را نسبت به معلمان غیرانتفاعی ادا کرده باشید و آموزش و پرورش هم با استفاده از تجارب چندین ساله معلم غیرانتفاعی، به بالاترین درجه رشد خود برسد.
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      2 0
      عزیزم چندین سال هست دارن نیروهای نهضت که با سازمان نهضت سواد اموزی قرار داد دارن نه اموزش و پرورش و جذب میکنن مربی های قرآن,پیش دبستانی ,طرح امین,سرباز معلم و.. جذب میکنند و جدیدا خرید خدمات که آنها هم با موسس قرار داد دارن را جذب میکنن فقط معلم های غیرانتفاعی که واقعا به صورت مستقیم با دانش اموز در ارتباط بوده و همون کتاب درسی و تدریس کرده و با پوست و گوشت درک کرده و شناخت کافی داره به پایه تدریسش جذب نمیکنن این یعنی نمیزارن ما استخدام بشیم کاملا مشخصه دست های پشت پرده هست
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      2 0
      لطفا پیگیر مشکلات ما از آقای رئیسی و اژه ای باشین