انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/ تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان

رئیس انجمن علمی پیوند کلیه ایران از انجام بیش از ۵۰ هزار عمل پیوند کلیه در کشور خبر داد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی صبح ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در آیین افتتاحیه اولین کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران که در سالن همایش های بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: برای من بسیار جای خوشبختی و خوشحالی است که اولین برنامه انجمن علمی پیوند کلیه ایران در دانشگاه آزاد اسلامی و بیمارستان فرهیختگان برگزار میشود و باعث افتخار ماست که میزبان شما هستیم.

بیشتر بخوانید:

تولید ماهانه ۲۵ هزار گیاه زینتی در سرای نوآوری کشت‌بافت رفسنجان

وی ادامه داد: افتخار دیگر ما در دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی از پیشکسوتان عرصه پیوند عضو به ویژه پیوند کلیه است که امیدوارم همواره ادامه داشته باشد و توسعه پیدا کند و هر روز شاهد پیوندهای موفق بیشتر در کشور باشیم.

در ادامه این مراسم استاد ناصر سیم فروش رئیس انجمن علمی پیوند کلیه ایران نیز گفت: خداراشاکرم که بعد از گذشت ده سال و انجام ۵۰هزار پیوند کلیه در کشور، انجمن علمی پیوند کلیه ایران به عنوان انجمنی که هدف آن ارتقا علم پیوند کلیه است و دستاورد خوبی برای نجات جان بیماران خواهد بود؛ شکل گرفت.

انجام اولین پیوند کلیه ایران در سال ۱۳۴۷

وی ادامه داد: پیوند کلیه در کشور ما سبقه قدیمی دارد و این آوازه در دنیا و خاورمیانه تاریخ روشنی دارد و دکتر سنادی زاده که حدود ۶۰سال پیش اولین پیوند کلیه را انجام دادند در زمانی که کسی در خاورمیانه چیزی از پیوند کلیه نمی دانست.

سیم فروش خاطرنشان کرد: اما وقفه ای بعد از انجام اولین پیوند کلیه در کشور رخ داد و بعد از انقلاب اسلامی، پیوند کلیه از یک عمل لوکس و تجملی به عمل روزمره تبدیل شد.

وی افزود: در بیمارستان لبافی نژاد شروع آموزش را در کنار عمل پیوند کلیه در نظر گرفتیم که نتیجه کار را شما امروز می بینید.

سیم فروش اضافه کرد: با این آموزش ها پزشکان توانمندی چون دکتر تقی زاده افشاری دیگر پیشکسوت عرصه پیوند تربیت شدند که بیش از سه هزار عمل پیوند کلیه انجام داده اند.

وی تصریح کرد: پیوند کلیه در دنیا مورد توجه زیادی است و امروز در پیوند از مرگ مغزی ایران در خاورمیانه اول است. چرا این اتفاق افتاده است؟ به خاطر بستری که در پیوند زنده در کشور ما ایجاد شد.

رئیس انجمن علمی پیوند کلیه ایران خاطرنشان کرد: خداراشاکرم که انجمن علمی پیوند کلیه ایران ایجاد شده و در طول این سالها کار تیمی پیشرفت کرده و تجربیات هم بیشتر شده است در صورتی که اوائل که کار را شروع کردیم، دشواری های بسیاری داشتیم.

سیم فروش افزود: در شهر کوچکی مثل بابل بیش از هزار پیوند کلیه انجام می‌شود و امیدوارم روزی برسد که به چنان پیشرفتی دست پیدا کنیم که هیچ مریض دیالیزی نداشته باشیم.

پزشکان کشور برای نشان دادن توانایی‌های ایران مقاله تولید کنند

وی بیان کرد: امروز از سه قله ای که این درخت را در کشور کاشتند تقدیر میکنیم. امروز با وجود اینکه ایران بیشترین پیوند کلیه را در خاورمیانه انجام میدهد اما متاسفانه کمترین حضور را در انجمن علمی پیوند کلیه خاورمیانه دارد.

وی تصریح کرد: از همکاران میخواهیم مقالات خود را منتشر کنید اگر میخواهید بمانید و تجربه کشورمان را به دنیا نشان دهید.

گفتنی است در پایان این مراسم سه تن از پزشکان سرآمد و پیشکسوت عرصه پیوند کلیه کشور: دکتر محبوب لسان پزشکی ، دکتر محمد سنادی زاده و دکتر علی تقی زاده افشاری مورد تجلیل قرار گرفتند و از سالها تلاش و مجاهدت آنان در عرصه پیوند کلیه کشور تقدیر به عمل آمد.

لازم به ذکر است دکتر محبوب لسان پزشکی سال ۱۳۳۷ در تهران متولد شد. دوران دبیرستان را در دبیرستان ماندگار البرز سپری کرد و سپس وارد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران شد و علی رغم اینکه میتوانست هر رشته ای را که تمایل دارد انتخاب کند؛ تخصص بیماری های داخلی را انتخاب کرد. با آغاز جنگ تحمیلی مکررا به جبهه های جنگ رفت و در عملیات های مهمی چون خیبر شرکت کرد که در سال ۱۳۶۵ به شدت مجروح شد که در نهایت از مرگ نجات پیدا کرد و طی سالهای ۶۹ تا ۷۱ نفرولوژی در دانشگاه تهران را با رتبه اول به پایان رساند و سپس برای گذراندن دوره کوتاهی به کانادا رفت و علی رغم فرصت های خوب در کانادا برای خدمت به میهن و با هدف پرورش نفرولوژیست به کشور بازگشت و در این رهگذر بالغ بر ۱۰۰ نفرولوژیست را به کشور تحویل داده است.

دکتر محبوب لسان پزشکی در این آیین با تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان اولین کنگره سراسری پیوند کلیه ایران به قرائت شعری از سعدی بسنده کرد.

همچنین اولین پیوند کلیه ایران در ۱۹ آبان ۱۳۴۷ توسط دکتر محمد سنادی زاده انجام شد و این پزشک پیشکسوت در سال ۱۳۱۲ در شهر دزفول متولد شد. وی دوران کودکی و نوجوانی را در دزفول گذراند و سپس برای ادامه تحصیل وارد دارالفنون تهران شد و در سال ۱۳۳۳ از این مدرسه در کنکور پزشکی تهران پذیرفته شد.

سنادی زاده پس از فارغ التحصیلی برای تخصص به پنسیلوانیا آمریکا رفت و سپس مجدد به ایران بازگشت و در بیمارستان نمازی شیراز مشغول به کار شد. این پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کلیه کشور اولین پیوند کلیه ایران را انجام داد و به این منظور تیمی را آماده کرد. اولین عمل پیوند کلیه در بیمارستان نمازی شیراز و ۷ ساعت به طول انجامید که این عمل، آغاز راه جدیدی بود که زمینه ساز نجات جان هزاران بیمار شد. دکتر سنادی زاده همچنین برای اولین بار عضوی از یک جسد را به بیمار دیگر پیوند زد که این کلیه ۱۷ سال برای بیمار کار کرد و در رسانه های آن زمان سر و صدای زیادی به راه انداخت.

دکتر محمد سنادی زاده در این آیین خطاب به حضار اظهار کرد: مدتها بود دنبال فرصتی بودم که داستان اولین پیوند کلیه ایران را برای همکاران جوان بازگو کنم.

وی ادامه داد: در خصوص اینکه چرا به این جراحی علاقمند شدم باید بگویم که در دوره رزیدنتی و در بخش اورولوژی اطفال یک دختر ده ساله که دیالیز میشد و یک پسر بچه ای که در اثر تصادف مرگ مغزی شده بود حضور داشتند. با مادر این پسر برای رضایت پیوند صحبت کردم که حرف قشنگی زد:«البته که اجازه میدهم لااقل با این کار یک قسمت از فرزند من زنده میماند» و این نهایت عشق مادری است.

سنادی زاده افزود: در شیراز ۹ پیوند در ۷ مریض انجام دادیم که ۲ مورد از جسد بود و بعد با همان تیم به غیر از بیهوشی به تهران آمدیم و در بیمارستان شهدای تجریش با ۵۰ مورد پیوند که بیشتر از جسد بود ادامه دادیم اما مساله اینجاست که جسد به اندازه کافی وجود ندارد.

دکتر علی تقی زاده افشاری نیز از سرآمدان آموزش پیوند کلیه در کشور است که برای اولین بار غیر از شیراز، پیوند کلیه را شروع کردند. وی سال ۱۳۶۷ اولین عمل پیوند کلیه را در زیرزمین بیمارستان طالقانی و در زمان جنگ تحمیلی با موفقیت انجام داد. دکتر تقی راده علاوه بر تربیت رزیدنت در بخش ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تا به امروز ۳ هزار و ۲۰۰ مورد جراحی پیوند کلیه انجام داده است که صرفا محدود به بیماران ایرانی نیست.

وی در این آیین اظهار کرد: زمانی که برای دوره فلوشیپی پیوند کلیه و برای شاگردی به محضر استاد سیم فروش رفتم شبانه روزی در خدمت ایشان بودم و طوری آموزش دیدم که وقتی به شهرستان بازگشتم بخش فلوشیپ پیوند کلیه را برای اولین بار بعد از تهران در ارومیه راه اندازی کردیم.

دکتر تقی زاده خاطرنشان کرد: عمل پیوند کلیه در عرض یک یا دو ساعت در اتاق عمل انجام میشود اما بیشترین زحمت قبل و بعد عمل بر عهده نفرولوژیست ها است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر: 1228311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =