جراحی‌های لوکس برای شبیه اروپایی‌ها شدن / داشتن چشم رنگی و مژه‌های بلند به چه قیمتی؟

یکی از جراحی‌های لوکسی که این روزها در حال افزایش است، جراحی‌های متعدد بر روی چشم است. از جراحی برای درشت کردن چشم و حذف افتادگی پشت پلک تا کاشت مژه دائمی و تغییر رنگ چشم که مدام توسط پزشک بلاگرها تبلیغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، رقابت «چه کسی زیباتر است؟»، هر روز شرکت کننده‌های بیشتری دارد و حالا فرقی نمی‌کند زن باشی یا مرد، جوان باشی یا میان سال، بلکه صنعت زیبایی هر روز تلاش می‌کند تا به شما القا کند که به اندازه کافی زیبا نیستید و باید تن به تیغ جراحان بدهید تا بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه قدم بگذارید.

بیشتر بخوانید

دست همسر خود را بگیرید، تولید محتوا کنید و بلاگر شوید

اگرچه جراحی زیبایی علمی برای کمک به بشر است اما جراحی برای برخی تبدیل به یک وسواس شده و هر بار بدون تحقیق و بررسی تن به جراحی‌هایی می‌دهند که می‌تواند، عواقب خطرناکی داشته باشد.

گسترش ابعاد رسانه و ظهور بلاگرها هم به این عرصه دامن زده و برخی پزشکان هم نه به عنوان درمانگر بلکه برای کسب درآمد بیشتر پا روی وجدان گذاشته و برای جذب مشتری بیشتر تبلیغ می‌کنند.

یکی از جراحی‌های لوکسی که این روزها در حال افزایش است، جراحی‌های متعدد بر روی چشم است. از جراحی برای درشت کردن چشم و حذف افتادگی پشت پلک تا کاشت مژه دائمی و تغییر رنگ چشم که مدام توسط پزشک بلاگرها تبلیغ می‌شود و با یک جست‌وجوی ساده به انبوهی از ویدیوها می‌رسیم که آدم‌ها در آن از تغییرات متعدد خود رضایت دارند و رو به دوربین لبخند می‌زنند.

هر کدام از این عمل‌های جراحی هزینه‌های بالایی دارند و گران‌ترین آن‌ها عمل تغییر رنگ چشم است. تغییر رنگ چشم در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. این عمل امروزه با روش‌هایی مانند تغییر رنگ چشم با لیزر، کراتوپیگمنتیشن، کارگذاری عنبیه مصنوعی انجام می‌شود.

نکته عجیب این است که این عمل هنوز تائیدیه جهانی ندارد اما برخی تن به انجام آن می‌دهند. آکادمی چشم پزشکی آمریکا هم در گزارشی نسبت به خطرات این عمل جراحی هشدار داده است.

در این گزارش آمده که جراحی کاشت عنبیه و جراحی لیزری که رنگدانه را در قرنیه وارد می کنند، خطرات جدی از جمله از دست دادن بینایی دارند. بیمارانی که صرفاً به دلایل زیبایی به این روش‌ها فکر می‌کنند باید به این خطرات توجه کنند.

براساس این گزارش، ایمپلنت‌های عنبیه برای بیمارانی که بخشی یا تمام عنبیه خود را به دلیل آسیب یا نقص مادرزادی از دست داده‌اند، استفاده می‌شوند. جراحی شامل وارد کردن عنبیه مصنوعی ساخته شده از سیلیکون از طریق شکافی در لبه قرنیه است. سپس عنبیه مصنوعی در داخل چشم باز و طوری تنظیم می‌شود که عنبیه طبیعی را بپوشاند.

بیمارانی که این روش را به دلایل پزشکی انجام می‌دهند نیز در معرض عوارض ناشی از جراحی ایمپلنت هستند اما مزایای به دست آوردن عنبیه ممکن است، بیشتر از خطرات آنها باشد. در برخی موارد، افراد به جای ترمیم یک نقص، آنها را روی یک عنبیه معمولی و سالم قرار می‌دهند تا رنگ عنبیه را تغییر دهند و عوارض جدی در بیمارانی که به دلایل زیبایی کاشت عنبیه دریافت می‌کنند، گزارش شده است.

عوارض بالقوه جراحی کاشت عنبیه زیبایی عبارتند از:

کاهش بینایی یا نابینایی

حساسیت به نور

افزایش فشار داخل چشم که می‌تواند منجر به گلوکوم، شود.

آب مروارید یا کدر شدن عدسی شفاف طبیعی چشم

آسیب به قرنیه و اگر آسیب شدید باشد، ممکن است نیازمند پیوند قرنیه باشند.

التهاب عنبیه یا نواحی اطراف آن که منجر به درد، تاری دید و پارگی می‌شود.

خالکوبی

کراتوپیگمنتیشن که به آن خالکوبی چشم نیز گفته می‌شود، هم جراحی است که بر روی خود قرنیه انجام می‌شود. قرنیه طبیعی شفاف است و رنگ عنبیه زیر آن را در داخل چشم نشان می‌دهد. کراتوپیگمانتاسیون شامل استفاده از یک سوزن یا لیزر برای ایجاد فضایی در خود قرنیه است که در آن رنگدانه رنگی تزریق می‌شود و به طور دائم قرنیه را از شفاف به مات تغییر می‌دهد و رنگ طبیعی عنبیه داخل را می‌پوشاند.

خطرات احتمالی عبارتند از:

آسیب به قرنیه که می‌تواند منجر به کدر شدن، تاب برداشتن، نشت مایع و از دست دادن بینایی شود.

حساسیت به نور

واکنش به رنگ که می‌تواند باعث التهاب یا رشد عروق خونی به قرنیه شود.

عفونت باکتریایی یا قارچی که می‌تواند باعث زخم قرنیه و از دست دادن بینایی شود.

توزیع نابرابر رنگ

نشت رنگ به داخل چشم

محو شدن رنگ به دلیل حرکت یا نشت رنگ در چشم

احمد شجاعی چشم‌ پزشک در خصوص عمل‌های مختلف زیبایی بر روی چشم به ایسکانیوز گفت: اصولا هر عملی که روی بدن انجام می‌شود، بدون مشکل نیست و امکان بروز عوارض وجود دارد. بهتر است که افراد از انجام کارهای غیرضروری خودداری کنند.

وی افزود: زمانی به انجام این عمل‌ها توصیه می‌کنیم که سلامتی فرد در خطر بوده و انجام عمل ضروری است. به عنوان پزشک توصیه نمی‌کنیم که افراد سراغ کارهایی که بیشتر جنبه زیبایی دارند، بروند. هرچند اخیرا روش‌هایی آمده که مشکلات و عوارض روش‌های پیشین را ندارد اما به هر حال عمل صد در صد مطمئنی نیست.

شجاعی درخصوص عمل کاشت مژه توضیح داد: این عمل زمینه بروز عفونت‌ها را بیشتر می‌کند و علاوه بر این انجام این عمل‌های زیبایی بر روی چشم می‌تواند در آینده برای فرد خطرساز باشد چراکه اگر در آینده نیاز به عملی درمانی داشته باشد، عمل‌ زیبایی او روند عمل درمانی را سخت می‌کند.

وی افزود: عمل کردن درشت کردن چشم هم می‌تواند عوارضی مانند خشکی چشم داشته باشد که انجام آن توصیه نمی‌شود. این عمل‌ها می‌تواند در آینده عارضه‌هایی برای بینایی فرد ایجاد کند.

دنبال کردن مدام صفحات جراحی زیبایی، بلاگرهای حوزه زیبایی به مرور زمان روی ناخودآگاه شما تاثیر گذاشته و استانداردهای ذهنی شما را تغییر می‌دهد. کم کم به این باور می‌رسید که زیبا نیستید و دیگر آن چهره‌ای که در آینه می‌بینید را دوست ندارید. بهناز کرمی روانشناس در این باره به ایسکانیوز گفت: بالاترین درصد یادگیری از طریق دیدار اتفاق می‌افتد. مغز هوشمند است و شما چه بخواهید و چه نخواهید، وقتی تصویری را مدام می‌بیند، مغز آن را ذخیره می‌کند و به مرور این موارد در برنامه‌ها و رفتارهای روزمره ما تاثیر می‌گذارد. این موارد وارد ضمیر ناخودآگاه ما می‌شوند.

هر روز صنعت زیبایی روش جدیدی برای زیباتر شدن معرفی می‌کند و این چرخه نقطه پایانی ندارد. ممکن است که ابتدا تصور کنیم تنها با یک عمل جراحی، زیبا خواهیم شد و احساس رضایت درونی ایجاد می‌شود اما درآمد کلان گردانندگان این صنعت اجازه نمی‌دهد که روی آرامش ببینیم و مدام الگو استاندارد جدیدی معرفی می‌کند. اروپا و آمریکا هم برای اینکه قدرت خود را به رخ مردم دنیا بکشند، ویژگی‌های ظاهری نژاد خود را به عنوان الگوهای زیبایی معرفی و دیگر نژادها را تحقیر می‌کنند. این هدف هم با کمک رسانه و تحسین مدام نژاد اروپایی در حال محقق شدن است. چه بسا بهتر باشد که به دنبال حس رضایت در درون خودمان بگردیم و در گرداب سودجویان عرصه زیبایی نیفتیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1246000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =